Hej
Jag tänker installera FL i mitt fritids hus och undrar vad folk här har för erfarenhet av det
Låter den mycket ? Problem med ventilationen? Tänkte mig nibes f 370
Fritidshuset kommer ha golvvärme ev gjutjärnskamin huset kommer vara 60 m2 med loft på 25m2. Öppet till nock i halva huset.
Kanske någon har ett annat värme alternativ förslag?
Mvh Alexandra
 
Frånluftsvärmepump i ett fritidshus känns sådär. Den kommer att gå mycket på elpatronen då ni inte är där då värmepumpen återvinner värmen som finns i frånluften. Produceras det ingen värme i huset blir det svårt att återvinna den.

Jag har frånluft med golvvärme i mitt hus, rätt injusterat så låter det ingenting.

I ditt fall kanske det är bättre med ett ftx-aggregat och en luft/vattenvärmepump?
 
Frånluftvärmepumpen återvinner spillvärme från ventilationen. I ett tomt hus utan aktivitet finns det inte så mycket spillvärme att återvinna.... Dessutom tar det ganska lång tid att få upp värmen igen med golvvärme om man vill sänka temperaturen mellan gångerna man vistas i stugan.

Om du inte kommer att vara där ofta och vill ha möjlighet att sänka temperaturen mellan vistelserna så är en luft/luftvärmepump bättre. Den kan du dessutom använda för att kyla med på sommaren.
 
Jag kommer bo permanent i mitt fritidshus
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Jag glömde skriva att jag kommer bo permanent i mitt fritidshus.
 
Ska du bo där permanent blir det att inte längre ett fritidshus ;)

Jag antar att det handlar om en renovering? Vad har du för värme och ventilationslösning idag?
 
N NoOne2k skrev:
Ska du bo där permanent blir det att inte längre ett fritidshus ;)

Jag antar att det handlar om en renovering? Vad har du för värme och ventilationslösning idag?
Nej , jag har fått bygglov för fritidshus. Det är ett sjäövbygge/ lösvirke.Min tanken har varigt att köpa en riktigt bra luft luft pump och komplitera med en täljstens kamin. I går pratade jag med en sotare som informerade mig om att en frånluft var ett bättre alternativ och att man då kunde komplitera med golvvärme. Är det så att man inte får koppla in frånluft till fritidshus eftersom det då blir permanent?
 
Alex gyllebo Alex gyllebo skrev:
Nej , jag har fått bygglov för fritidshus. Det är ett sjäövbygge/ lösvirke.Min tanken har varigt att köpa en riktigt bra luft luft pump och komplitera med en täljstens kamin. I går pratade jag med en sotare som informerade mig om att en frånluft var ett bättre alternativ och att man då kunde komplitera med golvvärme. Är det så att man inte får koppla in frånluft till fritidshus eftersom det då blir permanent?
 
Vilket av alternativen anser du vara bäst? För och nackdelar?
 
Du ska inte bygga ett fritidshus om du ska bo där permanent är poängen. En luft-luft värmepump har "bättre cop" än en frånluftsvärmepump men ger ingen ventilation.

FTX och luft-luft värmepump är ett bra alternativ.
FTX och luft-vatten värmepump är ett annat bra alternativ, men lite överkurs för ett litet hus men få personer.

Frånluftsvärmepump är billiga och enkla allt i ett lösningen som inte kräver tilluftskanaler och är då enklare att projektera men inte bäst.

Ska du ha kamin är nog luft-luft och FTX bästa lösningen eftersom den är snabb på att justera temperaturen i inneluften. Golvvärme blir lite trögare på regleringen.


Glöm för all del inte att isolera huset rejält! Minst 250mm isolering runt om, gärna mer!
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Alex gyllebo Alex gyllebo skrev:
Är det så att man inte får koppla in frånluft till fritidshus eftersom det då blir permanent?
Nej, det spelar ingen roll - Valet av värmekälla påverkar inte vad huset taxeras som.

Däremot är det, som vi skrev tidigare, en del nackdelar med frånluftvärmepump i ett hus där man inte bor någorlunda permanent. Men har du tänkt bo där (utan hänsyn till juridiska eller bygglovstekniska aspekter) så kan det vara en bra lösning.
 
Tack för ditt svar
Ja, det är nog det aldra är bästa luft/ luft.
Är en sorts ventilation system? Kan du ge några namn så ska jag läsa in mig lite.
Tanken blir ni luft/ luft och gjutjärnskamin eller täljstens kamin. Jag tänker att värmen stiger ju ändå uppåt så jag behöver inte dra på med en jättedyr och stor. ( jag har har ett loft på 25 m2 och öppet upp till nock i vardagsrum och kök där jag tänkt plasera kaminen.
Mvh Alexandra
 
Jag gillar frånluftidén.
Fördelen med frånluftvärmepump är att du får ventilationen gratis då de suger ut varm, fuktig luft från toalett och badrum och använder den värmen till att värma vatten.
Om du installerar luft-luft eller luft-vatten värmepump så ska du även lösa ventilationen i huset och då får du antingen installera ett FTX system som återvinner värmen ut luften och blåser in uppvärmd uteluft (= måste dra ventilationskanaler) eller så får du ha frånluftsfläkt som suger ut luft och blåser ut den utomhus (= eldar för kråkorna).

I ett nybygge skulle jag aldrig planera för att bara ha Luft-luft värmepump. Dels tycker jag inte om att ha en lösning som blåser ut varmluften och dels så ger golvvärme et skönare inneklimat och att man kan ha en lägre innetemp utan att man fryser.

/M
 
Precis. Luft/luft måste kompletteras med någon form av ventilation. Är det ett 'permanentboende' och man har möjlighet att installera vattenburen värme så är det bäst att använda någon form av */vatten-värmepump. Fördelen med frånluftvärmepumpen är att man får ventilation med återvinning på köpet så att säga. Visst är det bättre med FTX och luft/vatten eller jord-/bergvärme, men det är svårt att motivera merkostnaden för det i ett så pass litet hus byggt med dagens isoleringsstandard.
Så jag hade kört på frånluftvärmepump och golvvärme.
 
  • Gilla
Alex gyllebo och 1 till
  • Laddar…
Tack för förklaringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.