Hej!

Har ett hus från -78, platta på mark, osiolerad under betongen. Golvet på entreplan är iskalla på vintern trots radiatorer och luftluft pump. I luften är det ok varmt men golven är som sagt kalla under vintertid.

Vi funderar på att installera nivellgolv. Min fråga är, med fläkt, är golvet hyfsat behagligt i temperatur under den kalla årstiden eller behöver man lägga golvvärme..? Blåser fläkten varm luft under golvet? Har inte lyckats rota fram det i forumet när jag sökt..

Någon som dessutom har gjort förarbetet själv med rivning och låtit entreprenad installera däreter det senaste året och kan ge en fingervisning på kostnad per kvm? Tack på förhand:)
 
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
nivellgolvet lär i alla lägen bli varmare. Har sett att det finns en luftburen golvvärme men avkylningen är ju avsevärd mot den kalla betongen. Vidare är väl golvvärme på en oisolerad platta en riskkonstruktion.

Fläkten är väl i främst till för att ventilera bort vattenångan eller annan oönskad gas.
 
  • Gilla
Emara och 1 till
  • Laddar…
I mitt barndomshem så la vi på 80-talet asfaboard på befintlig plastmatta sedan golvspånskivor och överst plastmatta alternativt parkett med lumppapp under. Det blev enorm skillnad kontra plastmatta direkt på betongplattan.

Nu håller jag på och lägger in Subfloor i ett av rummen i källaren. Kör med deras stålreglar och 45mm isolering mellan och 22mm golvspånskivor ovanpå, slutligen stegdämpare och parkettgolv.
Isoleringen vi lägger är Isovers Golvsystemskiva med aluminiumskikt på ena sidan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I mitt barndomshem så la vi på 80-talet asfaboard på befintlig plastmatta sedan golvspånskivor och överst plastmatta alternativt parkett med lumppapp under. Det blev enorm skillnad kontra plastmatta direkt på betongplattan.

Nu håller jag på och lägger in Subfloor i ett av rummen i källaren. Kör med deras stålreglar och 45mm isolering mellan och 22mm golvspånskivor ovanpå, slutligen stegdämpare och parkettgolv.
Isoleringen vi lägger är Isovers Golvsystemskiva med aluminiumskikt på ena sidan.
Subfloor? Har inte hört talas om detta. Är det något nytt? :)
 
har nog funnits med ett tag, samma grundtanke som nivell
 
Redigerat:
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
Emara Emara skrev:
Subfloor? Har inte hört talas om detta. Är det något nytt? :)
Det hade inte jag heller innan jag pratade med lokala bygghandlaren (ingår i Bolist).
Företaget har funnits sedan 90-talets början.

Det är ventilerat/reglat golv som tex Jape VentGolv, Nivell, Granab etc.
 
Installerat ett Nivell golv i källare.
Fläkten var bara för att få till ventilationen och inte för värme. Dock blev det behagligare att gå på än direkt på den gamla betongen. Golvet byggde dock minst 10 cm och blev lite ”ihåligt ” då vi inte isolerade mellan reglarna.
 
Har nivellgolv i två av tre rum i källaren. Upplever kanske inte att golven är så mycket varmare. I vårt fall är det en rätt stadig luftspalt mellan den oisolerade plattan och reglarna, och där är det rejält kallt på vintrarna. Isoleringen gör dock att golven är jämnvarma. Satte aldrig någon fläkt till dessa golv, ventilerar runt socklarna istället med självdrag.
 
Det är ju isolering under golvet (ovanför luftkanalerna) med Nivell så varmare än betonggolv blir det definitivt.
Golvet värms dock inte av luften (rumstemperatur) som sugs in vid golvsocklarna.

Vi fick två bonusar på köpet med Nivell golvet, bättre luft och rejält sänkt radon.
 
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.