Hej
Här på Gotland har vi haft många strömavbrott på senaste tiden, har skaffat elverk som jag vid ström avbrott har kopplat till kyl/frys + dator med hjälp av diverse skarvkablar/dosor. fungerat helt OK.
Tänker att det måste gå att ordna på bättre sätt, ex relä som vid strömavbrott kopplar över strömmatning från kyl/frys + ett elurtag till någon form av anslutningsdosa. så kan jag starta elverket och koppla en kabel till denna med någon form av kontakt, kanske likadan som jag en gång i tiden hade till min båt för drift av länspump. :thinking:
 
Det är många regler som skall uppfyllas för att åstadkomma det du vill. Det går, men det är dyrt. Du behöver en reservkraftsomkopplare och godkänd installation av denna.

En enklare angreppspunkt är att använda ett par UPS:er till dator och belysning. Kylskåpet klarar sig ett tag utan el. Då behöver man bara släpa fram elverket om det är ett långt elavbrott.
 
  • Gilla
Casaloco
  • Laddar…
A
  • Gilla
Casaloco
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Eller så sätter du cee koppling innan elcentralen så att du kan koppla om till generator manuellt utan risk för elnätet. [länk]
Nej det är ingen bra rekommendation till TS vi kan kalla den felaktig. Skulle kunna vara acceptabel till ett enstaka objekt tex en vattenpump, panna etc men inte som reservkraftsomkopplare till en central eller hel anläggning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Förklara gärna varför då? Brist på jordtag?
 
  • Gilla
TheProfile
  • Laddar…
Vi kan vända på bördan så får du närmare förklara varför du ser det som bra och ok.

Det går även att söka på forumet kring detta det är inte första gången det är uppe. Många har skrivit kring frågan jag också och ser det inte nödvändigt att gå in på långrandiigheter här igen då det finns relativt väl genomtröskat flera gånger om.
 
Hej
Hittade denna på nätet för 460:-

Artnr: 2142831

EAN-nummer: 7331185056005

185536-48-2142831_1.jpg

Hjälpkontakt växlande reservkraftsomkopplare - till VM, HS VM. 1vx AC1=0,1/250V; 1A/125V
Varför skulle inte den här fungera?

Det borde väl gå att lägga Kyl/Frys + elurtag till dator på samma säkring?
 
Det där är bara ett tillbehör som används för att indikera läget på en reservkraftsomkopplare. Den är bra att ha för att exempelvis koppla in en nätåterkomstindikering.

Men själva reservkraftsomkopplaren som den passar till ligger på ca 2000kr, vilket är rätt billigt ändå för en reservkraftsomkopplare.
 
  • Gilla
M.Kristensen
  • Laddar…
A
GK100 GK100 skrev:
Vi kan vända på bördan så får du närmare förklara varför du ser det som bra och ok.

Det går även att söka på forumet kring detta det är inte första gången det är uppe. Många har skrivit kring frågan jag också och ser det inte nödvändigt att gå in på långrandiigheter här igen då det finns relativt väl genomtröskat flera gånger om.
TeX https://www.byggahus.se/forum/threads/elverk-vid-stroemavbrott.147386/page-3#post-1116032
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.