Mycket snyggt, väldig läckert med nischen bakom spisen. :)
Vad är det för kran?

Förstår att köksägaren är trött, har arbetat en hel del ser de ut som... :-?
 
Jättefint! Du skall verkligen vara stolt över dig själv!

Ett glas kall öl och en kantarellmacka är du värd!

/Mia A
 
gillade skarpt den lilla "hyllan" bakom hällen, det är sådana detaljer som gör helheten! :)
 
T
Ser bra ut, förutom en sak som ser väldigt konstigt ut och det är bardisken. Avståndet (mellanrummet) till hörnskåpet är tok för litet, ger ett alldeles för trångt intryck!
 
tank77 skrev:
Ser bra ut, förutom en sak som ser väldigt konstigt ut och det är bardisken. Avståndet (mellanrummet) till hörnskåpet är tok för litet, ger ett alldeles för trångt intryck!
Visst är det så... Nu i efterhand så ser man att en lite nättare förvaringslösning på väggen hade gjort sig bättre. Men bardisken används faktiskt mest som temporär avställning (nycklar, mobiler, DECT-telefonen, posten etc) och det låga avståndet gör inte så mycket i praktiken faktiskt...

Min första ide var att använda bänkytan under skåpet till att ställa mikro-stereon på, men det visade sig att det var bättre att offra två hyllor i vinstället eftersom stereon passade så bra där!

 
Tack,

Vi är oerhört nöjda med köket, skall jag säga. Om ni har sett "före" bilderna så förstår ni varför. Det gamla köket var så opraktiskt och äckligt att det var obehagligt att vara där.

Nu har vi meter efter meter med belysta arbetsbänkar, fantastiskt mycket förvaring, vitvaror som nästan lagar maten av sig själv (i jämförelse), en köksfläkt och en diskmaskin.... Live is sweet!

Nischen:
Det var något som Malin (min sambo) nämnde vid något tillfälle att hon ville ha. När muraren kom och hjälpte mig med att mura upp snedväggen så fick jag ringa till henne och fråga hur hon ville ha den, medans han höll på att mura, så det hela gick väldigt fort....
 
jennyn_ skrev:
Mycket snyggt, väldig läckert med nischen bakom spisen. :)
Vad är det för kran?
Det är en FMM Garda 4.
 
j-enson skrev:
Hej Tommy.
Tycker du har gjort ett jätte bra jobb, både med köket och din rapportering av projektet här på forumet. Du kan känna dig stolt över vad du har åstadkommit. ;) Det har varit mycket kul och inspirerande att följa ditt arbete. Jag är själv i startgroparna med att riva ut vårt kök, inte ens i närheten av ditt gigantiska projekt, men för en glad amatör så kan det kännas så. Du måste ha en fru med stor förståelse och tålamod som har varit utan ett fungerande kök under så lång tid. Men jag hoppas att hon tycker om sitt /ert nya kök för det blev verkligen snyggt. Jag hoppas att ni trivs och att det blev som ni hoppats på. [smiley=tekst-toppie.gif]

Mvh/ j-enson

Ps. Ta nu ledigt från köket ett tag, de ser lite sliten ut. Listerna och slut finishen kan gott vänta ett tag.
Rapporterandet i detta forumet har faktiskt fungerat lite som terapi :D

Nej skämt åt sido, jag har rapporterat för att släkt och vänner som inte vågar komma och hälsa på så ofta skall kunna följa spektaklet. Jag har fått mycket bra tips av folk här vilket har gjort att det har varit mer intressant att skriva här än att sätta upp en hemsida eller en blogg nånstans.

Min fru (eller sambo om man skall vara korrekt) är inte bara utrustad med tålighet mot bygg-kaos utan också en hejjare på att använda spikutdragare och kofot, vilket oftast resulterar i att hon påbörjar projekten (börjar riva) och jag avslutar projekten (bygger upp). Eftersom hon är lite snabbare på att riva än jag är på att bygga upp så ser vårt hus ut därefter :)
Men vi trivs där båda två och det kommer bli jättefint när det blir klart...

Nu skall jag ta en liten paus innan jag ger mig på att snygga till farstun (som helt plötsligt blev till när jag smällde upp en vägg i köket). Det är något som också står högt upp på önskelistan...


Lycka till med renoveringen av köket. Det är alltid jobbigt att vara utan kök, oavsett omfattningen på arbetet som skall göras. Slipper du göra en totalrenovering så blir det billigare och går fortare, vilket är positivt.
 
Mera bilder.

Blandare och diskho.

Igår satte jag smygar och foder runt fönstren. Hurra för latex-fog och sättlim.
 
  • dscn4029_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är den försänkta fönsterbrädan.

Jag har varit ganska generös med frigången på plankan så att den skall vara enkel att få upp. Det gör ingen om det är en liten glipa eftersom det normalt inte syns.

Så småningom är det dags att fixa till fönsterbågarna också.... Pust.
 
  • dscn4030_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
såg den här tråden för första gången idag, och kunde inte sluta att läsa!

*busvisslingar och applåder* för ett mycket snyggt o trivsamt kök, och för en kanontråd som gett mig både tips och inspiration!!!

Hälsningar
Leffe
 
Kan bara säga att det där köket kommer bli superkanon :D kan ha med att göra att vi oxå har Lidingö-kök och ska sätta upp fasettkakel.

Vad har du för fog till fasettkaklet? Ljusgrå? Trodde det skulle se rutigt ut med grå fog... Vi har köpt med vit men jag velar... Har sett här på forumet en som satt upp det tätt utan fog. Snyggt! Å ert är oxå snyggt!
 
Leffe O skrev:
Hej,
såg den här tråden för första gången idag, och kunde inte sluta att läsa!

*busvisslingar och applåder* för ett mycket snyggt o trivsamt kök, och för en kanontråd som gett mig både tips och inspiration!!!

Hälsningar
Leffe
Tack Leffe,
:)

Om du har funderingar på att renovera köket - buss på med kofoten bara!

Kul att du fann något matnyttigt bland min dokumentation av en snickar-amatörs vedermödor. Man lär sig hela tiden när man håller på och nästa revoneringsprojekt kommer att gå mycket lättare...
 
¤ maria ¤ skrev:
Kan bara säga att det där köket kommer bli superkanon :D kan ha med att göra att vi oxå har Lidingö-kök och ska sätta upp fasettkakel.

Vad har du för fog till fasettkaklet? Ljusgrå? Trodde det skulle se rutigt ut med grå fog... Vi har köpt med vit men jag velar... Har sett här på forumet en som satt upp det tätt utan fog. Snyggt! Å ert är oxå snyggt!
Det är en silvergrå fog, den är svagt grå (nästan vit). Jag har använt ett 2mm fogsnöre när jag har satt kaklet. Hade funderingar på att försöka sätta kaklet utan fog, men blev avrådd till det eftersom det är så svårt att få det snyggt på stora ytor - en fog går att justera lite för att dölja fel och skeva väggar. Det har jag gjort på ett flertal ställen(!)

Det fasade kaklet gör att det inte blir en lika skarp kontrast mellan fogen och kaklet. Sätter man kaklet i halvförband så riskerar man inte att det ser rutigt ut.

Vi höll på att vela ett bra tag med kaklet (och glasmosaiken) innan vi kom till skott och bestämde oss :)
Ta tid på er innan ni bestämmer er så det känns bra, ni kommer leva med köket i många år...:)
 
Nu när vintern kommit till Göteborg med omnejd, konstaterade jag att isoleringen och tätningen av alla väggar och golv faktiskt har gjort stor nytta i köket. Resten av huset är (fortfarande) ett draghål, men köket har en bra temperatur, trots vind och minusgrader.

Dock har jag under den gångna veckan frågat mig:

- "Varför fungerar inte elementet i köket ?" :-/

En dag på väg hem från jobbet kom jag på det (och var nära att köra av vägen samtidigt) - när jag rev ner all gammal plank och pärlspont från ytterväggen för att kunna regla upp och isolera, monteradejag naturligtvis ned elementet och stängde således av vattentillförseln med bottenskruven i radiatorkopplet!
Sen fick jag iofs tömma hela vattensystemet för att jag var tvungen att montera ned stigare och retur som gick till ovanvåningen... Glad i hågen skruvade jag ihop allt efter mig, tryckprovade systemet och hade då glömt av bottenskruven.
Sen byggde jag in allt bakom stommar och bänkskivor, men som tur är så finns det en service-lucka; disk-maskinen. Alltså ut med diskmaskinen och in mellan stommarna beväpnad med en skiftnyckel...

Så nu funkar allt som det är tänkt. Vi får se vid nästa köldknäpp om radiatorn går igång... ;)
 
  • dsc00154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.