Hur lång tid tänker du att renoveringen ska ta? Ett sätt vore ju att ta ett blancolån till kanske 4–5 % ränta under byggtiden och därefter värdera om fastigheten och få in lånet som vanligt huslån till 1–1,5 % ränta. Det ger en extra kostnad på 5–6.000 kr per år tills renoveringen är klar.

Det går förstås att fråga banken om du får låna mer på huset redan nu, men om de svarar nej finns som sagt alternativa lösningar som inte behöver bli vansinnigt dyra.
 
Gå och prata med banken om vilken lösning dom tycker är den bästa, tycker att många råd/åsikter här är onödigt negativa. Mycket beror ju på läget på huset och prisutvecklingen där.
Min son med flickvän köpte ett hus för ca 4 år sen ett hus för 1 miljon, tyvärr sprack förhållandet ett år senare och sonen stod där med ett hus han egentligen inte hade råd med.
Under tiden han bott där har han renoverat för ca 100 000, mest utomhus eftersom han var tvungen att dränera en vägg och bygga ny mur ut mot gatan.
Han sålde huset i våras för 1575 000. Bra värdeökning med andra ord, så prata med banken, även om dom inte gör en ny värdering så vet dom antagligen hur prisutvecklingen har varit där du bor.
 
Det är väl bara för amorteringsreglerna som man inte får värdera om för ofta. Om man redan ligger på max i amorteringsreglerna så borde det väl gå att värdera om, för att kunna låna mera? Då är syftet att banken vill säkra att det finns värde att belåna.
 
H hempularen skrev:
Det är väl bara för amorteringsreglerna som man inte får värdera om för ofta. Om man redan ligger på max i amorteringsreglerna så borde det väl gå att värdera om, för att kunna låna mera? Då är syftet att banken vill säkra att det finns värde att belåna.
Finns det ett befintligt AGV satt så får det bara ändras vart femte år om det inte är en större ombyggnad, så renovering av bad eller byte av kök räcker inte. Bygga om farstukvist som TS nämner är tveksamt om det räcker för nytt AGV.
Syftet med reglerna är ju att bromsa utlåningstakten. Man får belåna max 85% av AGV mot pant i huset men givetvis kan banken låna ut mot annan säkerhet eller utan säkerhet, blanco, om kalkylen håller.
Finansinpektionen gör stickprov på utlåningen hos alla banker o bryter man mot de nya amorteringsreglerna eller ändrar AGV i tveksamma fall, riskerar banken straffavgift och dåligt rykte hos FI.
 
Vad händer om man ligger på 85% och gör en värdering och värdet har minskat? Måste man betala in då?
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Q
Stefan N Stefan N skrev:
Vad händer om man ligger på 85% och gör en värdering och värdet har minskat? Måste man betala in då?
Det är jag tveksam till att man skulle behöva. Kontantinsatsen är väl till för att banken inte skall ta någon smäll om värdet går ned.
 
Man bör kanske undvika att visa en sådan värdering för banken.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad händer om man ligger på 85% och gör en värdering och värdet har minskat? Måste man betala in då?
Har aldrig hört om någon som lämnat en sådan värdering till banken.... :) På befintliga lån har banken ganska små möjligheter att göra tvingande ändringar pga konsumentkreditlagen men det kan ju bli en diskussion om låntagaren behöver göra förändringar och eller när ränterabatter förfaller.
 
  • Gilla
Pfes och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte hus för 109500:- i maj i år. Hade 80k i handpenning vilket innebar ungefär lika mkt i ett blanco-lån.
Byggt en altan (5-6k) och renoverat övre plan med ytskikt(20k för golv,färg i tak och väggar, foder, innerdörrar, nya eluttag samt lampknappar). Haft ute två mäklare, blandannat hon som sålde det till oss, och båda har värderat nästan 200k över vad vi gav det till. Så sedan igår har vi inget blanco längre utan allt är inbakat i bottenlån (y)
Har även berättat om kommande planer på vad vi ska göra, och fick uppgiften om 1,8-1,9milj i utgångspris efter att vi gjort de sakerna. Då kostar dom oss lite drygt 100k att göra! :)

Så jag tycker ni borde kunna göra en framtida värdering om ni berättar samt visar upp vad ni gjort!
Lycka till!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fr0lle skrev:
Hej på er!
Går i renoveringstankar, köpte hus för tre år sedan med renoveringsbehov. Nu lurar vi på att byta panel / fönster på huset och förrådslängan ivår , samt bygga altan och en stor farstukvist.

Jag är snickare och kommer göra allt själv såklart. Men pengabiten är jag lite kluven till.

Jag har gjort iordning vår torpagrund från icke besiktningsbar till fullt kryputrymme och fyllt med makadam / plast / bytt ut dåligt virke. Allt underifrån. Har lagt in lite nya golv och målat upp ett par rum.

Vad tror ni nu, köpte kåken för 1,2M har 1,1 kvar i skuld när vi tänker göra renoveringen.

(Lånade till handpenningen) hade inte pengar och hade inte tänkt köpa hus , men hottade detta och kände att vi var tvungna.

Enligt mäklaren har värdet gått upp ett par hundra när grunden gjordes iordning , kan man be mäklaren om papper vad de är värt nu, och vad det blir värt när allt är gjort. Och sedan gå till banken och låna, och sen renovera. Efter det göra fullständig värdering.

Materialet går på strax under 200000, är jag ute och cyklar eller kan man göra så?

Fönstren är typ ruttna , fasaden är helt slut , så tänker att värdet borde öka några kronor?

Är helt okunning när de kommer till bank/mäklarregler
Är själv utbildad mäklare, dock ej praktiserande. Generellt skulle jag säga att sådant som drar upp värdet på huset är sådant som man kan se och sådant som är en förbättring. Fel som man åtgärdat och sådant som normalt sett förväntas fungera höjer inte värdet. Har du köpt huset till underpris pga. fel och brister som du nu åtgärdat så kan du säkert förvänta dig ett ökat värde, annars inte.

Som någon skriver är det ju övriga slutpriser i området som kommer avgöra vad ditt hus skulle vara värt vid en försäljning.

Är slutpriserna i ditt område 600' upp om de har renoverad fasad och fönster? Eller menar mäklaren att det generellt skulle vara så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.