J
Tjena!

Som topic lyder är jag nyfiken att veta från de av er som byggt ett hus vilket moment som var det värsta. Lite för att ta reda på vad som är de mest avancerade/komplicerade med att bygga hus. Där ni var som närmast att bara sätta er och lipa, eller bara tappade lusten för en stund.

Och en sidofråga undra jag också om ni använde någon typ av projektplaneringssystem för att hålla koll på alla delar av byggprocessen, dess kostnader och alla inköp som måste göras för att man inte ska stå en måndagmorgon och sakna skruv.
 
Staffans2000
Jag har bara byggt till ett rum med källare, men i princip är det ett litet hus. Jag fick hjälp av en kompis med stomresningen. Att vara två går inte bara dubbelt så fort. Det går tre till fyra gånger så fort. Bortsett från att det som vanligt tar längre tid och kostar mer pengar, fanns det inga svåra eller tidvis oöverstigliga moment.
När det gäller skruv och spik är det samma sak där. Det går åt vesäntligt mer än beräknat.

Staffan
 
Jag har byggt ett par hus och lika många garage själv, enligt mig är det tråkigaste momentet att spackla och slipa gipsskivor. Det var faktiskt oxå det enda arbetet jag lejde bort i senaste huset.
Det är ju alltså inte det mest avancerade eller komplicerade, men tråkigaste. Närmast att sätta mig och lipa har jag nog vart när man lagt 150m2 råspont (tak) tidigare samma dag och kämpar för att lägga 50m2 till bara för att man vill bli klar och kunna täcka taket dagen efter.
För övrigt tycker jag att alla moment som måste upprepas många ggr och som tar lång tid tenderar att bli tråkiga.
Att resa stommen är helt klart bland de roligaste momenten.
 
  • Gilla
KarolinaOrnstedt och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Målningen utan jämförelse. Vissa färgsystem kräver totalt fyra strykningar på obehandlat virke. Det tar tid. Dessutom måste man pricka in arbetet så att varken sol eller regn ligger på.
 
  • Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Alla takjobb , både ute och inne . Raka väggar är rena semestern :cool:
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Lister, foder och smygar. :/
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
E
Isolering i alla de former. Usch och fy vad det är tråkigt.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Har bara byggt övervåningen men..
Isolering, isolering och isolering..
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Jag har inga problem med att resa stomme, bygga tak, sätta panel, isolera och sätta skivor. Det jag tycker är värst är ytskikt - spackla, sätta lister och foder - för man blir ALDRIG helt nöjd.
 
  • Gilla
Alecci och 3 till
  • Laddar…
J
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
@Stormfrog, ska du bygga hus? Berätta :)
Det är planen. Men det är ett stort steg och jag tenderar att vara både naiv och överdriven entusiast, så jag spankulerar runt här på forumet och insuper erfarenhet och verklighetsförankring
 
Redigerat:
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
J
Tack alla! Väldigt intressantiatt läsa

Jag trodde att takarbetet var i särklass det värsta. Men det finns alltså andra moment.

Anledning till att jag frågar är att jag funderar på hur jag själv ska tackla de situationerna och om de finns genvägar att ta. Tex bygga hus med platt tak om tak är ett steg som tenderar att bli komplicerat. Helt enkelt vilken modell av hus jag bestämmer mig för.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
Tak är oftast det jobbigaste momentet , pga att på insidan jobbar man åvan huvudet , på utsidan för att det är oftast uppförsbacke och högt.
Sadeltak/Tak med vinkel är den i särklass säkraste byggmetoden , om man vill ha ett nederbördstätt tak.
 
  • Gilla
fangalid
  • Laddar…
K
Vet inte riktigt vad som var jobbigast. Men jag förbannade mig själv för att vi har så många vinklar och vrår på huset många gånger. Nu när det är färdigt är det ju kul. Men att inte ha vinklar och kupor hade sparat mycket tid när man skulle lägga 250 m2 råspont... 38 grader är för övrigt en perfekt vinkel att jobba med enligt mig, inte otäckt brant men ändå så att allt rinner snabbt av
 
Största besvikelsen: Mer pengar än planerat på massa schakt och fyll
Tråkigast: Målning
Jobbigast: Blir HELT KLAR-KLAR...
 
  • Gilla
Nybyggarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.