Hej,

Vi har kollat på två olika alternativ, länk och beskrivning kommer längre ner.

Tanken är att ha en avfuktare i tvättstugan som ligger i källaren. Tvätten tar idag ca 12-24 timmar på sig att torka. Vi har i dagsläget inga fuktproblem i övrigt i källaren, kanske det förebygger eventuella framtida problem med avfuktare, när vi ändå har en som ska torka tvätten tar den väl resten av källaren med.

Tankar om MJ-E14CG, verkar vara relativt tyst, kompakt och hög kvalitet. Torkar tvätten på ca 4-7 timmar.

Tankar om DS40FS, rejäl pjäs som tar mer plats. Hög kvalitet. Låter mer än ovanstående.
Torkar tvätten på ca 2-3 timmar. Ett normalt tvättprogram är ca 2 timmar, har man tur så kan den torka tvätten på den tiden så kan man vara riktigt effektiv.

Vad har ni för erfarenheter om dessa?

Tack på förhand /Markus

Mitsubishi Electric MJ-E14CG
https://m.prisjakt.nu/product/133436

Wood's DS40FS
https://m.prisjakt.nu/product/740728
 
A
Woods är robustare
Min har gått konstant i 18 år nu
Fungerar fortfarande perfekt.
Håller hela källaren torr.

Jag har en mitsubishi oxå
Den funkar fortfarande efter nästan ett år.
Den sitter i ett mindre utrymme och har betydligt mindre tank.
Men upplevs mer som en leksak jmf med woods.
 
  • Gilla
MarkusTe
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Woods är robustare
Min har gått konstant i 18 år nu
Fungerar fortfarande perfekt.
Håller hela källaren torr.

Jag har en mitsubishi oxå
Den funkar fortfarande efter nästan ett år.
Den sitter i ett mindre utrymme och har betydligt mindre tank.
Men upplevs mer som en leksak jmf med woods.
Tack för svaret,

Jag var iväg här om dagen och köpte en Woods ds40. Efter 2 dagar igång utan fukt från dusch eller tvätt var behållaren full (8L) så den gör nog nytta.. nu ligger fukt nivån på 55% och där har jag ställt den.

Nästa steg blir att införskaffa en slang så den kan kopplas till avloppet.
 
A
2 dagar på min med
 
  • Gilla
MarkusTe
  • Laddar…
Vill bara reiterera att Woods är stabila saker. Inte mycket som kan gå sönder utan de är rejält byggda och enkla i sin utformning. Jag jag har erfarenhet av låter visserligen lite, men står och går i allsköns utrymmen utan att ens visa tillstymmelse till att vilja ge upp.
 
Kanske de större Woodsburkarna är bra, men vi hade en MRD14 som började väsnans efter drygt ett år vilket enligt supporten var ett vanligt fel för modellen. Justerade de lösa delarna, efter totalt 3 år gav den upp. Köpte sedan en KCC16AJ som fungerade utmärkt tills den slutade fungera efter lite mer än 2 år. Avfuktarna ligger i gränslandet till att vara värda en reparation. KCC/Ahlsell har dock ingen supportorganisation som svarar.
Vår första avfuktare var en noname som höll ca 10 år. Nu är vi inne på vår 4:e avfuktare av billigare modell. Får se om den håller bättre än de två märkesburkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.