Blev en lång fråga i rubriken men vilka tips har ni för bygge av 15 kvm (frigge) förråd. Ska vara såpass isolerat att det kan hålla minimum 10 grader med hjälp av elelement.
Idealet med min snickarkunnighet vore att man ställer dit ett skal som ”bara” behöver isolering, skivor osv.
 
Inte billigast kanske, men köp en byggsats om det ska vara enkelt. Antingen med färdiga väggmoduler, eller med liggande, knuttimrad panel som man bra staplar upp.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Har precis hjälpt en polare att bygga en sån knuttimrad bastu, och det var riktigt smidigt!

Beroende på vart du bor i Sverige är ju frågan om att hålla varmt lite olika, så berätta gärna var du tänkt bygga friggeboden!
 
  • Gilla
Tobias Karlsson
  • Laddar…
Och när det gäller att hålla värmen, så är det viktigt att titta lite extra noga på fönster och framför allt val av dörr.
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har precis hjälpt en polare att bygga en sån knuttimrad bastu, och det var riktigt smidigt!

Beroende på vart du bor i Sverige är ju frågan om att hålla varmt lite olika, så berätta gärna var du tänkt bygga friggeboden!
Det har du ju helt rätt i =) Sundsvall
 
  • Gilla
Fjanten
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och när det gäller att hålla värmen, så är det viktigt att titta lite extra noga på fönster och framför allt val av dörr.
Jo det där med dörr hade jag tänkt på. Har kikat på byggsatser a'la Jabo men även om det är enkelt så är det nog svårt om man inte byggt något dylikt. Vi har folk som kan hjälpa till lite men man vill ju inte överbelamra någon med arbete så färdiga moduler/block vore nog bra.
 
Liggande knuttimmer är nog enklast. Enda verktyget som behövs till väggarna är en slägga eller större hammare.
Är du rädd att du inte klarar det så ska du nog inte bygga något över huvud taget...
Eller så ser du det som en chans att lära dig.
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
useless useless skrev:
Liggande knuttimmer är nog enklast. Enda verktyget som behövs till väggarna är en slägga eller större hammare.
Är du rädd att du inte klarar det så ska du nog inte bygga något över huvud taget...
Eller så ser du det som en chans att lära dig.
=) Ja jag personligen ska nog inte bygga men min man kanske med hjälp av någon mer händig men sen är jag hyfsat praktisk men just bygge behöver jag instrueras till varje del, enklare att tapetsera, kakla, klinkra osv, dvs mer ytskikt ;-)
 
Min bror har köpt en bastu i byggsats av den typen som diskuteras här. Han har byggt upp den själv, jag har bara varit markkonsult vid grundläggningen

Kan han bygga den själv så kan nog ni också. Det följer som regel med tydliga beskrivningar när man köper dess byggsatser.

Jag hade själv byggt i lösvirke då jag anser att priset för byggsatser är för högt. Men är man inte van vid att bygga blir det billigt då allt ingår. Möjligen med undantag yttertak och eventuell plåt.

Kör i vind och glöm sen inte att klappa er själva på axeln när ni är färdiga
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som har tips på en bra och prisvärd modultillverkare ni köpt av?
 
  • Gilla
Bluenose
  • Laddar…
  • Gilla
ullet och 1 till
  • Laddar…
Man ska inte vara rädd att bygga lösvirke.
Ett tips är att kolla hemsidor som säljer stommar och satser
Många listar matrialet och har 3d ritningar osv.
Sen är det bara "kopiera" :)
 
  • Gilla
Jezzie och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Jezzie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.