C Carl Andersson skrev:
Jag har inga problem med att resa stomme, bygga tak, sätta panel, isolera och sätta skivor. Det jag tycker är värst är ytskikt - spackla, sätta lister och foder - för man blir ALDRIG helt nöjd.
Instämmer till fullo, ytskikten... Dels blir man aldrig helt nöjd, dels är det höga krav på resultatet då det ju blir smärtsamt tydligt just på grund av att det är ytskikt.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 3 till
  • Laddar…
Markarbetena var värst, alla kategorier. Svindyrt att leja bort, tungt, skitigt och tråkigt att göra själv. Dessutom ser man inte riktigt något växa fram på samma sätt som när stommar reses, eller diverse ytskikt görs. Och ändå är det superviktigt att allt blir helt rätt och bra, så man behöver lägga mycket tid på det.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Målningen är värst av allt, det bara vägrar jag,
Allt annat är roligt.
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Spackling/slipning var helt klart det tråkigaste momentet, det lejde vi bort vid vårt bygge förutom 2 rum som vi fick ta själva pga tidsnöd.
 
A
Måla panel! Det är träligt som attan att måla kilometervis. Tips är att köpa minst grundmålat, men gärna mellanstruket!
 
J
Tack igen för at ni delar med era erfarenheter.

Jag, som jag tidigare skrivit, är både naiv och entusiast drar slutsatserna att kan man på något sätt skippa markarbete, onödigt avancerat tak, målning så har man mycket att vinna.

Ponera att man har en trevligt bevuxen tomt som ligger intill en sluttning/klippa. Om man då bygger hus på styltor mot klippan slipper man allt markarbete? Platt tak utan överdriven lutning. Fasadplankor sprutmålas med järnvitrol innan montering.

Skulle man vinna något på detta.... eller är jag naiv? :)
 
Cheesen
J Stormfrog skrev:
Tack igen för at ni delar med era erfarenheter.

Jag, som jag tidigare skrivit, är både naiv och entusiast drar slutsatserna att kan man på något sätt skippa markarbete, onödigt avancerat tak, målning så har man mycket att vinna.

Ponera att man har en trevligt bevuxen tomt som ligger intill en sluttning/klippa. Om man då bygger hus på styltor mot klippan slipper man allt markarbete? Platt tak utan överdriven lutning. Fasadplankor sprutmålas med järnvitrol innan montering.

Skulle man vinna något på detta.... eller är jag naiv? :)
Platt tak är onödigt avancerat, bygg med sadeltak, blir billigare, mindre underhåll och är en enklare konstruktion.

Tror inte att din befintliga växtlighet överlever ett byggprojekt speciellt väl.

Markarbetet kommer du inte ifrån. Du vill väl ha vatten, avlopp, el, bredband och liknande.. Om berget är i dagen så får du nog snarare räkna med mer markarbete.

Järnvitriol är för övrigt ett fantastiskt sätt att smycka din fasad, om fasaden är rätt konstruerad. Vet dock om vissa på forumet som haft problem med sin järnvitriolade fasad när det vart havsnära. Finns många trådar som behandlar järnvitriol, dom är läsvärda om du funderar på det. Ångrar idag att vi inte satte tjärvitriol istället på våran fasad. Men vid tillfället så hade jag inte sett en tjärvitriolbehandlad fasad.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
J
Cheesen Cheesen skrev:
Platt tak är onödigt avancerat, bygg med sadeltak, blir billigare, mindre underhåll och är en enklare konstruktion.

Tror inte att din befintliga växtlighet överlever ett byggprojekt speciellt väl.

Markarbetet kommer du inte ifrån. Du vill väl ha vatten, avlopp, el, bredband och liknande.. Om berget är i dagen så får du nog snarare räkna med mer markarbete.

Järnvitriol är för övrigt ett fantastiskt sätt att smycka din fasad, om fasaden är rätt konstruerad. Vet dock om vissa på forumet som haft problem med sin järnvitriolade fasad när det vart havsnära. Finns många trådar som behandlar järnvitriol, dom är läsvärda om du funderar på det. Ångrar idag att vi inte satte tjärvitriol istället på våran fasad. Men vid tillfället så hade jag inte sett en tjärvitriolbehandlad fasad.
Bra och utförligt svar! Stor tack:) Ska definitivt läsa på om detta.

Vad är skillnaden mellan järnvitrol och tjärvitrol? Jag som seglat mycket gamla segelskepp och varit mer elle rmindre dränkt i tjära själv har en stor förkärlek till den doften :)
 
Cheesen
J Stormfrog skrev:
Bra och utförligt svar! Stor tack:) Ska definitivt läsa på om detta.

Vad är skillnaden mellan järnvitrol och tjärvitrol? Jag som seglat mycket gamla segelskepp och varit mer elle rmindre dränkt i tjära själv har en stor förkärlek till den doften :)
Tjärvitriol är väl mer som en lasyr med tjära och balsaterpentin i. Du tillför tjära.
Järnvitriol är ju bara ett pulver du blandar med vatten, järnvitriolen tillför inget utan påskyndar åldrandet av träets yta.

Tjärvitriolen blir som Brun i nyansen första åren. Upplevde fasaden som mörkare jämfört med våran järnvitriolade fasad.
Kommer att tjärvitriola våran fasad på några år.. Doften var fantastisk.
 
J Stormfrog skrev:
Tjena!

Som topic lyder är jag nyfiken att veta från de av er som byggt ett hus vilket moment som var det värsta. Lite för att ta reda på vad som är de mest avancerade/komplicerade med att bygga hus. Där ni var som närmast att bara sätta er och lipa, eller bara tappade lusten för en stund.

Och en sidofråga undra jag också om ni använde någon typ av projektplaneringssystem för att hålla koll på alla delar av byggprocessen, dess kostnader och alla inköp som måste göras för att man inte ska stå en måndagmorgon och sakna skruv.
Som några tidigare redan nämt så håller jag Isolering högst på min lista.

Beror dock på förutsättningar med vald konstruktion och tidspunkt på året. Ett hus med icke standard cc-mått som kräver skärning av varannan skiva i strängaste vinterkylan är inget jag rekommenderar ;)
 
Mest underskattat i mitt pågående bygge var alla brädfodringar och inklädnad.
Vindskivor, takfotsbrädor, underbrädning, knutar, smygar och foder. Mycket färg gick det åt också!
 
J Stormfrog skrev:
Tjena!

Som topic lyder är jag nyfiken att veta från de av er som byggt ett hus vilket moment som var det värsta. Lite för att ta reda på vad som är de mest avancerade/komplicerade med att bygga hus. Där ni var som närmast att bara sätta er och lipa, eller bara tappade lusten för en stund.

Och en sidofråga undra jag också om ni använde någon typ av projektplaneringssystem för att hålla koll på alla delar av byggprocessen, dess kostnader och alla inköp som måste göras för att man inte ska stå en måndagmorgon och sakna skruv.
Yttertak, tveklöst. Att i en veckas tid stå tre man med vinkelslipen för att kapa takpannor till valmat tak med takkupor... Troligen bland det tråkigaste jag gjort i mitt liv!
 
Jag och farsan sprängde själva ca 100 kvm.
Borrade 200st 20mm hål med Hilti. Sprängde ett hål i taget, spettade bort stenblocken.
Tre veckor tog det, dock alltid lika kul att trycka på knappen! boom! :)

Sprängdeg är dock billigt, så sprängde allt för 8000kr!
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
A
Peter1986 Peter1986 skrev:
Sprängdeg är dock billigt, så sprängde allt för 8000kr!
Vilka krav gäller för att få göra sånt?
 
Erik_Hansson skrev:
Vilka krav gäller för att få göra sånt?
Godkända spränglicenser, sprängplaner...
I detaljplanerat område krävs polistillstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.