Ligger i startgroparna för att ha bättre koll på vad som händer i huset. Kunna tända någon lampa, se om ett fönster är öppet, kolla om pannan går osv osv.

Men först av allt skulle jag vilja få igång en kontroll så att jag vet att garageportarna är stängda. Jag har nämligen kommit ut en morgon när den ena porten var öppen. (jag misstänker en närliggande fjärrkontroll)

På en tidigare arbetsplats hade vi bara en brytare som gjorde att en lampa lyste uppe på kontoret så då visste vi att porten var öppen. Det skulle funka för mig också, men jag måste isåfall lösa detta trådlöst.
Hur går jag då tillväga, jag vill gärna göra något som jag sedan kan gå vidare med ytterligare funktionerpå andra platser i huset, men detta är prio 1.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Jag kör med Tellstick Znet V2 som mottagare och notisutskickare, sedan en z-wave-enhet med två ingångar, samt två magnetkontakter kopplade till det.

Skärmdump av Tellus Live-app med notiser om en garageports statusändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Billigast och enklast är att bygga på 433MHz Nexa-prylar. Finns på Kjell och Classe. Styr ett eluttag med en trådlös magnet brytare som tänder en lampa. Går att bygga ut väldigt mycket.

Notera dock att det inte är 100% säkert att tänt betyder öppet då dessa signaler kan tappas i luften och ingen ack finns.

Jag hade istället satsat på andra lösningar, men nu börjar det bli lite jobbigt eller dyrt om du inte är intresserad av att lära dig programmering (om du nu inte kan det redan).

Med programmering så satsar man på Esp8266 och bygger upp sina egna prylar runt detta (extremt roligt, men tar tid), annars satsar man pengar på Z-wave. För belysning mm så gäller numera Zigbee som finns under namnet trådfri på närmsta Ikea (Umeå?). För att styra hemautomatiseringen så rekommenderas en Raspberry Pi med Domoticz gratisprogram på (kör ovanpå Linux).

Vill du från detta bygga vidare på 433MHz så bör du köpa ett modem för detta, där rekommenderar jag Rfxcom över Nexas lösning, men andra tycker tvärtom.

Edit: Nexas grejer heter numera Telldus ibland..
 
Cheesen
Det har ju vart allmänt känt i några år hur enkelt man kan hacka en radiostyrd garageport eller om man så vill en radiokontrollerad bilnyckel. Hade jag haft en dylik port hade jag kopplat ur den.
Finns många videos på tuben... Den här kom den här veckan...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Verisure berättar det för mig

Skärmdump av Verisure-appen som visar temperaturstatus och logg för öppnade/stängda dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andersda och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Verisure berättar det för mig

[bild]
Vad har du för sensor och dörr/port till garaget? Vi har en rullport men Verisure har ingen bra lösning för att känna av portens läge. Kör med kamera i garaget men den falsklarmar om jag inte städar bort spindelnät ofta...
 
Vanlig dörr/fönstesensor som limmas/skruvas fast räcker ju och löser det med indikering i larmet
 
  • Gilla
Stadde och 1 till
  • Laddar…
Såhär har jag monterat magneten och sensorn för stängd/öppnar-indikeringarna, själva sensorn sitter bakom träplankan.
Magnet monterad på en dörrkarm och sensor dold bakom träplank för indikering av öppen/stängd status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har sedan även en uppsättning för öppen/stänger-indikeringarna.

Öppnar/stänger när sensorerna blir opåverkade och öppen/stängd när sensorerna är påverkade.
 
  • Gilla
Thomas80 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en liknande lösning som dempa. Jag har dock konfigurerar mitt larm att skicka notis när dom varit öppna i fem minuter så slipper man alla 'falsklarm'. Ska koppla in stängning av portarna från larmet idag.
 
Jag kör alla fyra ”positioner” som direkta notiser eftersom jag dels vill veta om porten är öppen/stängd när jag närmar mig hemmet samt att jag vill veta direkt när jag trycker på fjärren att porten börjar öppna. Öppnar nämligen porten innan jag ser garaget, ja jag vet att det inte är helt enligt säkerhetsföreskrifterna.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
johan.d.hallin johan.d.hallin skrev:
Vad har du för sensor och dörr/port till garaget? Vi har en rullport men Verisure har ingen bra lösning för att känna av portens läge. Kör med kamera i garaget men den falsklarmar om jag inte städar bort spindelnät ofta...
sitter en magnetbrytare vid en av skenorna på min Crawfordport
 
Jag får ta en sväng med larmfirma igen, det verkar som att ganska många löst det här med garageportar ändå. Jag förstår inte deras ovilja att sätta en dörrsensor men det ska ju gå att lösa med en smart placering!

Tack för alla svar!
 
johan.d.hallin johan.d.hallin skrev:
Jag får ta en sväng med larmfirma igen, det verkar som att ganska många löst det här med garageportar ändå. Jag förstår inte deras ovilja att sätta en dörrsensor men det ska ju gå att lösa med en smart placering!

Tack för alla svar!
Kontakta en mindre "oberoende" firma är mitt tips.
De stora drakarna har svårt att frångå sina "paketlösningar".
Har många gånger varit ute hos kunder som fått svar om att "det går inte" för de mest enkla sakerna.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
... men skulle gärna ha ett larm som går om porten stått öppen en viss tid, det händer att den inte riktigt stängs och sedan öppnas igen t.ex. vid hård vind.
Det där kan man säga att jag har med min konfiguration.
Sensorn för ”stängd/öppnar” är monterad så att porten måste vara helt stängd för att aktiveras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.