Det är som sagt inte tillåtet att göra så. Det skulle du nog informerat säljaren om.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tycker en fast kontant symbolisk summa som ersättning är den enklaste och tydligaste uppgörelsen.

Som TS säger så är det kanske inte värt besväret att tjafsa för mycket heller.
 
  • Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Det som inte fungerar som på kontraktsdatum är säljarens ansvar.

MEN om säljaren inte anser att han inte behöver lösa detta pga "What ever" så är det en juridisk fråga, ev. avtalsrättslig och då är det hela den svängen med tid och pengar. Pengar och tid som köparen står för sin del... Oavsett utgång.

Min personliga slutsats är kan man inte på personlig nivå komma överens om en lösning, så släpp det snarast. Du skall ju leva också.
Framförallt när det är komfortkyla och inte avgörande för boendet...
 
Mycket intressant läsning.
Kul att TS återkopplar om hur det slutar.
Efter att ha läst första inlägget fick jag en känsla av att TS nästan ville hämnas för att den gamla pumpen havererade. Men när jag väl kom till slutet såg jag att det inte rätt. Han drog det ju inte vidare utan sket i det och bytte själv. Hoppas att du blir nöjd i huset.

Jag har några frågor här jag gärna vill ha svar på.
Ni som har skrivit att det är "bara" att koppla ur jfb. Varför i hela världen gör man det? När jag installerade min pump sattes det även in en jfb och all el i rummet där den sitter skulle jordas. Elektrikern menade att det är ett krav idag. När jag fick höra det så bad jag han att gå över all el på hela våningen och jorda och kolla kablar.
Hade min jfb löst ut pga vp så hade jag inte ens tänkt tanken att koppla ur den från jfb och kört vidare. Men det är jag det.

En annan sak som jag saknade i första inlägget var vad står det i kontraktet? Står det någon form av friskrivning eller står det att säljaren tar fullt ansvar för allt? Står det i kontraktet att vp är 12 år gammal så borde man väl förstå att den kommer ge upp snart? Nu är det ju inte ens den primära uppvärmningen i huset.
Nu är jag inte ett moraliskt orakel men jag hade nog beställt en ny billigare variant för kyla och känt mig nöjd med att ha en modernare vp som drar mindre el i den genomsnittliga månaden som vi har det varmt i det här landet. Ja det var en varm sommar men glöm inte att förra var ingen höjdare.
Nu behöver inte alla hoppa på mig och argumentera emot mig. Jag vill gärna att TS svarar och dom som uppmuntrade till att koppla ur jfb.
Track för ordet.
 
  • Gilla
Daniel Kron och 2 till
  • Laddar…
P PontusmedPP skrev:
Det var säljarens förslag. Nått vi inte kände oss bekväma med, då kan vi lika gärna bekosta demonteringen i samband med att en firma installerar den nya pumpen så får vi allt korrekt gjort av samma fackman.

Det har ju dock kommit fram en bra dialog i tråden vilket jag tror kan vara användbart för någon mer i framtiden, även om "det rätta sättet att hantera en situation som denna" kvarstår som en vattendelare.
Tack för uppdatering. Alltid bra när så sker.

Jag tror att när man flyttar in i ett hus man köpt så vill man minimera slitningar med säljaren. även om det handlar om några kronor så är smidigheten ofta viktigare. Man har tillräckligt mycket att göra ändå :)
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vid försäljningen av min gamla villa gjorde jag en förteckning på samtliga vitvaror inkl värmeanläggning etc med installationsår. Tillägg till listan: "Samtliga maskiner ovan fungerar idag men ingen garanti lämnas."
Den 14 år gamla tvättmaskinen körde köparen ytterligare två år men den 10-åriga frysen la av inflyttningsveckan.
Vill man slippa problem efter försäljningen är det tydligt och bra att lista husets svagheter. Den köpare som ifrågasätter blir "fel" köpare.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
E evojenza skrev:
Mycket intressant läsning.
Kul att TS återkopplar om hur det slutar.
Efter att ha läst första inlägget fick jag en känsla av att TS nästan ville hämnas för att den gamla pumpen havererade. Men när jag väl kom till slutet såg jag att det inte rätt. Han drog det ju inte vidare utan sket i det och bytte själv. Hoppas att du blir nöjd i huset.

Jag har några frågor här jag gärna vill ha svar på.
Ni som har skrivit att det är "bara" att koppla ur jfb. Varför i hela världen gör man det? När jag installerade min pump sattes det även in en jfb och all el i rummet där den sitter skulle jordas. Elektrikern menade att det är ett krav idag. När jag fick höra det så bad jag han att gå över all el på hela våningen och jorda och kolla kablar.
Hade min jfb löst ut pga vp så hade jag inte ens tänkt tanken att koppla ur den från jfb och kört vidare. Men det är jag det.

En annan sak som jag saknade i första inlägget var vad står det i kontraktet? Står det någon form av friskrivning eller står det att säljaren tar fullt ansvar för allt? Står det i kontraktet att vp är 12 år gammal så borde man väl förstå att den kommer ge upp snart? Nu är det ju inte ens den primära uppvärmningen i huset.
Nu är jag inte ett moraliskt orakel men jag hade nog beställt en ny billigare variant för kyla och känt mig nöjd med att ha en modernare vp som drar mindre el i den genomsnittliga månaden som vi har det varmt i det här landet. Ja det var en varm sommar men glöm inte att förra var ingen höjdare.
Nu behöver inte alla hoppa på mig och argumentera emot mig. Jag vill gärna att TS svarar och dom som uppmuntrade till att koppla ur jfb.
Track för ordet.

Nu är det ju så att vp och jordfelbrytare inte alltid spelar ihop. Och det är inte ovanligt att man får koppla ur den. Finns också flera grejer som inte spelar ihop med en jordfelbrytare, så problemet är inget ovanligt tyvärr.Heller inte ovanligt att man tar ut ström ifrån hus, som går utanför jordfelsbrytare. Har man inget större problem än en 12 år gammal värmepump när man köper ett hus, så borde man fira. Själv hade jag hellre klättrat upp på taket och besiktat det, istället för att bråka om en sliten pump, för det finns viktigare saker på ett hus menar jag. Och jag håller med dig, köp en ny pump och lev vidare :)
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Det som är rimligt är att förvänta sig att en 12 år gammal pump går sönder när som helst.
Ja, köper man ett hus med utrustning som är avskriven får man räkna med att den kan sluta fungera när som helst och att man själv har ansvar för det.
 
Säljaren har ansvar för huset fram till tillträdet. Det gäller att hålla det i skick och har försäkring för oförutsedda händelser.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En värmepump som funkar har ett värde.
Ett bruksvärde ja, men knappast ett ekonomiskt värde. Du kan t.ex. försöka sälja en 12 år gammal värmepump på Blocket för att utröna dess verkliga värde...
 
  • Gilla
Daniel Kron och 2 till
  • Laddar…
Det är inte det verkligavärdet. Möjligen om du bjuder på innstallationen. Då går det säkert att sälja den.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har precis sålt vårt hus, tillträde om en månad. Alla vitvaror är 12 år gamla, fungerar utan problem i dag och vill inte ens tänka tanken att någon går sönder innan tillträdet.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
E evojenza skrev:
Mycket intressant läsning.
Kul att TS återkopplar om hur det slutar.
Efter att ha läst första inlägget fick jag en känsla av att TS nästan ville hämnas för att den gamla pumpen havererade. Men när jag väl kom till slutet såg jag att det inte rätt. Han drog det ju inte vidare utan sket i det och bytte själv. Hoppas att du blir nöjd i huset.

Jag har några frågor här jag gärna vill ha svar på.
Ni som har skrivit att det är "bara" att koppla ur jfb. Varför i hela världen gör man det? När jag installerade min pump sattes det även in en jfb och all el i rummet där den sitter skulle jordas. Elektrikern menade att det är ett krav idag. När jag fick höra det så bad jag han att gå över all el på hela våningen och jorda och kolla kablar.
Hade min jfb löst ut pga vp så hade jag inte ens tänkt tanken att koppla ur den från jfb och kört vidare. Men det är jag det.

En annan sak som jag saknade i första inlägget var vad står det i kontraktet? Står det någon form av friskrivning eller står det att säljaren tar fullt ansvar för allt? Står det i kontraktet att vp är 12 år gammal så borde man väl förstå att den kommer ge upp snart? Nu är det ju inte ens den primära uppvärmningen i huset.
Nu är jag inte ett moraliskt orakel men jag hade nog beställt en ny billigare variant för kyla och känt mig nöjd med att ha en modernare vp som drar mindre el i den genomsnittliga månaden som vi har det varmt i det här landet. Ja det var en varm sommar men glöm inte att förra var ingen höjdare.
Nu behöver inte alla hoppa på mig och argumentera emot mig. Jag vill gärna att TS svarar och dom som uppmuntrade till att koppla ur jfb.
Track för ordet.
Hej Evojenza, TS här.
Det fanns aldrig någon tanke om att hämnas precis som du skriver. Min känsla var tvådelad, hade pumpen gått sönder om 6 månaders hade jag inte reagerat, otur bara. Men när pumpen uppenbart har gått sönder efter kontraktsskrivning fanns ett intresse att se vilket ansvar säljaren hade i denna fråga. Även mäklaren som sålde ansåg att man "oftast gör upp detta med en mindre ekonomisk transaktion", utan att ha gått mer i detalj.

Det som står i kontraktet är följande:
§5 Fastighetens skick
Fastigheten överlåtes i det skick den är på köpekontraktsdagen om inte annat överenskommits.
Säljaren har lämnat uppgifter om fastigheten i bilagd frågelista.

§6 Ansvar för skada
Skadas eller försämras fastigheten mellan kontraktsdagen och tillträdesdagen ansvarar säljaren
för skadan eller försämringen om den beror på säljarens vanvård, på att säljaren orsakar denna
eller om den beror på olyckshändelse som ingen av parterna kunnat råda över. Köparen får dock
räkna med normal förslitning.
Ansvaret övergår på köparen från och med den avtalade tillträdesdagen, även om köparen vid
den tidpunkten på grund av köparens dröjsmål inte tillträder fastigheten.

Det här är lite det tråden har varit inne på tidigare. Säljaren har inte tagit sönder pumpen, ren otur. Däremot har elektriker varit på plats, kopplat ur den fysiskt (då JFB går). Sen hänvisar säljaren vidare till mig att "nae men den ska fungera, elektrikern har "fixat problemet". Här kan jag tycka att säljaren har en skylldighet att kontrollera att skadan faktiskt är åtgärdad, inte att jag ska behöva upptäcka det vid tillträde 60 dagar senare. Det kan jag bli lite störd på.

Det står ingenting gällande vitvaror, däremot var vi medvetna om att både kök och vp hade några år på nacken, det framgick i husbeskrivningen. Detta är något vi accepterade och förstod till fullo att det kunde gå sönder i framtiden. Däremot är scenariot ovan ett tråkigt utfall/hantering.

Sen som jag redan meddelat, vi går vidare och det kunde varit värre.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Svaret finns i de kontraktsparagrafer som citerades ovan.
§5 "Fastigheten överlåtes i det skick den är på köpekontraktsdagen"
VP var på köpekontraktsdagen 12 år gammal, och kan därmed förväntas gå sönder när som helst pga förslitning.
§6 "Skadas eller försämras fastigheten mellan kontraktsdagen och tillträdesdagen ansvarar säljaren
för skadan eller försämringen om den beror på säljarens vanvård, på att säljaren orsakar denna
eller om den beror på olyckshändelse som ingen av parterna kunnat råda över. Köparen får dock
räkna med normal förslitning.
"
VP har inte gått sönder pga vanvård eller olyckshändelse, och säljaren har inte orsakat det, och har däremot inte ansvar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vad skulle olyckshändelse handla om om det här inte är det. Jag ser det som uppenbart att säljaren ska fixa en fungerade pump med den skrivningen.
Men jag håller även med om att det inte är värt att bråka om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.