Rolemodel skrev:
Visst finns det. Skivorna heter Numerär Ek och finns i längderna 126, 186 och 246 cm, samtliga 60,6 djupa.

Länk:
[länk]
Som jag misstänkte; jag är en IKEA-n00b... ;D

Är det såhär: VARIABEL = måttbeställd, NUMERÄR = lagervara ?
 
Plattsättning pågår.

15 x 7.5 fasat vitt kakel som sätts i halvförband. Standard lixom....

Dagens ros: Fogsnöre. Aldrig mer kakel-kryss...
Dagens ris: Eluttag. Ett helsicke att få snyggt.
 
  • dsc00134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till.

Lite senare på dagen, därav det usla ljuset...
 
  • dsc00135.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du också att det är för lätt att sätta mosaik nerifrån och upp ?

Börja ovanifrån - det är garanterat mycket svårare!
 
  • dsc00136.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att bli verkligt fint....men sätta kakel kan ju vara som du skriver ett litet helsike ibland.

Ser fram emot fler bilder....nu till veckan ska vi beställa vårat lidingö kök
 
hammarband skrev:
Som jag misstänkte; jag är en IKEA-n00b... ;D

Är det såhär: VARIABEL = måttbeställd, NUMERÄR = lagervara ?
Precis. Dock har Variabel bytt namn till Personlig fr.o.m. nya katalogen.

--------------------------------
Kökskampanjen börjar imorgon, lär bli ett himla ös!
 
hammarband skrev:
Här är en bild på kanten av en skiva. Rent generellt kan man säga att kvaliteten på virket är OK, men inte mer (man får vad man betalar för). Som du ser är det vissa inslag av vitved - ljusa streck i några stavar. En skiva hade ett litet litet kvisthål i ena kanten som dom glömt att spackla.
Man kan ha tur och få skivor som är perfekta, men skall man vara riktigt säker så får kan slanta upp det dubbla kanske för sina bänkskivor, jämfört med IKEA.
Bänkskivor av ek i toppkvalitet kostar ungefär lika mycket som granit, har jag hört från någon och det kan nog stämma....

Men jag är ändå mycket nöjd med skivorna måste jag säga. Dom passar väldigt bra mot både golv och luckor. Det skall bli spännande att se hur det ser ut när kaklet kommer upp på väggen :)

Vi har också köpt Ekskivor från IKEA, har också lite vita streck i våra.
Behandlade dem med bara linolja.
Har inte orkat lägga upp bilder här än, men ni kan kolla sambons blogg på:
Nu är vi snart klara med köket.
Vill ni se bilder, gå till sambons blogg:

http://kurreburre.multiply.com/photos/album/6

 
Mer kakel.

Tyvärr lossnade en av kakelplattorna när jag ryckte loss fogsnöret. Jag var lite otålig och drog ned det innan fixet hade torkat riktigt.
Så kan det gå...
 
  • dsc00137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bardisken över källartrappen är klar! .....saknas bara lite mjukfog och lister ;)

Glasmosaiken blev riktigt bra, för att vara första gången. :cool:
Några missar gjorde jag visserligen, men jag har sett sämre hantverk av folk som har fått betalt för att göra jobbet.... ;)

Ber om ursäkt för oskärpan i foto. Såg det när jag satt vid datorn och orkar inte rigga upp bygglampa och ta ett nytt foto.
 
  • dsc00138_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hammarband skrev:
Halloj,

Smågrejjat lite idag... Kopplat klart all el i köket (utom 3-fasen till spisen - den gör jag imorgon). Satte även upp lite hyllplan och lyckor till hörnskåpen samt målade klart fönsterkarmen. Den sistnämda har jag grundmålat och slipat samt täckmålat 2 ggr med Jotun Lady inomhus-lackfärg, hög-blank 80. Jag kommer att måla förnsterbågarna med samma färg, allteftersom jag fixar till dom.
Första paret med bågar skall påbörjas nu så jag kan lämna dem till glasmästaren i veckan... Jag har gett upp att spika och kitta själv - efter att ha förstört gamla originalglas och kladdat ner glas och bågar med kitt så lämnar jag in det istället. Resultatet blir helt perfekt ch det enda jag behövar gör är att täckmåla och sätta dit beslagen igen.

Beslagen ja... På andra fönster har jag blötlagt dem i en vecka i såpvatten samt borstat dem rena med en stålborst-trissa. Gångjärnen målar jag sedan med svart blank metall-lack och alla skruvar byts mot svart-oxiderade mässingsskruvar. Det hela blir väldigt snyggt - jag skall lägga ut lite bilder på själva arbetet sedan.  

Satt vägglisterna som bänkskåpen vilar på längs väggarna. Fick använda mina nya bekantskap - slagspik med plugg - till väggarna med sten. Se bifogad bild.
Dimensionen dar nog lite i underkant (som ni kanske ser), så jag kommer nog montera bänkskåpet för spisen på 4 ben och bara använda vägglisten som stöd när jag justerar höjden på alla bänkskåpen så att dom "ligger i våg".
Hur har ni andra gjort med bänkskåp för inbyggnadsugnar och annat tungt ? Inte vågar man väl lita på vägglisten bara... ?
Det va ju ett tag sen du skrev det här inlägget, men jag kom på idag att jag hade läst att du skulle lämna in dina gamla fönster för om-kittning. Vad fick du betala för det? Hur stora fönster har du? Vi har också gamla spröjsade fönster, enkelglas, som skulle behöva en uppfräschning. Har gjort ett fönster själv, men det blev sådär o det va rätt svårt o tidsödande. Har bara 3 kvar, men det hade varit skönt o slippa göra det.
 
Hej
Har lite frågor angående ditt kök du håller på att bygga.
- Vad är det för mosaik du har på ”bardisken”? Den gråa?
- Vilka handtag har du på alla luckor å skåp? (ikea?)

Skulle du även kunna göra en mini ritning på din borrmall för handtagen skulle jag bli jätte glad :D
Skall igång å byta vårt kök snart.

Mvh /Thomas
 
tpsoft skrev:
Hej
Har lite frågor angående ditt kök du håller på att bygga.
-    Vad är det för mosaik du har på ”bardisken”? Den gråa?
-    Vilka handtag har du på alla luckor å skåp? (ikea?)

Skulle du även kunna göra en mini ritning på din borrmall för handtagen skulle jag bli jätte glad :D
Skall igång å byta vårt kök snart.

Mvh /Thomas
Sorry för den tröga responsen. Men det är mycket nu.....

Glasmosaik: Det är Charisma T163 Gloss. Inköpt på Svenska Kakel (http://www.svenskakakel.se/katalog.htm#) sidan 76.

Handtag: IKEA LANSA.

Borrmall: Skitenkelt att göra själv även utan ritning:

1) fundera igenom hur du vill placera alla handtag först. Ta med ev. kollisioner mellan luckor och handtag i beräkningen (provöppna alla luckor och fundera ut var du skall placera ut handtagen så att du slipper kollisioner och repar luckorna med handtagen).

2) kolla hur många olika mått-referenser du behöver ( vi behövde 3 i vårt kök: a) 60 cm luckor i bänkskåp b) 30 cm luckor i bänkskåp c) samtliga väggskåp.)

3) förborra alla hål i en 50 cm bit hårt trä (gammalt kärnvike el ek om du har tillgång till sådant spillvirke) och skruva dit 2 träklossar så du får ett hörn som anhåll.

4) om du inte redan har en enhandstving med plastbackar så är det ett bra tillfälle att motivera ett sådant inköp. Köp två med bra kvalitet Wolfcraft eller Irwin (bilder på båda finns i denna tråd) - dom kostar 4 gånger som billiga skit-varianter men håller 20 gånger så länge :)

5) Ladda borrmaskinen med ett skarpt borr och sätt igång...
 
Håll ut !

Vi håller på med det allra sista nu innan avtäckelsen. Jag vågar utlova ergonomi, high-tech och lant-idyll - allt i en salig blandning...

...allt som den moderna människan kräver.
 
Mannesson skrev:
Det va ju ett tag sen du skrev det här inlägget, men jag kom på idag att jag hade läst att du skulle lämna in dina gamla fönster för om-kittning. Vad fick du betala för det? Hur stora fönster har du? Vi har också gamla spröjsade fönster, enkelglas, som skulle behöva en uppfräschning. Har gjort ett fönster själv, men det blev sådär o det va rätt svårt o tidsödande. Har bara 3 kvar, men det hade varit skönt o slippa göra det.
Oj, trodde jag hade svarat på detta redan. men det hade jag inte...

Förra året lämnade jag in en rengjord och grundad båge till min lokala glasmästare. Ett nytt glas, montering samt kittning gick på 150:- har jag för mig.
 
Fogning av allt kakel samt mosaik klar idag.

Imorrn sätter jag upp fläkten och sen blir det bilder.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.