C
Är ute efter ett spakblock som både kan lyfta och sänka (på ett kontrollerat sätt :whistle:) last.
Men jag blir inte riktigt klok på benämningarna. Är ett lyftblock alltid "tvåvägs"?

Det jag framför allt skall använda det till är att vinscha upp och ner tung last för ramperna till skåpbilen, så det skall vara något portabelt som enkelt kan krokas fast i ett spännband eller liknande. Klarar det >= 1000 kg så finns det god säkerhetsmarginal. Några köptips?
 
Risken är nog att ett spak eller dragblock har lite för kort draglängd, hur som haver så går dom flesta att både höja och sänka kontrollerat men beroende på budget skulle jag nog en winsch liknande i länken vara något att kika på, finns båda billigare och dyrare varianter på samma tema
http://www.swedol.se/elvinsch-12v.html
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Snabblyftblock är det du skall ha.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klarar det >= 1000 kg så finns det god säkerhetsmarginal.
Glöm inte att du måste hitta en lika stark punkt i bilen bara.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alla (?) Vanliga spaklyftblock har den funktionen, men när man sänker lasten måste man själv manövrera backspärren vid varje spakrörelse, så det är ganska tröttsamt om man ska göra det ofta och länge sträckor... Dessutom har dom, som sagt var, ganska kortd draglängd.
Ett snabblock eller riktig vinsch är mycket bättre.
 
  • Gilla
untha och 1 till
  • Laddar…
C
Tackar för förklaring och tips!
En sådan portabel eldriven vinsch är ett alternativ. En vevdriven kräver ju en placering med frigång för veven som är svår att ordna i detta fall. Annars skall jag kolla vidare på snabblock. Givetvis inser jag att det måste förankras på lämpligt sätt.
 
  • Gilla
Magnus Larsson
  • Laddar…
Jag köpte ett spakblock på swedol för ett halvår sedan.
http://www.swedol.se/spaklyftblock-1500-kg.html
Mina användningsområden var sådana att batteridriven winch hade varit jobbigare att fixa el till än att veva lite extra.
För att välja mellan att höja eller sänka slår man bara om en liten spak och börjar veva. Det är alltså inte alls jobbigt att sänka. Det finns även ett friläge där man kan dra ut kedjan utan att veva, just den funktionen kan kinka lite, men brukar fungera hyfsat. Jag funderade på att byta kättingen mot en längre men då jag använder den så sällan är det inte värt pengarna, utan jag sätter bara ett spännband och tar omtag, fungerar bra för mig. Vad jag inte tänkte på när jag köpte var att ett 1,5 ton block flyttar förmodligen hälften så mycket kätting per vevtag som ett 750 kg. Det är mycket vevande när man flyttar/lyfter lätta saker.
Jag skulle inte vilja byta ut mitt block mot ett snabblyftblock. Ska man använda det horisontellt tycker jag det gärna kinkar sig med snabblyft, de som jag har använt saknar dessutom någon form frikoppling, därför är det ett evigt dragande för att dra in eller ut kättingen (t.ex. om man behöver dra/lyfta i etapper).
Men allt beror ju på användningsområden.
Ska den bara vara i bilen hade nog jag funderat på eldrivet.
/Kristoffer
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.