Renoveringar i sommarstuga

Kanon nöjd med arbetet, har använt bolaget flera ggr. Två första gångerna var Mikael Hagman själv ute och lämnade uppgifter om kostnaden för arbetet - allting stämde perfekt.

Sista gången - nu i somras - anlitar jag bolaget igen, vi har en överenskommelse om pris och därefter tillkommer vissa delar på stugan. Arbetarna på plats ger muntlig offert om vad de hela skall kosta och jag tackar ja till att arbetet skall utföras. Dem informerar om att Mikael (deras chef och ägare av bolaget är sjukskriven och svår att nå) och att dem tar ansvar för det hela.

Några veckor efteråt kommer fakturan, överenskommet belopp om ca. 55-60000 kr har nu stigit till 135000 kr.

Jag kontaktar Mikael som säger att arbetarna rapporterat den tiden, jag frågar om timrapporter och han säger att jag får betala för att få ut dem. Jag kontaktar konsument Göteborg som informerar om att jag bör anmäla till ARN - efter detta svarar inte bolaget.

Jag hör vid flertalet tillfällen av mig och försöker nå lösning, företaget har nu försvunnit, svarar inte på mail eller telefon. Anmäler till ARN och informerar bolaget om det. Får sedan svar via juridiskt ombud

"Om det utestående beloppet av fordran inte erlagts av dig senast den 25 september 2018 kommer vi för Hagmans Byggs räkning vidta rättsliga åtgärder, d.v.s. inge stämningsansökan till tingsrätten. Detta oaktat att du initierat ett ärende hos ARN. Vi kommer i samband med att stämningsansökan ges in till tingsrätten begära att ARN avvisar ärendet med hänvisning till att en domstolsprocess då pågår."

Företaget är ointresserat av att agera korrekt juridiskt utan kör istället ett ´chicken race´ där man hotar mig, istället för att handa det hela.

Man kan tycka att en schysst företag vore intresserad av en objektiv bedömning - men icke...

HÅLL ER BORTA FRÅN FÖRETAGET
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Har du försäkring så hjälper ditt försäkringsbolag dig. Inte så kul för småfirmor längre när det är stora försäkringsbolag dom ska slåss mot.
 
Jag tolkar att du fått ett uppskattat pris arbete på löpande räkning.

Hade det varit fastpris, så borde det varit ett bestämt belopp, inte 55-60000.

Vid arbete på löpande räkning, där det givits en uppskatning, så får den inte överskridas med mer än 15%.

Och det beloppet borde du kanske betala. Detta att firman vägrar låta dig se tidsedlarna, kan motivera att du inte skall betala något alls. Firman måste kunna visa ett underlag för fakturan, där skall även framgå ungefär vad man gjort på de olika tiderna.
 
Jag har erbjudit företagit 15% mer än de vi kommit överens om -- problemet är att ägaren varit i Thailand medan hans medarbetare lovat saker som han sedan inte står för.
Nu har jag anlitat advokat så de kommer säker blir rättslig tvist -- tycker dock de är tråkigt att dem försöker undvika ARN - men så är de väl när man har med oseriösa bolag att göra--


Problemet är ju heller tidsrapporterna -- om P säger till mig att de tar 3 timmar att riva vedbon så spelar de ju mindre roll att han fakturerat 15 tim - problemet är att han sa 3 timmar från början.

När man tittat på politiken glömmer man -- vi har satans mycket rötägg här redan -- Skulle vara gott att kunna skicka ut dessa bedragare -... usch och fy...
 
S skatan22 skrev:
Jag har erbjudit företagit 15% mer än de vi kommit överens om -- problemet är att ägaren varit i Thailand medan hans medarbetare lovat saker som han sedan inte står för.
Nu har jag anlitat advokat så de kommer säker blir rättslig tvist -- tycker dock de är tråkigt att dem försöker undvika ARN - men så är de väl när man har med oseriösa bolag att göra--


Problemet är ju heller tidsrapporterna -- om P säger till mig att de tar 3 timmar att riva vedbon så spelar de ju mindre roll att han fakturerat 15 tim - problemet är att han sa 3 timmar från början.

När man tittat på politiken glömmer man -- vi har satans mycket rötägg här redan -- Skulle vara gott att kunna skicka ut dessa bedragare -... usch och fy...
Rättslig tvist kan slå dig dyrt. Har du pratat med ditt försäkringsbolag?
 
Här kan ju finnas ett problem. Du har haft kontakt med företaget förut. Du kan ev. antas veta vem som är chef(?). Frågan är om du borde insett att den anställde som gav dig en tidsuppskattning inte var behörig representant för företaget (om han nu inte var behörig).

Om man drar det till sin spets. Antag att jag ringer på hos byggföretaget ärlige Allans alltjänst, kl. 21 på kvällen, blir insläppt av någon med skurhink och mopp. Och så beskriver jag att jag vill bygga ut 100 kvm, min budget är 100 000. Personen med skurhinken menar att det fixar vi. Jag tror jag får lite problem om jag sedan hävdar att firman lovat göra min tillbyggnad för 100 000 (OK jag kan sträcka mig till 115 000...).
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Fast å andra sidan. Om han inte var behörig så finns det ju ingen giltig beställning heller....
 
Hur gick det med detta sedan?
 
Förvänta dig inget svar. Ts var senast online 2018-09-28..
 
M mxjolle skrev:
Förvänta dig inget svar. Ts var senast online 2018-09-28..
Man vet aldrig, e-postaviseringar works i mysterious ways ;)
 
  • Haha
mxjolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.