Hej!

Jag och sambon flyttade in i en hyresrätt den 1 september och har stött på ett stort problem: vi kan inte flytta in alla våra saker pga av att vi inte har tillgång till vind/källarförråd. Vi har flyttat fram det stora flyttlasset (med innehåll från nuvarande vindsförråd) till slutet på denna månad istället, men kan inte skjuta fram stora flytten fler gånger.

(Jag vill bara poängtera att det står i hyresavtalet att vi har tillgång till vindsförråd.)

Hyresvärden har i det här fallet inte kontrollerat att vind/källare tömdes av förra hyresgästen och det ser ut som på bilderna nedan:

Överfullt vindsförråd med kvarlämnade möbler och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överblick av ett rörigt och fullt vindförråd med kartonger och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fullt och rörigt vindsförråd med gamla möbler och skadat tapetserat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan ni se hur det ser ut hos grannarna:

En mörk och tom vind med träväggar, synliga takbjälkar och en resväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har varit i kontakt med hyresvärden och vaktmästaren skulle kika på det, men det känns som att de borde ha kontrollerat detta innan vi flyttade in? Vad har ni för råd i det här fallet? Sambon misstänker att det är dödsbo, men jag tycker att det känns konstigt att man inte har tagit hand om alla saker inför nya hyresgäster.

Tror vi har varit bortskämda med BR...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
Klart värden borde ha kollat detta innan. Skall väl egentligen inte måla fan på väggen, men nu är det inte säkert att det är så lätt att få bort grejorna. Det är ju inte bara att slänga ut grejer som tillhör någon annan. En bekant råkade ut för ett dödsbo som var fullständigt ointresserade att tömma en lägenhet. Efter mycket om och men fick de dödsboet att skriva skriva över allt lösöre på dem så de kunde städa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klart värden borde ha kollat detta innan. Skall väl egentligen inte måla fan på väggen, men nu är det inte säkert att det är så lätt att få bort grejorna. Det är ju inte bara att slänga ut grejer som tillhör någon annan. En bekant råkade ut för ett dödsbo som var fullständigt ointresserade att tömma en lägenhet. Efter mycket om och men fick de dödsboet att skriva skriva över allt lösöre på dem så de kunde städa.
Usch, låter inte bra. Får hoppas att det inte är dödsbo i det här fallet då :sweat:
 
  • Gilla
kimpano
  • Laddar…
E
Du får kräva hyresavdrag / ersättning av värden motsvarande extra kostnad du får pga detta; tex hyra förråd hos shurgard el liknande
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
C
R Kristy skrev:
Får hoppas att det inte är dödsbo i det här fallet då :sweat:
Kan ju iofs lika gärna vara en levande person som struntar i "skiten". :confused:
Låter förvisso inte att det är så ni tänker, men vad ni än gör, ta inte på er att tömma förrådet själva. Åtminstone inte utan klara papper på att ni har förfoganderätt över sakerna och en rimlig ersättning för jobbet.
 
C cpalm skrev:
Kan ju iofs lika gärna vara en levande person som struntar i "skiten". :confused:
Låter förvisso inte att det är så ni tänker, men vad ni än gör, ta inte på er att tömma förrådet själva. Åtminstone inte utan klara papper på att ni har förfoganderätt över sakerna och en rimlig ersättning för jobbet.
Det kan absolut vara så. Vi rör inte något, men snart kommer flyttlasset och vi är osäkra på vart man ska ställa alla saker. Fastighetsskötaren skulle kika närmare på förrådet, men vi har inte fått mer information än så...
 
  • Gilla
tjs
  • Laddar…
Här kan det vara läge att kolla med hyresgästföreningen om vilka rättigheter du har.

I princip tror jag (med betoning på TROR) att du kan stoppa in dina prylar i ett dyrt shurgard förråd, och kräva hyresvärden på kostnaden, tills du får full tillgång till förrådet.

Det är också möjligt att hyresvärden kan fixa något alternativt förråd till dig tillfälligt. Visserligen med en massa extra arbete för dig med att sedan flytta prylarna till rätt förråd.

Om vi antar att förre hyresgästen inte är samarbetsvillig, och hyresvärden sköter det helt enligt boken/lagen. Så kan det som sagts blir rätt struligt att få bort sakerna. I praktiken tror jag att många hyresvärdar röjer rätt grovt i de här fallen. Om hyresvärden helt enkelt slänger sakerna, och blånekar, kanske skyller på nya hyresgästen, som inte har någon aning, så kan förre hyresgästen polisanmäla. men förundersökningen lär läggas ned inom minuter.
 
  • Gilla
n0zen och 2 till
  • Laddar…
Fick nu svar från hyresvärden att vi får ta över förrådet som är på sista bilden nästa vecka (bara några få saker som ska bort först). Mycket nöjd! (y) Den tillhör förmodligen någon annan i byggnaden så jag vet inte riktigt hur de gör där...

Jag är fortfarande nyfiken på vårt förråd och vad som ska hända med den. Jobbig situation för hyresvärden om det nu är som ni säger ...
 
  • Gilla
n0zen och 1 till
  • Laddar…
Spännande, det där med förråd.
Jag hade inget i mitt första vindsförråd, så jag hade bara satt på ett mycket enkelt lås för att inte dörren skulle stå och slå. Efter ett par år fick jag ändå lite möbler över, so skulle upp. då hade det hamnat 4 innerdörrar och en massa kassar med julsaker och fina antika lakan i mitt förråd, samt ett något rejälare lås på dörren. Jag bröt upp låset, satte dit ett eget bra lås och skrev en lapp om att den som ställt in sina grejer kunde ta kontakt med mig om de ville ha dem. Innerdörrarna ställde jag ut i gången där det stod flera andra.
När jag flyttade ytterligare 4 år senare hade jag inte hört något, så jag tog med mig de finaste grejerna och lämnade kvar resten. Lakanen blev väldigt fina köksgardiner med monogram och spetsar.
 
  • Gilla
hemljuvahem86 och 5 till
  • Laddar…
harry73
Läste på lite om vad som gäller med kvarglömda grejor i en hyresrätt.
Hyresvärden ska uppmana förra hyresgästen skriftligt att ta bort sina saker och efter 3 månader får hyresvärden slänga sakerna eller behålla det han vill ha.
Uppmanar han inte hyresgästen, då gäller 6 månader efter flytten/slutet på kontraktet
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.