Ingvar skrev:
Ser ut att bli väldigt bra.

Lägg gärna in fler bilder eftersom även vi tänkte ha ekskivor i vårat kök.
Här är en bild på kanten av en skiva. Rent generellt kan man säga att kvaliteten på virket är OK, men inte mer (man får vad man betalar för). Som du ser är det vissa inslag av vitved - ljusa streck i några stavar. En skiva hade ett litet litet kvisthål i ena kanten som dom glömt att spackla.
Man kan ha tur och få skivor som är perfekta, men skall man vara riktigt säker så får kan slanta upp det dubbla kanske för sina bänkskivor, jämfört med IKEA.
Bänkskivor av ek i toppkvalitet kostar ungefär lika mycket som granit, har jag hört från någon och det kan nog stämma....

Men jag är ändå mycket nöjd med skivorna måste jag säga. Dom passar väldigt bra mot både golv och luckor. Det skall bli spännande att se hur det ser ut när kaklet kommer upp på väggen :)
 
  • dsc00127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som jag förstår av dig är kvaliteten på eken godtagbar i alla fall.

Kan du även lägga in fler bilder på hela köket så vore jag otroligt tacksam, vi står i begrepp att beställa ett Lidingö kök och tänker som ni ha olja ekgolv och ekbänk skivor.

 
I helgen har jag passat in och skruvat fast bänkskivor samt kopplat in vatten.

Allt gick som en dans tills klockan blev 21 ungefär och jag började bli trött och slarvade - resultatet var att jag föväxlade kall och varm-vatten i källaren och sågade av prisol-rören från köket fel >:(
Lyckligtvis så har jag ett förråd av klämringskopplingar liggade vid det här laget, så när jag hade uttömmt hela förrådet av svordomar så var det bara att sätta igång att skarva ihop ett av rören och koppla in allt rätt.

Här är en bild på inkopplingen av blandaren samt diskmaskinen.

På röret till diskmaskinen har jag tejpat fast täcklocket till diskmaskins-koppligen. Den dagen diskmaskinen går sönder eller jag av någon anledningen behöver koppla ur den ett tag, så vill jag inte behöva leta i källaren efter täcklocket. Lika bra att sätta fast den där den hör hemma....
 
  • dsc00129_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Halleluja-moment !

Detta är stort. Vi har för första gången i vårt liv en diskmaskin i vår ägo :surprised:

Eftersom jag inte har dragit klart all el, går den på ett eluttag i farstun sålänge. Imorgon blir det en sista behandling av ekskivorna och lite småpill med el och lister om jag hinner.
 
  • dsc00130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingvar skrev:
Men som jag förstår av dig är kvaliteten på eken godtagbar i alla fall.

Kan du även lägga in fler bilder på hela köket så vore jag otroligt tacksam, vi står i begrepp att beställa ett Lidingö kök och tänker som ni ha olja ekgolv och ekbänk skivor.
Den är helt klart godtagbar.

Jag skall lägga in lite fler bilder. Lidingö passar ypperligt till ek, tycker jag. Den lite gula tonen i de (antikvita?) luckorna framhävs av eken och passar bra till vitt kakel. Jag tycker att det är ett bra val och jag tror ni blir mycket nöjda.
 
emalin skrev:
En seriös färgaffär kan nog hjälpa till med det. Tar man med en lucka dit kan dom bryta en färg utgående från ett inscannat färgprov. Skall kolla med en bekant som jobbar i den branschen.
Kollat upp. Det är inga problem att få rätt kulör. Det stora problemet är att få rätt glans, vilket gör att det är svårt att bättringsmåla en skada iallafall.
 
Hej

Väntar och vänta på mer bilder på ditt kök :)
 
Hej,

Mycket på jobbet nu. Därför kan det dröja några dagar mellan varje uppdatering av läget på köksfronten.

Här är några bilder iallafall. Hoppas dom ger dig en uppfattning om kombinationen Lidingö + Ek.

Jag har lagt på ett lager vaxolja men kommer lägga på ett lager till innan jag är klar... Eken suger fortfarande i sig oljan
 
  • dsc00131_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till.

Ni får stå ut med lite "smussel" nu på slutet... ::)

Men jag lovar att jag skall ta lite bättre bilder när köket är klart (med digitalkameran i.st.f. mobil-kameran)
 
  • dsc00132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en till...

Detta är hörnet "bardisken", dvs lådan som rymmer källartrappen.

Eftersom jag inte vågade beställ skivan snedsågad - allt var så snett och vint så det behövde ändå figursågas för att passa in - så fick jag såga 45-graders hörnet själv med en cirkelsåg. Sågen behöver inte ha så hög effekt eller stor klinga, bara det är en vass hårdmetall-klinga och man matar sågen i lagom takt - stannar man till så blir det brännmärken. Själv har jag en liten DeWalt DW351 vilket duger utmärkt.

Jag har slipat kanterna med 50, 120. 240, 400 korns slippapper i nämnd ordning och rundat av kanterna. Resultatet är jag mycket nöjd med, det set ut som de fabrikssågade och slipade kanterna.
 
  • dsc00133_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för dina bilder

Är bara så angelägen av orsaken att som du vet vi snart ska beställa detta kök.

Ni ser ut att få det riktigt fint.
 
Ingvar skrev:
Tack för dina bilder

Är bara så angelägen av orsaken att som du vet vi snart ska beställa detta kök.

Ni ser ut att få det riktigt fint.
Jo, det kommer att bli bra. Vi börjar redan planera in middagar och pepparkaksbakning :)

Räkna med lång leveranstid på ekskivorna. När lastbilsgubbarna var och levererade skivorna förra veckan så kikade dom på köket och sa:

- "Hoppas dom passar. Gör dom inte det, så är det 8 veckors väntetid igen".
- "Grmblrrr", tänkte jag, men sa inget....
 
Oj då, bra tips är med andra ord att beställa skivorna i tid ...
Men det blir bra, då hinner man spara ihop pengarna : -)
Gäller det bara de måttbeställda skivorna ?

.Henrik
 
tallmilan skrev:
Oj då, bra tips är med andra ord att beställa skivorna i tid ...
Men det blir bra, då hinner man spara ihop pengarna : -)
Gäller det bara de måttbeställda skivorna ?

.Henrik
Trodde att det bara gällde måttbeställda skivor tills jag kollade efter standard-skivor i 38mm massiv Ek på IKEAs websajt - resultat nada.
Troligtvis så har IKEA inte dessa i lager ihuvudtaget ?
 
hammarband skrev:
Trodde att det bara gällde måttbeställda skivor tills jag kollade efter standard-skivor i 38mm massiv Ek på IKEAs websajt - resultat nada.
Troligtvis så har IKEA inte dessa i lager ihuvudtaget ?
Visst finns det. Skivorna heter Numerär Ek och finns i längderna 126, 186 och 246 cm, samtliga 60,6 djupa.

Länk:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...ategoryId=16273&chosenPartNumber=40091673

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.