Isakare Isakare skrev:
Tvättmaskinen gick sönder i huset jag sålt vid köparens första tvätt. Då dom gett 4,7 milj för huset tänkte jag inte en sekund innan jag åkte och köpte en maskin och installerade den, även fast den gamla var 11 år.
Och vore jag säljare i detta fall hade det suttit en fungerande pump på plats vid tillträdesdagen.

Sån är jag.
För oss gick tvättmaskinen sönder vid första tvätten. Jag hade inte en tanke på att kräva det av säljaren!
Å andra sidan är det en avdragsgill kostnad för säljaren vid reavinstbeskattningen.
Så mitt råd är deala med säljaren och betala honom gärna en del för att få det fixat.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Men då funkade den ju när förra ägaren lämnade över huset till er. Något extremt att den går sönder vid första tvätten visserligen.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst kan gamla prylar havereranör som helst. Men jag förväntar mig att prylarna funkar när jag flyttar in. Men Jag håller med om att säljaren ska ersätta skillnaddn i värde. Men du måste ju hålla med om att det påverkar budgivningen om det redan på visningen är trasigt. Om det inte är så att köparen ändå planerar för att byta allt innan inflytt.
Då pumpen inte är den primära värmekällan torde budskillnaden mellan ett hus utan värmepump och ett med en 12 år gammal pump vara marginell.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Marginell skillnad låter som i häraden av de 5kkr som föreslagits av TS.
 
C crazytok skrev:
Finns billiga lvp på jula att köpa för ca5.000kr som du kan installera själv, fast det får man inte....

bara så du vet.....

Dom billiga julapumparna fungerar utmärkt om man bara ska använda den på sommaren till att kyla huset.
Sen är det ju spm sagt det här med får gör och bör, när det gäller installationen. Men kan man det så gör man ju givetvis det:D
 
Mats-S
Ta dit en annan elektriker och låt hen fixa problemet på ett seriöst sätt.
Tror absolut inte på att ett jordfel inte skulle gå att fixa!

Fram med mätinstrumenten, lokalisera felet, åtgärda felet, det är vad en seriös elektriker gör.

Btw är min LVP inne på 17:e året, går klockrent, ger full effekt. Så 10 års livslängd är inte korrekt.
Givetvis seriöst rengjord varje år, har även bytt ett lager samt en värmesond.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Ta dit en annan elektriker och låt hen fixa problemet på ett seriöst sätt.
Tror absolut inte på att ett jordfel inte skulle gå att fixa!

Fram med mätinstrumenten, lokalisera felet, åtgärda felet, det är vad en seriös elektriker gör.

Btw är min LVP inne på 17:e året, går klockrent, ger full effekt. Så 10 års livslängd är inte korrekt.
Givetvis seriöst rengjord varje år, har även bytt ett lager samt en värmesond.
Så på grundval av att just din pump har hållit länge, så ska alla pumpar hålla....
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Det är en självklarhet att funkade prylarna vid kontraktsskrivning ska de även funka när man flyttar in. I det här fallet är det rimligt att pumpen är avskriven, men att säljarna ska sponsra installationskostnad av en ny pump. Alternativt att säljarna ombesörjer att skaffa en motsvarande begagnad pump och installera den. Att sponsra installationskostnaden är att föredra för alla parter skulle jag tro.
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
OM du tittar i inlägg #81. Och den tolkning av jordabalken som mäklarsamfundet gör, så är det inte alls självklart.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
TS här, kan berätta utfall om någon mer läser tråden någon gång.

Vi föreslog att vi som köpare stod för kostnaderna att demontera samt köpa in en ny luftvärmepump men att säljaren stod för installationskostnaden (6000sek).
Motbudet vart att säljaren erbjöd sig att själv plocka ner pumpen och åka till tippen med den.

Vi kände då att det inte var nått att tjafsa om och drog tillbaka dialogen, delvis har jag gärna en fackman som utför en sådan demontering, sen fanns det inget värde i att böka om nått så litet.
Vi kommer anlita en firma som gör allt och sätter in en ny pump.
 
  • Gilla
Newgolds och 8 till
  • Laddar…
P PontusmedPP skrev:
TS här, kan berätta utfall om någon mer läser tråden någon gång.

Vi föreslog att vi som köpare stod för kostnaderna att demontera samt köpa in en ny luftvärmepump men att säljaren stod för installationskostnaden (6000sek).
Motbudet vart att säljaren erbjöd sig att själv plocka ner pumpen och åka till tippen med den.

Vi kände då att det inte var nått att tjafsa om och drog tillbaka dialogen, delvis har jag gärna en fackman som utför en sådan demontering, sen fanns det inget värde i att böka om nått så litet.
Vi kommer anlita en firma som gör allt och sätter in en ny pump.
Tack för att ni återkopplar, finns så många trådar här där man inte vet vad resultatet blev
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Hoppas att säljaren anlitar en behörig firma för att plocka ner pumpen. Det är ju olagligt att befatta sig med den typen av jobb om man inte är certifierad...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Säljaren ska ju inte göra nånting, TS fixar ju bytet själv med hjälp av firma.
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
Ja, jag läste nog för snabbt... Jag fattade det som att säljaren skulle ombesörja nedplockningen och att köparen därefter skulle anlita någon (på helt egen bekostnad) att sätta upp en ny pump. :oops:
 
useless useless skrev:
Ja, jag läste nog för snabbt... Jag fattade det som att säljaren skulle ombesörja nedplockningen och att köparen därefter skulle anlita någon (på helt egen bekostnad) att sätta upp en ny pump. :oops:
Det var säljarens förslag. Nått vi inte kände oss bekväma med, då kan vi lika gärna bekosta demonteringen i samband med att en firma installerar den nya pumpen så får vi allt korrekt gjort av samma fackman.

Det har ju dock kommit fram en bra dialog i tråden vilket jag tror kan vara användbart för någon mer i framtiden, även om "det rätta sättet att hantera en situation som denna" kvarstår som en vattendelare.
 
  • Gilla
Saintus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.