R RapidSledge skrev:
Fork lift upgrade...
OK, du jobbar inom IT... ;-)

Den är fortfarande gjord steg för steg. Jag skulle utifrån din liknelse mer säga att server-racket fått alla enskilda 2U-datorer utbytta en och en - i drift.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och fortfarande så är det inte ny mur, det är renovering. Jag trodde denna frågan var utagerad. Det räcker att en del är kvar medan annat byggs nytt, en del som sedan tas bort, för att det skall vara renovering. Det finns massor av exempel på detta. Tidigare i tråden berättade jag om en bekant som till och med fick detta rådet av byggnadsnämnden då han upptäckte att de bärande delarna i väggarna hade röta.
Nej inte när man bygger en helt ny mur.
Detta handlar inte om en renovering.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Byta bit för bit så att något alltid är kvar - renovering.
Riva hela och sedan resa en ny mur - nybygge.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Följer tråden då vi har kommunens väg utmed tomten ca 20-70 cm högre än vår tomt, syllarna har börjat ruttna och jag ringde kommunen och frågade vad göra, de sa det var mitt problem (minns inte exakt) - eftersom jag tror syllarna ligger på kommunens mark så är det då nog bäst vänta tills vägen rasar in mot att börja laga själv... Om man tolkar denna tråden...
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej inte när man bygger en helt ny mur.
Detta handlar inte om en renovering.
Du är envis, har du nått som stödjer det du säger? Vad vi tycker ovidkommande.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du är envis, har du nått som stödjer det du säger? Vad vi tycker ovidkommande.
Nej det är ju bara spara en spik eller i detta fall en sten då är det ju självklart en renovering :thinking::thinking:
 
Den här muren ha ju inte varit byggd tillsammans med den gamla muren. Det är en ny mur. Om TS staplat om knäckstensmyren håller jag med om att det skulle varit renovering. Det här är en ny mur
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
F
Nope. Jag har sett en sommarstuga byta ALLT inklusive fasad och stil på stugan och det var okej så länge man gjorde det i delar och inte rev alla väggar på en gång (eller gjorde stugan större eller mindre).
Renovering är snarare en fråga om process, inte resultat.
 
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den här muren ha ju inte varit byggd tillsammans med den gamla muren. Det är en ny mur. Om TS staplat om knäckstensmyren håller jag med om att det skulle varit renovering. Det här är en ny mur
Och när det gäller ett hus, om man bygger helt nya väggar en efter en på samma plats så är det renovering, även om man rivit ned hela taket med takstolar. Om man river väggarna helt och enbart stämpar upp takstolarna så att de är det enda som finns kvar av huset och sedan byter man ut dessa också, då är det fortfarande renovering. Vad gör ombyggnationen av en mur annorlunda? Jag vill ha bra argument och inte enbart "känslor". Väggarna i mina exempel ovan är inte byggda tillsammans med den gamla konstruktionen heller, men det är renovering enligt alla regler, paragrafer och tolkningar som finns. Varför är det skillnad i detta fallet?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ditt exempel kan nog diskuteras om det verkligen är en renovering.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Och när det gäller ett hus, om man bygger helt nya väggar en efter en på samma plats så är det renovering, även om man rivit ned hela taket med takstolar. Om man river väggarna helt och enbart stämpar upp takstolarna så att de är det enda som finns kvar av huset och sedan byter man ut dessa också, då är det fortfarande renovering. Vad gör ombyggnationen av en mur annorlunda? Jag vill ha bra argument och inte enbart "känslor". Väggarna i mina exempel ovan är inte byggda tillsammans med den gamla konstruktionen heller, men det är renovering enligt alla regler, paragrafer och tolkningar som finns. Varför är det skillnad i detta fallet?
Om du byter en vägg från träpanel till puts så är det ingen renovering.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ditt exempel kan nog diskuteras om det verkligen är en renovering.
Enligt byggnadsnämnden så är det renovering. Det var de som föreslagit dessa metoder för att inte bryta mot reglerna. Så länge som en del av byggnadens konstruktion står kvar så är det renovering, emn det behöver inte vara samma del av byggnaden som står kvar. I detta fall så var det dock ett hus med torpargrund, vilket gör att jag inte vet om det gäller för plattan också. Om den är en del av husets konstruktion kan jag inte svara på, men i princip så skulle den kunna vara det också. Bara man inte ändrar de saker som kräver byggnadslov så fungerar detta för hus.
 
  • Gilla
eal
  • Laddar…
Jo. Du kan ju knappast kalla det nybygge för att du byter fasad när resten av huset står kvar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Om du byter en vägg från träpanel till puts så är det ingen renovering.
Det är det visst, däremot så kan det kräva bygglov, men det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bara man inte ändrar de saker som kräver byggnadslov så fungerar detta för hus.
Exakt! Och att ändra fasadmaterial, takbeklädnad o. dyl. som förändrar byggnadens utseende kräver just bygglov.
TS kan mycket väl ha gjort en renovering men utseendeförändringen han gjort skulle ändå, iaf i min kommun kräva bygglov.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.