Läser här på forumet att Biltema tidigare hade glaspanelelement som de återkallade 2016 pga risk för brand. De säljer nu en annan typ av glaselement som jag köpte två av. Köpte det minsta på 400w eftersom jag skulle ersätta ett på 250w och ett på 300w. Det är små utrymmen så därav de små effekttalen. Det fungerade nästan innan med de gamla med med de höll dock inte värmen när det var riktigt kallt, räknade med ett de nya skulle räcka till.

Nu till problemet: Märker att de nya inte håller värmen bättre än de gamla trots mer effekt. Snarare tvärt om. Skumt. När jag börjar undersöka saken så märker jag att de bara går i ca 6 minuter, sedan stänger de av i några minuter. Detta trots att inställd temperatur är långt ifrån uppnådd. I runda slängar 25-30% av tiden ger de ingen effekt!

Det är samma fel på båda två. Reklamerar ett för att testa om jag bara haft väldigt otur men nej, det tredje är också felaktigt. Köper då istället ett 600w då det verkar vara ett seriefel på 400w-versionen. Samma fel på 600w-versionen också.

Så det verkar vara seriefel på alla deras glaspanelelement.

Jag reklamerar naturligtvis och säger snälla ge mig två som fungerar. Nu efter 6 månader, har kontaktat dem otaliga gånger så har de inte en kommit med en lösning. Man får olika svar varje gång, vi ska titta på det, det är du som har gjort fel osv. Ingen ansvarig har hört av sig på denna långa tid - strutsmetoden. Att hämta ut nya felaktiga på löpande band är ju ingen lösning.

Så min fråga till forumet - är det någon annan på forumet som har ett av dessa nya element som kan bekräfta att de är knas. Enkelt att testa. Dra upp värmen till max, kolla hur länge det går (känn med handen), om det stänger av, hur länge det är avstängt.

Det är dessa som avses: https://www.biltema.se/bygg/el/element/glaspanelelement-2000040728

Verkar tyvärr som Biltema, trots att man är väl medveten om att dessa är felaktiga, fortsätter att sälja dem. De borde rimligtvis säljstoppas och återkallas och kunderna får det dom betalar för.
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Det är inte säkert att det är något fel.
Glas är en dålig värmeledare och för att bli av med värmen är det kanske så att elementet är konstruerat på detta sätt för att inte överhettas. Att en tidigare version återkallades pga brandrisk skulle kunna stödja denna teori.
Jämför med en spisplatta med glashäll, även om plattan står på full effekt så slår den av ibland även om potatisen inte kokat upp.
 
  • Gilla
Söker kunskap och 5 till
  • Laddar…
Nja, den teorin håller inte. Biltema (produktansvarig Henrik) har ju själva sagt att det ÄR fel på vissa och då i samma veva sagt att det finns de som fungerar men inte lyckats plocka fram ett. Jag har själv levererat ett felaktigt ned till honom för undersökning. Så de är felaktiga. Frågan är om det finns några som fungerar.

Sedan så faller det på logiken att ett element på t ex 400w då ger under 300w. Vilket var grunden till problemet.
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Hur vet du att elementet ger under 300w ??
 
  • Gilla
davveno1 och 3 till
  • Laddar…
Matematik:

400w*0,7 = 280w Då förutsatt att det står still 30% av tiden. Det varierar lite beroende på innetemperatur. Men mer än 75% effektivitet har jag inte lyckats se.
 
  • Gilla
mehe och 3 till
  • Laddar…
Men elementet ger väl 400w under tiden det fungerar och då är väl det som det ska , det står väl ingen stans att det ska leverera full effekt flera timmar i sträck som typ äldre el element.
Har ett liknande element (dock ett annat märke) och det fungerar likadant , värmer en stund , svalnar av osv.
Tror även jag att det är för att det inte ska bli överhettat.
 
  • Gilla
frhar och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr, du har fel. Det är specificerat att ge 400w kontinuerlig effekt.
Det är ju det som är poängen - det ska ge effekt.

Det stänger för övrigt av även om omgivande temp är 10 grader. Så överhettat borde det knappast bli.

Och som jag nämnt flera gånger - Biltema själva säger ju att de är felaktiga så den diskussionen tror jag vi kan släppa.

Finns det någon där ute som har ett som funkar?
 
Ok.. Får hoppas att någon har ett som fungerar ..
Jag har 2st av dom felaktiga biltemas bara ..+ 1st av ett annat märke.
Alla mina fungerar och värmer blir ej överhettade..
Men alla värmer ett litet tag och svalnar sedan av , det tar ett tag men rummen blir varma i alla fall.
Lämnade inte in mina felaktiga då dom fungerar som dom ska och dom används mycket sällan.
 
  • Gilla
ArneTW och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Normalt sett dimensionerar man effekten så att elementen inte behöver gå oavbrutet annat i extremfallet (-35C eller så) och då är detta "problem" en icke-fråga. Dessutom får man betydligt bättre livslängd på grejerna då.

Moderna termostater på el-element kommer dessutom alltid fungera så att de pausar ibland oavsett (om man inte drar vredet på max), för att låta den uppvärmda luften cirkulera bort och tempen stabiliseras en liten stund, så att mätningen blir rätt och rummet inte blir för varmt.

Lösning: Sätt ett kraftigare element eftersom de du nu har är underdimensionerade.
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Men... Har du läst databladet för elementet? Effekten är specad som 340-400W. Man har alltså ett spann, antagligen eftersom att panelen måste få svalna av ibland.
Har du kopplat in en effektmätare till elementet för att se vad du faktiskt får ut från det? Eller sitter du och höftar effekten med stoppur?

Får hålla med ovanstående. Om det här är ett problem så har du valt ett för litet element.
 
Mikael_L
Jag har en radiator som ser typ såhär, och den går aldrig 100% av tiden, utan den slår av med jämna mellanrum så den kan aldrig få ut maximalt av den angivna effekten över tid.
Lite irriterande är det i vilket fall, men samtidigt blir ju elementet aldrig riktigt tokhett, vilket på sitt sätt är bra.
9584700817438.jpg
 
Så ni menar då att Biltema inte kan sina egna produkter? De konstaterade att det fanns de som fungerade och de som inte fungerade. Paus 25-30% av tiden => hur som helst mindre än 340w. Anar att spannet beror på att man tar höjd för att spänningen i elnätet inte alltid är exakt.
 
A Attans88 skrev:
Så ni menar då att Biltema inte kan sina egna produkter? De konstaterade att det fanns de som fungerade och de som inte fungerade. Paus 25-30% av tiden => hur som helst mindre än 340w. Anar att spannet beror på att man tar höjd för att spänningen i elnätet inte alltid är exakt.
Du skrev så här i första inlägget : Jag reklamerar naturligtvis och säger snälla ge mig två som fungerar. Nu efter 6 månader, har kontaktat dem otaliga gånger så har de inte en kommit med en lösning. Man får olika svar varje gång, vi ska titta på det, det är du som har gjort fel osv. Ingen ansvarig har hört av sig på denna långa tid - strutsmetoden. Att hämta ut nya felaktiga på löpande band är ju ingen lösning.
Så tyvärr verkar dom ju inte kunna sina egna produkter....;)
 
A Attans88 skrev:
Så ni menar då att Biltema inte kan sina egna produkter? De konstaterade att det fanns de som fungerade och de som inte fungerade. Paus 25-30% av tiden => hur som helst mindre än 340w. Anar att spannet beror på att man tar höjd för att spänningen i elnätet inte alltid är exakt.
Har ett oljefyllt element av annat märke kopplat till en fibaropuck som visar en graf över förbrukningen och kan bekräfta att det är så de fungerar, alltså inget fel på elementet. Fullt ös en stund och sedan en paus, fortsätter så tills rätt temperatur uppnås, har du underdimensionerat element eller vridit upp på max så kommer den aldrig upp i rätt temperatur och fortsätter så här i oändligheten...
Har inte mitt element igång för stunden men vill du bli överbevisad kan jag dra igång det och lägga upp grafen här.
 
För att verkligen verifiera exakt hur det ligger till med funktionen på denna produkt har jag mätt upp den med en effekt/energimätare. Förutsättningarna är att det står fritt i ett svalt rum (18 grader) och temperaturen dras upp till 34 grader så att det ska ge max effekt hela tiden.

Effekten kan av naturliga orsaker variera lite beroende på att nätspänningen 230V inte alltid är 230V. Men den felkällan eliminerades av att nätspänningen vid testat uttag var exakt 230V vid belastning. Så testen körd vid korrekt nominell spänning.

Testen alltså utför på Biltemas glaspanelelement 400W, artikelnummer 44-3004.

Uppmätt effekt när elementet är i drift 367W. Borde alltså varit 400W, dvs 8% mindre än märkeffekten.

Men problemet var att det tog väldigt långa pauser så den verkliga uppvärmningseffekten blir lägre. Jag har då mätt energiförbrukningen under 10h och det har då konsumerat 2.0 kWh. Då är det enkelt att räkna ut att effekten i genomsnitt blir 200W.

Så det är lätt att konstatera att denna produkt är defekt då den bara ger hälften av den effekt som står på kartongen. Konstruktionsfel eller tillverkningsfel låter jag vara osagt. Men uppenbarligen är det genomgående då ingen hittills kunnat uppvisa ett exemplar som ger korrekt funktion. Inte konstigt att jag tyckte det gav dålig värme.

Jag kan inte förstå hur ett så stort företag som Biltema medvetet lurar sina kunder på detta sätt. Man blev uppmärksammad på felet i slutet av februari i år och har med öppna ögon fortsatt att sälja den fastän man visste att den inte höll måttet.

Kan också konstatera att Biltema kollar på nätet. Denna produkt, dvs 400w-versionen av glaspanelelementet, verkar redan vara indragen. Humor.

Fast de bör nog själva testa 600w-versionen också. Jag har bara testat ett ex men det hade exakt samma fenomen.

När ser vi ett officiellt återkallande?

När kommer det en pudel från Biltema?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.