Vi hade nu i höst tänkt plantera en häck men har svårt att planera in så att hela sträckan kan grävas på en gång. Hur länge kan den uppgrävda och jordförbättrade jorden ligga i det nygrävda diket innan den utarmas för mycket för att plantorna ska kunna stoppas ned? Jag gräver alltså upp diket, blandar med jordförbättring och lägger tillbaka i diket.
 
BirgitS
Det är nog inget problem så länge du inte väntar med att plantera till våren.
 
Jord utarmas inte av att ligga i ett dike. Om du jordförbättrat med påsjord eller kogödsel så kommer dock mullämnena (torv) att börja brytas ned efter ett par år. Detta är i sig inget problem, men kan göra jorden mer kompakt så att den behöver luckras lite för att t.ex. barrotade plantor skall trivas.
 
BirgitS
T term skrev:
Jord utarmas inte av att ligga i ett dike.
Näringsämnena kommer ju att urlakas lite vid varje regn och vid snösmältningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Näringsämnena kommer ju att urlakas lite vid varje regn och vid snösmältningen.
Det är oerhört marginellt, och sker inte snabbare jämfört med om man planterat i samma jord. Om man inte planterar ärtväxter så utarmas ju jorden snarare av att plantera i den. Rent allmänt är gödning oerhört överskattat när det är fråga om vedartade växter. En annan femma är det med sommarblommor och i vissa fall perenner.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Nu kan jag med andra ord gräva i maklig takt :cool:
 
Jag kanske missat något fundamentalt nu, men om man är "orolig" för att jordmassorna ska urlakas, varför då inte blanda i jordförbättringen vid planteringen? Verkar onödigt att gödsla om man inte planterat än.

Den enda nackdelen med att låta massorna ligga länge, som jag ser det, är att jorden kompakteras och blir tyngre att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.