Hej,

jag vill laga sprucken betong/cement på delar av fasaden (i princip är det stora blom/busk lådor) vid en hörna av huset. Hoppas fotona är tillräckligt tydliga. Det är inte så farligt, men jag vill snygga till det på ett bra och snyggt sätt. På några ställen ser man ytan av armeringjärnen.

är det komplicerat att reparera?

Hälsningar
Anders
 
  • Sprucken betong på hörnan av ett hus med synliga armeringsjärn och en närbelägen blomlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i betongen på fasaden och blomlådor vid husets hörna, med synlig armeringsjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är blomlådor på baksidan och hur är dom konstruerade , tillsammans med betongen , då har du problem framöver med att betongen suger väta från jorden och det spränger sönder när järnen rostar , samt frysskador .på vintern
Börja med att riva ut lådorna och se hur det ser ut , syns inga rör ut som kan dränera lådorna ,
Taket går inte ut över utan regnet fyller upp och det är där du har roten till det onda , ingen mening med att göra något på utsidan förrän du är klar med insidan
Är väl det kosmetiska och lite annat som du vill uppnå , att laga betong finns det materiel för men det kommer att framträda markant då det nya inte har samma nyans som det gamla och ränder i skarv mellan nytt och gammalt
 
tack för svaret samt input!

huset är 46 år, och om du tittar lite närmare på den undre bilden, så ser du ett rör som sticker ut för att just vatten ska rinna ut. insidan av lådorna är nog ok, men måste rensas ut för att vara säker.

hur kan vi bäst få utsidan att se bäst ut rent kosmetiskt? kan man jobba med färgpigment i cementen för att få en jämnare nyans på utsidan?

hälsningar
anders
 
  • Gilla
stewed
  • Laddar…
R
Ledsen kan inte svara på hur det är just hos dig , det måste ses på plats vad som kan göras , inte helt enkelt med att få till något som smälter in på det gamla , en putsning med ett putsnät som armering av hela ytan ser jag framför mig som det enda för att få det estetiskt och snyggt . dina blomlådor måste tätas invertes innan annat arbete , annars är du snart tillbaka på ruta ett
 
förstår att det inte helt enkelt utan att varit på plats. jag kan återkomma när vi rensat lådorna. hur tätas lådorna bäst invärtes?
 
R
Lite sent svar , vet inte hur asfalt påverkar växter , du får prata med någon blomkunnig , går det så måste lådorna rengöras mycket noggrant och blir nog svårt då jord har gått in i betongen , annars fäster det inte , en ny gjutning i lådorna kanske .
Hitta några plastlådor som passar , blir nog svårt det med , kanske någon kan plastsvetsa lådor , men då ska det finnas någon koppling för dräneringensröret ut , det röret ska sluta ca 10cm ut och vara snedställt neråt , nu ser det ut att sluta jäms med betongen på utsidan , det är inte bra
 
Vattentäta kan du göra på olika vis. Det är kostnadsbilden som varierar.

Ur huvudet tänker jag mig (utan att ta hänsyn till kostnad) exempelvis
* svetsade rostfria lådor som sänks ner
* hemmasnickrad glasfiberlösning (tänk typ som att bygga en båt)
* gummiduk
* bitumen/tjära (tänk gammal hederlig tätning av källarvägg)

Tror du kan hitta lite idéer om du kikar på hur man tätar trädgårdsdammar. Problemet blir kanske själva dräneringsutloppet.
 
Penetron och liknande produkter kan också användas för att täta på kemisk väg genom kristallbildning.
 
Redigerat:
Bitumen duk är väl gummi/asfalt produkt. Håller ju längst och borde väl inte vara ett problem för blommor de brukar ju komma upp överallt.
Ett annat sätt vore väl att använda våtrumsduk för badrum. Håller väl inte för evigt utomhus men en 5 år får du väl iaf och då är det väl ändå dags att byta jorden? Då borde väl du kunna använda manschetter för rörgenomföring o få till avloppet hyfsat. Ev flyta lite fall i botten av lådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.