Vi har precis haft en hantverkare hemma hos oss. Vi hade kommit överens om ett timpris och körde löpande kostnad. När jag nu får fakturan har han dels tagit för hög timkostnad och lagt på transportkostnad som inte var överenskommen. Men vad jag reagerade mest på är att han lagt på moms efter det. Min förståelse var att timpriset var vad jag skulle betala, inte timpris + moms.

Vad anser gruppen här? Hur kommuniceras priser generellt och vad borde jag ha väntat mig?
 
  • Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
Fairlane
Moms ska vara med i prisuppgift till privatperson. Timpriset ska självfallet också vara enligt överenskommelse. Vad gäller transport så tycker jag att även det ska vara tydligt innan man beställer, men det är inte riktigt lika självklart.
 
  • Gilla
evertb och 7 till
  • Laddar…
Prisuppgifter till privatpersoner ska inkludera moms.
 
  • Gilla
chokonanana och 4 till
  • Laddar…
Pris till privatperson är inkl moms om inget annat angivits.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
När man pratar med slutkonsumenter så är det alltid med moms. Du har rätt att betala det priset ni kommit överens om
 
  • Gilla
bolama och 1 till
  • Laddar…
Alltid inkl.moms, har nu hantverkaren missat det så får denne vackert stå sitt kast och reglera fakturan.
Hur hög var kostnaden för trsp?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Får man fråga vad det var för timpris?

Nu är det inte TS sak att fråga om moms är inkluderat, men om taxan var misstänkt låg kan jag ändå tycka att det är anständigt att undra.

Vi vet ju inte om hantverkaren är t ex en tidigare anställd med goda yrkeskunskaper men som saknar erfarenhet av företagande.

Mvh Findus
 
Tack alla!
Jag tyckte timkostnaden verkade rimlig så frågade inte mer om det, 450kr.
Sedan 4000kr för transport av material. Vilket kanske är rimligt, men han hade aldrig nämnt ett ord om det.
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
E Elfredda skrev:
Tack alla!
Jag tyckte timkostnaden verkade rimlig så frågade inte mer om det, 450kr.
Sedan 4000kr för transport av material. Vilket kanske är rimligt, men han hade aldrig nämnt ett ord om det.
450kr är idag en låg timpeng för en hantverkare (tyvärr).
 
  • Gilla
chokonanana och 2 till
  • Laddar…
Men inte så låg att TS borde förstått att moms tillkommer!
 
  • Gilla
bolama och 4 till
  • Laddar…
En följdfråga... de lämnade efter sig ett rejält hack i golvet, som de aldrig sa något om. Hur hanterar man det? Klart olyckor kan hända men ändå...
 
  • Ett finger pekar på ett tydligt hack i ett trägolv, vilket illustrerar skadad yta orsakad av ett missöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara mot en tröskel så dom får väl byta ut den biten?
 
  • Gilla
bolama och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.