Hej

Jag har ett enplans hus på 180kvm från 1989 där det sitter ett gammalt luftvärmesystem med ftx, där Bahco ACF sköter ventilationen samt ett Bahco ACJ, med vattenbatteri som är kopplat till fjärrvärme, står för värmedelen.
Detta system fungerar egentligen ganska bra, men nackdelen är att det producerar irriterande mycket oljud. Dessutom är snart systemet 30 år gammalt och har nog redan passerat sin förväntade livstid.

Så jag börjar planera att byta ut Bahco ACF mot Östbergs Heru 180 S, och det jag funderar på är om man skulle klara sig med att byta ut ACJ mot värmebatteri paketet till Östbergs Heru.
Värmebatteriet till den befintliga ACJ är vad jag kan googla mig fram till 6KW, och värmebatteriet till Heru är på 5 KW. Har bara snabbkollat än så länge, så jag tänkte bara höra med er vad ni tror om detta.

Det jag tänker är ju att man tappar fläkten som sitter i ACJ men att Heru har högre luftflödeskapacitet.
Jag hade inledningsvis tänkt ha kvar de befintliga spirorören på vinden och bara komplettera med flexibla ljuddämpare vid donen, även fast jag tror man måste öka dimensionen på dessa för att minska ljudnivån.

Ja det blev kanske lite osammanhängade detta, men hoppas någon har lust att ge sina synpunkter
 
Om du vill serva grejorna så är det ganska enkelt att byta lager i motorerna.
 
För att bära fram 6 kw värme behövs minst 600 kubikmeter luft/tim så teoretiskt skulle det gå med ett 180-aggregat.Däremot kan du inte ta all luft utifrån utan ca 400 kbm/tim får tas som återluft vilket innebär att du får göra en röranslutning i aggregathöljet mellan växlare och tilluftsfläkt, montera ett filter på denna och försöka justera in ventilationsflödet vs återluftsflödet vilket inte är helt lätt då detta kan ändra sig markant senare då tryckfallet över återluftsfiltret ändras.
 
Claes Sörmland
A ansstg skrev:
Detta system fungerar egentligen ganska bra, men nackdelen är att det producerar irriterande mycket oljud.
Jag köpte nyligen nya motorer/fläktar till ACF från 1984 som inte lät roligt och skapade en hel del vibrationer. Huset blev helt tyst. Jag var tvungen att lägga örat mot kryddhyllan för att kolla att de två fläktarna gick.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag köpte nyligen nya motorer/fläktar till ACF från 1984 som inte lät roligt och skapade en hel del vibrationer. Huset blev helt tyst. Jag var tvungen att lägga örat mot kryddhyllan för att kolla att de två fläktarna gick.
Vad köpte du för fläktar, och i vilken prisklass ligger dom i? I mitt fall tycker jag att ACJ låter väldigt mycket mer, samt att det aggregatet sitter i tvättstugan vägg i vägg mot vardagsrum och kök.
 
Claes Sörmland
ACJ-fläkten hade redan bytts för ett antal år sedan så kanske är den tyst av det skälet?

Jag köpte dessa ACF-fläktar:
http://www.flaktbutiken.se/bahco-minimaster-minivent-flaktmotor

Så ett par tusen styck.

Man borrar ur de gamla popnitarna, behåller fläkthuset i plåt och byter motor med fläkthjul samt konding. Det var mycket enkelt och allt passade fint. Och så tyst och skönt. Nu skallrar inte glasen i köket längre när man drar på fläktarna på ++.
 
Skulle man inte kunna grena av återluften just innan aggregatet med uteluften, och kanske sätter ett spjäll på återluften som man kan justera/stänga flödet om inte värmebehovet är så stort?
 
Håller på med exakt detta nu. Borra ur popnitarna var det ja, men hur fäste du den igen sen?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ACJ-fläkten hade redan bytts för ett antal år sedan så kanske är den tyst av det skälet?

Jag köpte dessa ACF-fläktar:
[länk]

Så ett par tusen styck.

Man borrar ur de gamla popnitarna, behåller fläkthuset i plåt och byter motor med fläkthjul samt konding. Det var mycket enkelt och allt passade fint. Och så tyst och skönt. Nu skallrar inte glasen i köket längre när man drar på fläktarna på ++.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ACJ-fläkten hade redan bytts för ett antal år sedan så kanske är den tyst av det skälet?

Jag köpte dessa ACF-fläktar:
[länk]

Så ett par tusen styck.

Man borrar ur de gamla popnitarna, behåller fläkthuset i plåt och byter motor med fläkthjul samt konding. Det var mycket enkelt och allt passade fint. Och så tyst och skönt. Nu skallrar inte glasen i köket längre när man drar på fläktarna på ++.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mangemang Mangemang skrev:
Håller på med exakt detta nu. Borra ur popnitarna var det ja, men hur fäste du den igen sen?
Jag popnitade helt enkelt ihop dem igen.
 
Mangemang Mangemang skrev:
Håller på med exakt detta nu. Borra ur popnitarna var det ja, men hur fäste du den igen sen?
Popnitar går ej att återanvända.
Skaffa någon enkel popnit-sats.

151208.jpg
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
OK, inget man har hemma direkt.. Dum konstruktion..
E etompau skrev:
Popnitar går ej att återanvända.
Skaffa någon enkel popnit-sats.

[bild]
 
Mangemang Mangemang skrev:
OK, inget man har hemma direkt.. Dum konstruktion..
Motorn byts kanske aldrig eller vart 20-30:e år. Då kan man nog lägga lite tid på att popnita fast den igen ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Motorn byts kanske aldrig eller vart 20-30:e år. Då kan man nog lägga lite tid på att popnita fast den igen ;)
Å andra sidan så var det 8 skruvar på andra ställen på kåpan, så varför popnita fast bara vissa saker. Rent jevulskap :p
 
Sätt plåtskruv då ;)
 
Jag är också lite sugen på att byta ut min ACJ men kanske främst min ACF. Trots nya lager i båda fläktarna upplever jag ett vinande ljud som kommer och går i ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.