Halloj,

Smågrejjat lite idag... Kopplat klart all el i köket (utom 3-fasen till spisen - den gör jag imorgon). Satte även upp lite hyllplan och lyckor till hörnskåpen samt målade klart fönsterkarmen. Den sistnämda har jag grundmålat och slipat samt täckmålat 2 ggr med Jotun Lady inomhus-lackfärg, hög-blank 80. Jag kommer att måla förnsterbågarna med samma färg, allteftersom jag fixar till dom.
Första paret med bågar skall påbörjas nu så jag kan lämna dem till glasmästaren i veckan... Jag har gett upp att spika och kitta själv - efter att ha förstört gamla originalglas och kladdat ner glas och bågar med kitt så lämnar jag in det istället. Resultatet blir helt perfekt ch det enda jag behövar gör är att täckmåla och sätta dit beslagen igen.

Beslagen ja... På andra fönster har jag blötlagt dem i en vecka i såpvatten samt borstat dem rena med en stålborst-trissa. Gångjärnen målar jag sedan med svart blank metall-lack och alla skruvar byts mot svart-oxiderade mässingsskruvar. Det hela blir väldigt snyggt - jag skall lägga ut lite bilder på själva arbetet sedan.

Satt vägglisterna som bänkskåpen vilar på längs väggarna. Fick använda mina nya bekantskap - slagspik med plugg - till väggarna med sten. Se bifogad bild.
Dimensionen dar nog lite i underkant (som ni kanske ser), så jag kommer nog montera bänkskåpet för spisen på 4 ben och bara använda vägglisten som stöd när jag justerar höjden på alla bänkskåpen så att dom "ligger i våg".
Hur har ni andra gjort med bänkskåp för inbyggnadsugnar och annat tungt ? Inte vågar man väl lita på vägglisten bara... ?
 
  • dsc00104_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hubba bubba!

Började sätta bänkskåpen till hörnlösningen idag - och se vips så var ugn och häll fixad(!). Det gick lättare än vad jag trodde... Jag har hört så många skräck-historier om problem med IKEA stommar och icke-IKEA vitvaror, så jag hade hela snickar-boa på standby i bakgrunden ;)
Jag satte även upp en spisdosa på väggen och drog fram 3-fas (2.5 mm2 FK), så elanslutningen är klar också.

Det var inga problem att såga till laminatskivan för att passa hörnlösningen. Det gäller bara göra allt i rätt ordning; Först fixade jag till vinkelfelet, sen passade jag in stommarna, sist bestämde jag var jag skulle såga upp hål för induktionshällen.

Det enda som är kvar att göra är att lägga in några passbitar i 45 graders hörnen så att det inte blir glipor mellan luckorna. men det får jag hjälp att såga till av en bekant som har en bra såg för snickerier.
När det är fixat så är det bara att fortsätta att fixera bänksskåpen...
 
  • dsc00105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Massivt spontat ek-golv. Wow! :surprised:

Pris, mått och var köpa?
 
Illunion skrev:
Massivt spontat ek-golv. Wow! :surprised:

Pris, mått och var köpa?
Köpt på Almedals Trägolvs AB i Göteborg.

http://www.almedalsgolv.com/index.html

12 kvm kostade c:a 9000 av mina gladaste enkronor. Sen tillkommer skruv och ytbehandling (olja, vaxolja, el. lack etc.) för c:a 1000 spänn till.
 
Så, nu har jag loggat in som rätt användare....
(förra inlägget var skrivet av mig)

Fortsatt att montera ihop och fixera bänkskåpen idag och har bara två skåp kvar. Fick hjälp med att såga till passbitar till hörnlösningen och bänkraden mot ytterväggen.

Jag gör klart det imorgon och sen blir det snickerier kring fönstret och renovering av fönsterbågar...

Behöver åka och köpa lite rörkopplingar för att kunna ansluta diskmaskinen - lika bra att skaffa det så jag har det hemma när mina efterlängtade bänkskivor kommer.
 
  • dsc00108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite håltagning i bänkskåpet för disklådan (VA samt anslutningsslangar till diskmaskinen).

Det är alltid lika spännande att sätta borr och sticksågen i nya möbler :D

 
  • dsc00107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
väntar med spänning på fortsättningen... :)
 
lillajuni skrev:
väntar med spänning på fortsättningen... :)
Jag med :)

Denna helgen gått i barn-kalasets tecken. Vår son Vilhelm fyllde 4 år för en vecka sedan lite drygt och har sitt första egna kompis kalas där han bjudit in sina polare. Hela evenemanget innefattar 11 barn i tre timmar (pust) och eftersom vi bor i en byggarbetsplats så är både uppröjnings- och säkerhetspådraget i klass med ett normalstort EU-topp möte.... 4 vuxna är blixtinkallade till tjänstgöring.
Handverktyg och högar med byggbröte skall flyttas/maskeras och zoner med begränsad tillgänglighet skall spärras av och säkras (vårt gamla badrum har t.ex. ett öppet bjälklag och där vill man kanske inte ha kurragömma-lekande barn - eller ännu värre; vuxna (!)

Köket tar m.a.o en liten paus denna helgen. Men nästa vecka tänkte jag sätta klart bänkskåpen, skruva upp alla luckor och handtag, sätta bänkbelysningen som består av ett gäng 20W halogenspottar) samt vitrinbelysningen.
Vidare kan jag fortsätta med att snickra klart smygar och fönsterbrädan runt fönstren (nu har jag tänkt igenom det hela en vända till och har klart för mig hur jag skall göra samt vilket material jag behöver). Tänk vad lätt allt blir om man tänker först och snickrar sen.... och framför allt köper in allt material innan, så man slipper tillbringa 1/2 av tiden i bilen till och från byggvaruhuset

Jag kan lika gärna göra så mycket som möjligt nu - i vänta på bänkskivorna.

PS.
Jo, i går kom muraren förbi och fixade till ventilationskanalen till köket. Han murade upp kanalerna och putsade upp en hylla med en nisch i allrummet på andra våningen, för att dölja den öppna spis som vi omsorgsfullt bankat ned till tegel-smulor och slut-förvarat på soptippen.
Kanalen bör nog dras med åtminstone KC-bruk innan vi kör igång fläkten. Murstocken har ju faktiskt vart utdömd i nästan 40 år och det är säkert sprickor både här och där...
DS.

Auf Weinerschnitzel, kära läsare... Slutet är nära!
 
Häpp!

Småpillat lite med el-prylar; dvs satt apparatuttag och dimmers samt skruvat upp halogen-spottar under väggskåpen.

Jag har även fixerat de sista bänkskåpen och satt upp alla luckor och hyllplan/lådor i köket.
 
  • DSC00111.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är lite mer provkörning av bänkbelysning....

Var lite nyfiken på om ljuset kommer att räcka till; men med lite allmän-belysning i taket så blir det nog bra.
Vi kommer att ha tre stora taklampor (2 x 100W) samt en dubbel-armad ramp med halogen spottar. Över spisen sitter ju fläktbelysningen med ett antal halogen-lampor... så det skall nog räcka till
 
  • DSC00112.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har genomgående valt att använda ELJO Renova apparater och uttag i huset - det passar bra i ett gammalt hus lixom...

Jag skulle vilja passa på att nominera årets humor-utmärkelse till den produktchef på ELJO som lyckades få igenom produktnamnet Renova.

Nästa grej att göra är att ge sig på att tillverka en borrmall för luckornas handtag. Jag har köpt fin-fina 4.5mm HSS borr för detta ändamål.
 
  • DSC00113.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips:
Det finns färdiga mallar från bla. Beslagsboden. Kostar cirka 39.-
Liten plastbit med en massa hål i. Dock endast för markering; vill du borra rakt igenom får du göra en plåtmall.
 
Illunion skrev:
Tips:
Det finns färdiga mallar från bla. Beslagsboden. Kostar cirka 39.-
Liten plastbit med en massa hål i. Dock endast för markering; vill du borra rakt igenom får du göra en plåtmall.
Sicken lyx....:)

Jag skruvade ihop en borrmall för både lådor och luckor som har fungerat bra. Den är gjord av spillvirke (gran). Skall man borra många luckor rekommenderar jag att använda ett hårdare material (gammalt kärnvirke eller en gammal eklist) och att borra hålen med en pelarborr så att de blir vinkelräta.

Det gick *väldigt* fort att sätta upp handtagen eftersom jag slapp mäta och markera hål för varje hål var för sig. Borrmallen gjorde även att hålen blev snyggare eftersom lacken inte sprack när jag borrade. ANvänder man ett vasst borr, hög borrhastighet och trycker igenom borret försiktigt blir det perfeka hål på båda sidor.

Tyvärr gick det kanske lite för fort vid ett hörnskåp, jag borrade så att spånen yrde och glömde att kolla kollisioner mellan handtag och luckor... Det blev en sväng ut till IKEA för att köpa ett par nya luckor.... dock hade dom sänkt priserna på LIDINGÖ märkte jag... det är kanske en utgående modell. Man kanske skall ta och köpa på sig ett par luckor i reserv?
 
  • dsc00114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtagen på plats.

Innan vi bestämde oss för att sätta handtagen kollade vi igenom en massa köks-kataloger för att vilken placering som blir snyggast... Vi fastnade för ett kök där man hade satt alla handtag på bänkarna vågrätt.

Det är nog fint i en katalog, men om alla handtag skall sitta på samma höjd på dörrluckor så blir det så mycket kollisioner mellan dörrarna att man inte skulle kunna öppna mer än en dörr i taget... :D
Det funkar säkert bra om allt är utdragslådor.... eller man inte behöver använda köket i praktiken.
 
  • dsc00115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så vitrinen...

Imorgon blir det snickrande av fönsterbrädan.

Själva principen för fönsterbrädan är att det skall vara en slitsad bräda (den finns med på bild på flera ställen i denna tråd) som man skall lägga ned i en hylla som sitter på 75 cm höjd. Eftersom bänkskivan kommer att vara på 90 cm höjd så sågar jag ett uttag i bänkskivan och bygger sen väggar som täcker nivåskillnaden mellan skivorna, vilka jag sedan kommer att sätta kakel/mosaik på (så att det ser fint ut från utsidan).

För att man enkelt skall kunna dammsuga elementet, skruva på termostaten m.m. kommer jag bygga en sarg som fönsterbrädan kommer att ligga löst i, så att jag enkelt kan lyfta den.

I sockeln kommer jag sätta ett ventialtionsgaller (typ det som man brukar ha till inbyggnadskylskåp) så att jag får fritt luftflöde mellan rummet och fönstret.
 
  • dsc00116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.