Är väl inte mycket att tjafsa om ! En pump som bara används för komfortkyla och inte behövs för husets behov. Är ju inte jämförbart med tex. ett kylskåp som man måste ha.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
En värmepump som funkar har ett värde.
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit i samma sits, dagen innan tillträdesdagen gick luft/vatten pumpen sönder, säljaren tog ut en tekniker som sa att det kommer kosta xxxx kr att laga.... Jag fick den summan av säljaren...
 
  • Gilla
Putten och 1 till
  • Laddar…
Det är inte samma sits, då man i en lite nyare luft-vatten kan byta en kortsluten kompressor eller liknande på en dag och ändå spara pengar.
Att lägga ner en dags jobb på en luft-luft är bara slöseri med pengar OM det är ett läckage.
Nu verkar det ju som sagt vara kortis i elslingan. Den behövs inte för att köra AC så kopplar man ur den funkar pumpen som AC ändå.
 
  • Gilla
Putten
  • Laddar…
Detta regleras i ert köpekontrakt. Om det är ett standardkontrakt så är det köparen som får stå för det som går sönder av naturlig anledning. Ålder/slitage.
Jag har precis sålt ett hus och mäklaren informerade om just detta när vi skrev kontraktet. Så båda parter visste om detta.
Typiskt nog så gick cirkulationspumpen sönder i fjärrvärmepannan innan tillträdesdagen.
Vi kom överens om att dela på kostnaden. Ett par tusen var. Men detta var jag alltså inte tvungen till. Det är mest moraliskt som man kan känna så. Så det beror nog en del på hur bra man har fått betalt för sitt hus antar jag. Eller hur man är som person.
Sonen råkade ta sönder ett handfat (tappade en sak på den) samma vecka och där var det ju knappast ålder/slitage. Så där köpte jag ett nytt (och var såklart tvungen till).

Mäklarsamfundet skriver:
Om något går sönder mellan kontraktsdagen och tillträdet, t ex diskmaskinen slutar att fungera, är det i normalfallet köparen som är ansvarig för det som inträffar efter köpet. Så om diskmaskinen går sönder på grund av ålder och normalt slitage efter själva kontraktsdagen sker det på köparens risk och bekostnad om inte säljaren garanterat något annat i samband med köpet. Är diskmaskinen däremot ganska ny och utan synliga fel är det sannolikt ett dolt fel i den som fanns redan på kontraktsdagen och då är ansvaret sannolikt säljarens. Fastighetsmäklaren kan vägleda och informera dig om vad som gäller!

http://www.maklarsamfundet.se/konsument/kopa-bostad-med-hjalp-av-fastighetsmaklare
 
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
Vad är ”ganska ny” ?
 
P patriklarsson skrev:
Det är inte samma sits, då man i en lite nyare luft-vatten kan byta en kortsluten kompressor eller liknande på en dag och ändå spara pengar.
Att lägga ner en dags jobb på en luft-luft är bara slöseri med pengar OM det är ett läckage.
Nu verkar det ju som sagt vara kortis i elslingan. Den behövs inte för att köra AC så kopplar man ur den funkar pumpen som AC ändå.
Jag menar att principen att den ska fungera och då får säljaren stå för det!

Och denna pumpen var redan begagnad när säljaren köpte den 8 år innan! Och det kostade mer att laga den än han köpte den för! Men fungerar den vid visningen så är det det du köper! Och då är det säljarens ansvar att betala
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är ”ganska ny” ?
Mäklarsamfundet gör här en tolkning av Jordabalkens bestämmelser, och det är väl de som bör tolka vidare. Men det som gäller är att köparen har ansvaret för normalt slitage. Köparen kan ju vid sin besiktning se i vilket skick utrustning är och kan då bedöma risken för att något slutar fungera. Säljaren är ansvarig om det sker en skada genom åverkan, det gavs ju ett sådant exempel ovan. I praktiken löser man ofta detta i "goodwill" med något bidrag till köparen vid skada. Det är också ett skäl till att man som köpare bör undvika långa ledtider mellan köp och tillträde, då man ju under denna tid löper en risk som man inte kan påverka själv. I detta konkreta fall kan säljaren förmodligen avvisa eventuella krav från köpare genom att hänvisa till normalt slitage. Samtidigt finns det ju en vinst i överenskommelser, så ett mindre avdrag på köpebeloppet kan vara en rimlig kompromiss.
 
Att saker går sönder ingpr inte i normalt slitage. Men det somdka kompenseras är ju fastighetens minskade värde. Det kan helt klart vara lägre än reparationskostnaden.
 
Jordabalken är tydlig på att säljaren är ansvarig för skador som orsakas av vanvård eller vållande, inte övriga skador. Köparen behöver alltså kunna visa att skadan orsakas av säljarens vanvård eller vållande. I praktiken är det ändå ofta så att mäklare och andra uppmanar parterna att lösa dessa frågor i en kompromiss, vilket ju finns exempel på i denna tråd. Detta skapar kanske en tro att säljaren har större ansvar än vad som gäller enligt lagen.

12 § Har fastigheten efter köpet skadats eller försämrats genom säljarens vanvård eller vållande, får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet. Han har dessutom rätt till ersättning för skada.

Kommentar
Mellan köpet och tillträdet har säljaren en vårdplikt och ansvarar för skador som beror på honom. Även om skadan visar sig först efter tillträdet är säljaren ansvarig om det går att visa att den beror på hans vållande eller vanvård
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
I normal fastighetsskötsel eller ”vård” ingår att byta havererade vitvaror.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Men när man tittar på ett begagnat hus ser man ju, här finns följande begagnade disk- & tvättmaskin/torktumlare, kyl/frys, värmesystem/ac etc. Är de så gamla att man inser att de inom kort tid behöver bytas ut måste man kalkylera för det i sin framtida bobudget.

Övriga spekulanter på huset har ju gjort det samma och väljer man ändå att lägga det högsta budet oavsett andra budgivare eller inte, så köper man det ju i befintligt skick.

Då tycker jag inte att det blir rättvist mot övriga budgivare/intressenter om man lagt det högsta budet och ska kräva pengar tillbaka i efterhand. Alla andra intressenter kanske räknade med att värmepumpens värde var/är noll?

Har ni överhuvudtaget frågat säljaren/mäklaren hur säljaren ställer sig till att den är trasig och behöver bytas ut/lagas? Då det låter som denne inte vill betala?

Om jag köper ett hus vill jag känna, fan vilken bra affär jag gjort!
Inte börja med att tjafsa om begagnade grejer, då har man räknat bort sig helt i budgivningen.

Vad man än köper går det sönder och det vet man ju om, då fixar man det :)

Du behöver AC möjligen tidigast i juni och innan dess kanske du behöver ta ut en elektriker i annat ärende, som då kan koppla ur avfrostningsslingan och testa AC'n.

Njut lite av ditt nya hus över vintern istället och jag hoppas att inte fler saker ska bråka med dig.
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Jag läste fastighetsrätt för X antal år sen så lagar kan ha ändrats.
Hur som helst så var ett sådant exempel uppe. Det som gällde var: vad kan man förvänta sig av en vitvara/värmepump eller liknande apparat i den åldern. Likaså var priset avgörande. Köper man ett hus för 100 000 utan friskrivningsklausul så kanske man inte kan förvänta sig att det är felfritt.
Även om ditt hus kanske var dyrt så visste du att pumpen var 12 år. Jag vet inte hur länge de håller men enl vad andra har skrivit så verkar det vara gränsfall. I så fall så skulle jag säga att man får räkna med det och att säljaren inte behöver ersätta det.
Det var som sagt länge sen jag pluggade och minns inte helt. Dumt att uttala sig då kom jag på nu, ha ha!
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
Visst kan gamla prylar havereranör som helst. Men jag förväntar mig att prylarna funkar när jag flyttar in. Men Jag håller med om att säljaren ska ersätta skillnaddn i värde. Men du måste ju hålla med om att det påverkar budgivningen om det redan på visningen är trasigt. Om det inte är så att köparen ändå planerar för att byta allt innan inflytt.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.