Helt rätt men om nu någon gång har rivit försiktigt vet du att det är skillnad på hur mycket arbete det blir och hur mycket du förstör beroende på om det är skruvat eller spikat.
 
  • Gilla
Matti_75 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Helt rätt men om nu någon gång har rivit försiktigt vet du att det är skillnad på hur mycket arbete det blir och hur mycket du förstör beroende på om det är skruvat eller spikat.
Gamla skruv sitter oftast lösare en spik, eller går av väldigt lätt.
Ja det kan bli lite mer skador men inget som spelar någon roll om du inte använder någon skruv med väldigt stor gänga.
 
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Helt rätt men om nu någon gång har rivit försiktigt vet du att det är skillnad på hur mycket arbete det blir och hur mycket du förstör beroende på om det är skruvat eller spikat.
För att inte tala om gipsskruv...
 
R RapidSledge skrev:
För att inte tala om gipsskruv...
Ja gipsskruv är riktigt jobbigt att riva där är det lättare att riva spikad gips.
Så då borde vi alla börja spika gipsen för att tänka på miljön :crysmile:
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Vilken diakussion det blev ;)
Nåja... ändrade planen.
det blev helt enkelt så att jag skruvade fast kombiläkt :) Lindab KLS.

Skruva är bra. Går att skruva sent in på kvällarna utan att störa grannarna ;)
 
  • Del av ett tak under konstruktion med fastskruvad kombiläkt och underliggande Flexilight-folie synlig, skruvdragare på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Va!
Inte byter man väl hela taksvallet?
Man byter takpappen, strö- och bärläkten, pannorna och lite plåtarbeten när det behövs.
Varför skulle man byta råsponten på ett välbyggt tak efter 40 år?
Jag skriver just "yttertak". I det så har väl aldrig råsponten räknats in utan man menar just pannor, läckt och papp. Om inte så får jag uppdatera mina språkkunskaper en del...


T twoody skrev:
Gamla skruv sitter oftast lösare en spik, eller går av väldigt lätt.
Ja det kan bli lite mer skador men inget som spelar någon roll om du inte använder någon skruv med väldigt stor gänga.
Det är ju just det här som är problemet.
Om skruvarna går av så har du ett råspontstak som är fullt med vassa skruvstumpar som sticker upp. Hur tänker du att man ska lägga ny takpapp/underlagsduk på det?

Visst händer det att några enstaka spikar kan gå av på ett normalt tak också men de drar man lätt upp med kofot eller hovtång. Samma sak gäller ju inte för skruvstumpar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Efter sett de som bytte mitt tak slita med det säger jag spik alla dagar i veckan på ett tak som räknas som förslitningsvara. Nu var mitt visserligen lite speciellt då de var tvungna att riva allt ner till takstolarna. Men det var ett riktigt skitjobb som räddades av att det var spikat.

Har själv ett gammalt staket som jag håller på att renovera som är skruvat. Skallarna är helt slut så det blir tigersåg mellan brädorna. Sedan kör jag med dorn och knackar ut det som sitter kvar av skruvarna i trät. Hade varit betydligt lättare om det var spikat.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag skriver just "yttertak". I det så har väl aldrig råsponten räknats in utan man menar just pannor, läckt och papp. Om inte så får jag uppdatera mina språkkunskaper en del...



Det är ju just det här som är problemet.
Om skruvarna går av så har du ett råspontstak som är fullt med vassa skruvstumpar som sticker upp. Hur tänker du att man ska lägga ny takpapp/underlagsduk på det?

Visst händer det att några enstaka spikar kan gå av på ett normalt tak också men de drar man lätt upp med kofot eller hovtång. Samma sak gäller ju inte för skruvstumpar.
Man slår ner skruvstumpen i trät eller rycker upp den.
Men som sagt ett icke problem, inget att bry sig om.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag skriver just "yttertak". I det så har väl aldrig råsponten räknats in utan man menar just pannor, läckt och papp. Om inte så får jag uppdatera mina språkkunskaper en del...
Yttertak = det som skyddar huset mot vädrets makter. Och där ingår naturligtvis t.ex. råsponten.
Innertak = det som avgränsar boningsrummet från t.ex. vindsutrymmet.
 
H henrikbergman86 skrev:
Vilken diakussion det blev ;)
Nåja... ändrade planen.
det blev helt enkelt så att jag skruvade fast kombiläkt :) Lindab KLS.

Skruva är bra. Går att skruva sent in på kvällarna utan att störa grannarna ;)
Wow de luta inte mycket hur många grader är de?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Yttertak = det som skyddar huset mot vädrets makter. Och där ingår naturligtvis t.ex. råsponten.
Innertak = det som avgränsar boningsrummet från t.ex. vindsutrymmet.
Jag har alltid levt i tron att råsponten räknas till undertaket.
Dvs. Pannor, läkt och papp är yttertak och råspont är undertak. Ungefär på samma sätt som man har golv och undergolv, där alltså råspont/slätspont/spånskivor är undergolvet.

Men, men. Det är nog bäst at släppa den semantiken nu innan vi irrar bort oss så långt att vi får ringa Fredrik Lindström för att få hjälp. :geek:
 
  • Gilla
RapidSledge och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Nu lyfter jag den hör diskussionen igen. Jag har ett gammalt torp med ett rejält vint tak. Jag har riktat det med snöre och spikat ströläkt samt skruvat på något ställe.

Pga att det sjunkit så pass är det klossat med 19+19+10 på värsta ställena (bitar av läkt blandat med 10 mm OSB för att få rätt höjd). Ströläkten är 19x38 mm, det sågen skickade på mig. Dvs för att spika/skruva fast ströläkt har jag kört med 100 mm/4” spik alt lika lång skruv på de sämsta ställena där det buktar värst.

Nu när jag ska på med 25x50 bärläkt måste man genom ganska mycket för att få det att fästa. 120 mm 5 mm skruv lockar men jag tänker på barnen. Måste bli ett helsike att riva taket nästa gång...

Hur skulle ni göra? Skruva är ju enkelt och kontrollerat och man spräcker inte klossarna så lätt med bra ESSVE.

PS. Det känns ju helt förkastligt med skruv på ett över 200 år gammalt torp men men...
 
  • Takstomme med ny monterade ströläkt och OSB-skivor på ett gammalt torp med synlig klossning för nivåjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Jag brukar förborra om jag vill spika och tror att det ska spricka. Kanske kan vara något? Det blir som sagt ett helsike att få väck om det behövs. All eloge till dig som tänker så, de flesta tänker bara på att få jobbet gjort snabbt och nu.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Tänker du spika/skruva bärläkt på det som det ser ut nu?
 
Lär behövas mycket mer stödklossar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.