G
Bygger nytt hus där vi har enkelgips och isolering i innerväggar. Ytterväggarna har OSB.
Husleverantören erbjuder ej något tillval med OSB i innerväggar. Vi har valt bort målarpaketet (spackling, tapetsering och sockling) som vi gör själva. Innerdörrar och foder monteras av husföretaget.

Går det rent byggtekniskt att vi trycker dit en extra gipsskiva på barnens innerväggar (de utan dörrar) för att få lite mer bärighet?
Vi kapar skivan så den slutar ovanför trägolvet. Det jag grubblar på är där gipsskivan möter takskivan.
 
Skall det inte vara någon skugglist mot taket?

Du får be dem lägga lister och socklar i en hög så du får sätta det när du är klar med de extra skivorna.

Men skall du förstärka så måste du gå på en fiberförstärkt gips. Vanligt gips på gipset skulle jag säga är lite bortkastat om det är stadiga väggar du är ute efter.
 
  • Gilla
Hamkla och 1 till
  • Laddar…
Även om husfabrikanten inte erbjuder osb som tillval kan du försöka deala med snickarna. Om nu inte väggarna kommer i färdiga moduler.
Annars är det väl snabbt gjort att skruva loss gipsskivorna, sätta osb bakom och skruva dit dom igen.
Tänk på att även eluttag behöver flyttas ut med en extra skiva på väggen.
 
  • Gilla
Gunnar_80 och 1 till
  • Laddar…
Om innerväggarna inte kommer färdiga från fabrik så går det att lösa på plats. Fråga inte utan bestäm att det ska va så som du vill ha det.
 
  • Gilla
Gunnar_80
  • Laddar…
Jag hoppas att ni spacklar och fogar mot taket och inte sätter lister. Åtminstone jag tycker att det är så otroligt mycket snyggare i de flesta fall. Dock är det svårt att hitta en snickare som är beredd att göra detta idag, vilket lett till att jag bara bett dem att trycka upp gipsskivorna nästan hela vägen upp mot taket och sedan har jag fogat själv.

Det är inga bekymmer att sätta dubbla gipsskovor även på väggarna som har dörrar och fönster. Det är bara att byta lister runt exempelvis dörren. Jag fräste ur foderlisterna när jag satte renoveringsgips (på vägg som haft glasfiberväv) häromsistens då detta blev snyggast (och billigast).
 
  • Gilla
Gunnar_80
  • Laddar…
G
Riktigt bra synpunkter från samtliga!

Pacman och robert: Det blir även taklister som vi sätter själva.

Väggarna byggs på plats men då vi ej får vistas på byggarbetsplatsen under byggtiden blir det svårt deala med snickarna.
Tar med mig era inputs i fortsatta bygget!
 
G Gunnar_80 skrev:
Riktigt bra synpunkter från samtliga!

Pacman och robert: Det blir även taklister som vi sätter själva.

Väggarna byggs på plats men då vi ej får vistas på byggarbetsplatsen under byggtiden blir det svårt deala med snickarna.
Tar med mig era inputs i fortsatta bygget!
Jag skulle dock försöka ett varv till med snickarna. Bara för att ni inte får vistas på bygget betyder det inte att du kan försöka köpa så snickarna sätter OSB.
 
Beställ ett lass med OSB tillsammans med en påse fikabröd och en lapp där du ber snickarna att du vore oerhört tacksam om dom kunde sätta skivor innan gipset.. alla blir på bra humör av go fika och den extra kostnaden för jobbet får du ta i efterhand.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
P para skrev:
Även om husfabrikanten inte erbjuder osb som tillval kan du försöka deala med snickarna. Om nu inte väggarna kommer i färdiga moduler.
Annars är det väl snabbt gjort att skruva loss gipsskivorna, sätta osb bakom och skruva dit dom igen.
Tänk på att även eluttag behöver flyttas ut med en extra skiva på väggen.
Används inte dosor som man kan skruva ut idag? Elektrikern använde såna när vi gjorde om vårt kök. Vi satte också osb och gips.
 
JLyck JLyck skrev:
Används inte dosor som man kan skruva ut idag? Elektrikern använde såna när vi gjorde om vårt kök. Vi satte också osb och gips.
Det är olika. Beror på vad elektrikern gillar. Jag brukar köra med ABB dosor för de är billiga, enkla att montera och sitter bra. De har två lägen. Andra, ex Schneider/Thorsman är justerbara.
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
G
OK!
Jag ska se om jag kan muta snickarna med fikabröd;)(y)
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är olika. Beror på vad elektrikern gillar. Jag brukar köra med ABB dosor för de är billiga, enkla att montera och sitter bra. De har två lägen. Andra, ex Schneider/Thorsman är justerbara.
Så kan det nog vara. (y)
 
G Gunnar_80 skrev:
OK!
Jag ska se om jag kan muta snickarna med fikabröd;)(y)
Hmmm blir nog ganska mycket fikabröd.... :)
 
  • Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Används inte dosor som man kan skruva ut idag? Elektrikern använde såna när vi gjorde om vårt kök. Vi satte också osb och gips.
Bygger man nytt med enkelgips kör man nog billigast möjliga även på eldosorna.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle dock försöka ett varv till med snickarna. Bara för att ni inte får vistas på bygget betyder det inte att du kan försöka köpa så snickarna sätter OSB.
Hur skall ni då hålla koll på allt fusk som kan täckas över? Kanske därför dom inte vill ha kunden där? Mycket går inte att fixa i efterhand heller så det är helt galet att inte få besöka sitt bygge varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.