Hej,

Jag har lyckats spräcka min gamla induktionshäll pga ren och skär klumpighet. Men har hittat en begagnad i gott skick och för bra pris. Min fråga är om den kommer gå med nuvarande dragning av el?

Det verkar nämligen vara så att det är en extra fas på den nya, då uttaget har en extra pin.
I dagsläget har jag två säkringar från elskåpet som står på hällen, men behövs en fas till?

Information och bilder på den gamla:
gammal-hall.png
Information och bilder på den nya:
ny-hall.png

Kan jag köpa den nya och kommer den att fungera?
Väldigt tacksam för hjälp
 
R
Alla hällar är 2 fasiga , den gamla är rent 2 faskopplad i stickproppen och den nya stickproppen har fler stift
öppna båda stickpropparna och se hur det är kopplat , ser det lika ut förutom att den nya har ett stift som inte är inkopplat så ta bort det och jämför med den gamla , är det så är det bara att jacka in
 
R rävlyan skrev:
Alla hällar är 2 fasiga , den gamla är rent 2 faskopplad i stickproppen och den nya stickproppen har fler stift
öppna båda stickpropparna och se hur det är kopplat , ser det lika ut förutom att den nya har ett stift som inte är inkopplat så ta bort det och jämför med den gamla , är det så är det bara att jacka in
Alla hällar är inte 2-fas...bilderna är dock för suddiga för att titta på dom...finns även 1-fas och 3-fas hällar
 
Enligt bilden kan din nya häll kopplas in på både 1 eller 2 faser, du kommer också att bränna den om du kopplar fel.
 
R
Dom som har normal standardstorlek och som säljs i sverige är 2 fasiga men kan kopplas 1 fas , sedan finns det en del mycket större som är 3 fasiga , men tror inte en vänlig dödlig köper sådan då priset blir lite av astronomiska mått
 
R rävlyan skrev:
Dom som har normal standardstorlek och som säljs i sverige är 2 fasiga men kan kopplas 1 fas , sedan finns det en del mycket större som är 3 fasiga , men tror inte en vänlig dödlig köper sådan då priset blir lite av astronomiska mått
BSH har en del hällar som är 4zoner 60cm som enbart går att koppla på en fas... jag vet inte vad astronomiska mått innebär för dig men en av de vanligaste 78cm från witt bör kopplas på 3 faser
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
R
Vilken modell är för 3 fasig inkoppling hittar inte någon för sverige men i finland finns det , men klart det går att köpa från finland och koppla i sverige
 
R rävlyan skrev:
Vilken modell är för 3 fasig inkoppling hittar inte någon för sverige men i finland finns det , men klart det går att köpa från finland och koppla i sverige
Om du är envis så kan jag vägleda dig till en modell som heter Witt WIF78SQW2 den har sålts mycket och vi sålde den för 15990:-. Jag tolkar det som om du redan googlat fram att jag hade rätt angående BSH-hällarna eller behöver jag vägleda dig även där?? Och nej vi köpte dom inte från Finland...utöver den så har vi även DeDietrich och om jag inte missminner mig även ett fåtal BSH hällar men det är möjligt att dom har slutat med det osäker.
 
R
D DFYD123 skrev:
Om du är envis så kan jag vägleda dig till en modell som heter Witt WIF78SQW2
Envis är jag inte ;) som du säger finns det , och säljs kanske
Bara att jag även sa att priset är astronomiskt gentemot en vanlig häll och säljs som mera exklusivt och inte i dussinvara ,

D DFYD123 skrev:
behöver jag vägleda dig även där??
Det med att vägleda mig är nog lite överkurs från dig att säga , räcker nog med tala om att det finns
 
R rävlyan skrev:
Envis är jag inte ;) som du säger finns det , och säljs kanske
Bara att jag även sa att priset är astronomiskt gentemot en vanlig häll och säljs som mera exklusivt och inte i dussinvara ,


Det med att vägleda mig är nog lite överkurs från dig att säga , räcker nog med tala om att det finns
Sorry...jag är iallafall envis :)
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Alla hällar är inte 2-fas...bilderna är dock för suddiga för att titta på dom...finns även 1-fas och 3-fas hällar
Tryck på bilderna så får du upp dem i högre upplösning.
 
Bilden på den nya har 400 2N och 400 3N som inkopplingsalternativ. Din gamla är 400 2N.
Inga problem alltså, så länge din elektriker kopplar enligt400 2N- alternativet och vet vilken som är nolla...
 
Finns många hällar som är trefasiga, men oftast 2 fasiga, 1 fas finns knappast i Swe, om du inte säkrar 32A
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Finns många hällar som är trefasiga, men oftast 2 fasiga, 1 fas finns knappast i Swe, om du inte säkrar 32A
Finns hällar som kopplas på 1 fas 20A
 
D DFYD123 skrev:
Finns hällar som kopplas på 1 fas 20A
Bilden på den nya har 230v 1fas som ett alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.