Hej!
Jag har börjat renovera i en släktings gamla hus och upptäckte att det fanns en "ny" monterad jfb som går till badrummet men inte till övriga huset. Är osäker på om den är rättkopplad då det är en gammal vän till min släkting som har koppat in den.

HC är proppskåp med porslinssäkringar med 4 ledarsystem, alltså sitter PE och N skenorna ihop.

Vad säger ni? Behöver jag ora mig och ta ut elektrikern innan jag fortsätter med renoveringen?
 
  • Elektrisk installationsbild med markerade ledningar och text etiketter för en nollskena och PE skena i ett proppskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl en personskyddsautomat. Å spontant så borde väl förbrukaren anslutas ovanifrån.
 
Ja det har du rätt i att det är. Har googlat runt lite nu.
Japp jag ritade fel, förbrukarna sitter kopplade på ovansidan.
 
T Timmanurs4 skrev:
Japp jag ritade fel, förbrukarna sitter kopplade på ovansidan.
Det är rätt kopplat.
Så länge gruppen inte har kontakt något annat elektriskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är rätt kopplat.
Så länge gruppen inte har kontakt något annat elektroniskt.
Tack Leif! Då kan slipper jag ha elen avstängd i helgen i väntan pp elektriker(y)

Nä den här gruppen (är inte hemma på el) går till ett badrum med golvvärme, fläkt och belysning. Det har bevisligen fungerat innan jag flyttade in men jag blev bara väldigt osäker. Vill gärna inte bli grillad när jag står i duschen.
 
T Timmanurs4 skrev:
Tack Leif! Då kan slipper jag ha elen avstängd i helgen i väntan pp elektriker(y)

Nä den här gruppen (är inte hemma på el) går till ett badrum med golvvärme, fläkt och belysning. Det har bevisligen fungerat innan jag flyttade in men jag blev bara väldigt osäker. Vill gärna inte bli grillad när jag står i duschen.
Ja. JFB precis som PSA (PersonSkyddsAutomat) övervakar att samma ström som går ut i en ledare kommer tillbaka i den andra. Det växlar riktning 100 ggr/sec = 50Hz
Dessutom fungerar PSA som säkring oftast 10 A
 
  • Gilla
Timmanurs4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.