harry73
13th Marine 13th Marine skrev:
Och det kommer ju även agera fördröjningsmagasin så att belastningen på dagvattnet blir lägre.
Det ser ut att vara ett väldigt litet magasin. Är det en mindre regnmängd, belastar man inte dagvattensystemet, men blir det ett ordentligt skyfall, då fylls magasinet på noll tid, och då går resten direkt ut i dagvattensystemet, så då blir i för sig den totala mängden vatten något lägre, men efter att magasinet är full behöver man samma kapacitet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag är inte så pass insatt i praxis och regler att jag kan svara på det, men tanken på lokalt omhändertagande är just att det ska vara lokalt och inte ledas iväg.

Om det går vi ett separat nät och släpps ut i en sjö eller vattendrag så följer ju ytföroreningar med orenade.
 
R
I dag så ska varje fastighet omhändertaga sitt eget dagvatten genom en stenbrunn ( gobiner används ) som är minst 3-4 m3 stor , kan vara lite problem i tätbebyggda områden om tomterna är små . Men i övrigt så gick det ut i kommunala avloppet för länge sedan , men en del kommuner har två system ett för avlopp och ett för dagvatten och brunnar i gatan e.t.c
 
Det är mycket vanligt än i dag i tätorter att dagvattnet rinner ned i vanliga avloppssystemet och till renongsverket.

Separat dagvattensystem finns i nyare stadsdelar och bostadsområden men ofta leds det ju ut som ytvatten det också.

Det enda vettiga som jag ser det är att man på varje tomt har egna vattentunnor där man tar vara på regnvatten för bevattning och biltvätt och liknande och så borde överskottet ledas ned i jorden där det blir grundvatten.
 
  • Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
Nä varför ska man leda regnvatten till reningsverket?

Många länder renar och magasinerar regnvatten, för tex toaletter mm..
 
Där jag bodde förut varvområdet från ca1950. Vårt dagvatten från 1970 var anslutet mot avloppet. Men det fanns separat dagvatten i gatan. Sannolikt nyare än 1970 då. Så när vi dränerade om blev det separerat, men det var inget krav på lokalt omhändertagande. Jag tror att det egentligen inte är tillåtet att ha takavvattningen på avloppet, men kommunen verkar inte leta fel annat i områden som har problem när det regnar.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Nä varför ska man leda regnvatten till reningsverket?

Många länder renar och magasinerar regnvatten, för tex toaletter mm..
Det är dock inte tillåtet att spola toaletten med regnvatten i Sverige idag, inte om man är ansluten till det kommunala VA-nätet. Då är man bunden till att inte tillföra vatten från något annat än en av VA-verket uppmätt tillförsel, detta gäller alltså även om man har en egen brunn. Det enklaste sättet att hitta detta är genom att titta vilka VA-kunder som använder ovanligt lite vatten.

För min del så kommer jag pga detta att bygga ett parallellt vattennät på gården från min brunn så att jag slipper använda det dyra kommunala vattnet utomhus. Detta sker den dag de ansluter mig till det kommunala VA-nätet (vilket skulle skett förra året redan men nu ser ut att ligga minst sju år bort), då får jag helt enkelt gräva fram ledningen från brunnen och bygga mig ett pumphus (idag sköts detta i husets källare, vilket inte är tillåtet - externt vatten får inte finnas inne i huset).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dock inte tillåtet att spola toaletten med regnvatten i Sverige idag, inte om man är ansluten till det kommunala VA-nätet. Då är man bunden till att inte tillföra vatten från något annat än en av VA-verket uppmätt tillförsel, detta gäller alltså även om man har en egen brunn. Det enklaste sättet att hitta detta är genom att titta vilka VA-kunder som använder ovanligt lite vatten.

För min del så kommer jag pga detta att bygga ett parallellt vattennät på gården från min brunn så att jag slipper använda det dyra kommunala vattnet utomhus. Detta sker den dag de ansluter mig till det kommunala VA-nätet (vilket skulle skett förra året redan men nu ser ut att ligga minst sju år bort), då får jag helt enkelt gräva fram ledningen från brunnen och bygga mig ett pumphus (idag sköts detta i husets källare, vilket inte är tillåtet - externt vatten får inte finnas inne i huset).
Om du vill ha en mindre synlig lösning än pumphus kan du gräva ner en betongring med lock på.
 
Vad skulle det påverka?
 
På min tomt så skulle pumphuset läggas utom synhåll, borrhålet är dock mitt på gräsmattan, suck! Har byggt en liten blomlåda som går lätt att lyfta bort över det dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.