Q
hej det skall bli storm på fredag, hur förankrar man bäst studsmattan?
Det är en lite rejälare kvalitets studsmatta så den väger mer än billiga .
Skulle de fungera att slå ner staketstolpar och spänna? eller är de bara att plocka ned den?
 
  • Gilla
stoffe.b och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ta av duken?
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 2 till
  • Laddar…
Q
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ta av duken?
Är det räcker de med skyddsnät eller studsduken med?
 
  • Gilla
ollo och 7 till
  • Laddar…
Förankra den alltid. Om luften får fatt i den flyger den obönhörligen iväg. Bara själva hoppduken blir ett rejält segel.

Jag använder en sorts markskruv som har en metallpinne, typ armeringsjärn, med en metallplatta längst ned som är som en skevad tallrik.
Sitter bra.
De man kan köpa som tillbehör räckte inte till oss. Det är sådana man har till hundar. Ser ut som en stor korkskruv.
 
  • Gilla
Deek och 1 till
  • Laddar…
Mina ser ut så här, fast de är större.
Kan väl vara ca 80cm långa.

Fyra metalliska isoleringshållare med rundade skivor och öglor, cirka 80 cm långa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter som sat.n.(y)
 
  • Gilla
Rafff
  • Laddar…
harry73
Man kan också använda 'korkskruven'. Tror man att de inte håller sätter man dubbla mängden
 
  • Gilla
Sundlof81 och 2 till
  • Laddar…
Q
harry73 harry73 skrev:
Man kan också använda 'korkskruven'. Tror man att de inte håller sätter man dubbla mängden
De har höjt varningen och skall bli 28 i byarna, så jag får nog allt plocka ned den.
Eller bara plocka ned nätet och lägga den upp och ned och förankra.
 
  • Gilla
Cjij81 och 1 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
De har höjt varningen och skall bli 28 i byarna, så jag får nog allt plocka ned den.
Eller bara plocka ned nätet och lägga den upp och ned och förankra.
Min erfarenhet är att om du bara förankrar den så att den trycks stadigt ned mot marken, inget spel på spännbanden, så räcker det.
Nätet är dock bra att plocka ned eftersom det kan trasas sönder i vinden.
Men låt resten vara o spänn fast den i marken så klarar den sig utmärkt.
 
  • Gilla
Sundlof81 och 3 till
  • Laddar…
Dags att plocka ner studsmattan för säsongen - om man inte har en lagerhall att ställa in den i.
 
  • Gilla
gbgustaf och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Dags att plocka ner studsmattan för säsongen - om man inte har en lagerhall att ställa in den i.
Eller så bygger man en klätterställning till barnen och spänner fast studsmattan i.
Funkar också!
Rosa gungbräda och gul spännrem fäst vid grå stolpe på grönt gräs, hemmabyggt lekutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norra och 3 till
  • Laddar…
Tog ner studsmattan som en del i stormsäkringen. Resulterade i en upprörd 3-åring, men det gick över när han fick ta över spärrskaftet ock plocka ner stolparna.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 4 till
  • Laddar…
Uppbyggnad av ett byggställningssystem i en trädgård, säkrat med stag vid magnoliaträdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkrade också upp idag!
Även fäst i magnolian till höger(y)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Vi plockade in vår studsmatta igår. Det är bäst så.
 
  • Gilla
gbgustaf och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar säkra stuff med armeringsjärn.

Gör halvmetersbitar, krök en ögla i änden på hälften av dem, och en vinkel på andra hälften.

Slå ner öglebiten i ungefär 45 graders vinkel. Stick vinkelbiten genom ögland och bankan ner den i ungefär 45 graders vinkel åt andra hållet, så att de bildar ungefär 90 graders vinkel.

Sitter som berg, eftersom de låser varandra i de riktningar som dragkrafterna kan komma i. När man ska dra ur dem, gör bara omvänd ordning mot hur man sätter i dem.

Enkelt och billigt.
 
  • Gilla
John Larson och 5 till
  • Laddar…
Nätet skall obönhörligen bort, det krävs inte särskilt mycket vind för att knäcka stolparna. Duken skall bort om man inte kan fästa ställningen ordentligt.

De som har sänkt ned sina studsmattor i en grop eller har byggt in dem i altanen osv har ju en lösning som inte är lika känslig dock, detta då det finns mindre för luften att ta tag i.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.