Vi tänkte bygga utanför Södertälje. Jag tror att Fiskarheden har en gräns på 40 mil.

I priset 1,6 milj för doppingen ingår grund med värme + allt annat fram till nyckelfärdigt. Även målat utan och innan :)
Nu har vi sån tur att vi har en tomt redan .
Men vad kan det kosta med trekammars brunn och vattenborrning?
/Demalm
 
Hej,

Demalm var ngn stans utanför söe ska ni bygga? Vi har precis börjat röja på våran tomt utan för Järna där vi ska ställa upp vårat Lommen som vi beställt.

Vad det gäller kostnad för trekammar brunn + vattenborrning så är det olika priser framför allt beroende på tomt och företaget som tänker utföra arb. Det gäller att kolla runt på marknaden så att men inte betalar överpris eller får ett dåligt arb urfört ;)

Som sagt så har vi mycket nöjda med FH, har själva jämfört med en hel del olika katalog hus och kommit fram till att FH inte är så mycket dyrare än ngn annan, men kvalitet´s mässigt så tror jag att FH håller mycket hög kvaliet på sina både jobb och hus samt tillvalen.

/Kias

 
Vi har en tomt i Överenhörna så det är ju inte långt från Järna där det för övrigt redan finns ett Doppingen hus som vi varit och tittat på :)
kul att så många ändå verkar nöjda med FH vi fick ett väldigt bra intryck när vi snackade med dem.
 
BESKT_AT_WORK skrev:
Har byggt modifierad svanen på 209 m2 plus garage 65 m2.

Fördel Fiskarhedenvillan: Man får välja allt själv.
Nackdel: kan bli dyrt om du inte snickrar själv.

Vi har ett välutrustat hust med bastu, jaccussi, kakelugn, och genomgående hög standard. Kostnad inkl tomt (gräs, 40 m2 däck, pool 7*4 inkl pooldäck, golvvärme i garage)

Byggt massor själv  i princip köpt stomresning av hus samt elen.

Kostnad för allt 2.700.000 kr.

Billigt/dyrt?

Vi trivs!
Hur mycket tror du att slutnotan hade blivit om du inte hade gjort någonting själv? Skulle vara intressant att veta.
 
Svårt att säga. Utan trädgård klar (alltså inget däck, ingen pool, ingen gräsmatta) blev det värderat till 3.200.000 kr. Ser man på grannhus med lägre standard, boyta, mindre garage etc så ligger deras byggkostnad nyckelfärdigt på 2.7.-2.8.

Om man får gissa kanske det skulla kostat (om jag inte gjort något själv drygt 3.500.000 kr. Men det är svårt att veta....
 
Vad kostade tomten ?

En familj på mitt område byggde ett Svanen + ett vidbyggt garage ca 50m2 med golvvärme. De har även golvvärme på övervåningen i huset.
Standarden i huset är hög: ek iköket, helkaklade badrum, bastu mm.
De hävdar att deras hus gick på under 2,5 milj. kr ink. tomt. Våra tomter kostade 390 000 kr. De gjorde så gott som ingenting själva. Vi bor ca. 4 mil söder om Södertälje.

Lever de i en fantasivärld eller vad? Är det vad de skulle vilja att notan slutade på?

MVH Maria
 
Du får fråga dom.... ;D det är ju nästan omöjligt att jämföra priser och slutnotor eftersom man kan ha olika kanaler ocika syn på standrard etc etc .... vi är nöjda och anser oss fått mycket hus för pengarna!
 
Vi har idag fått en (två) första offert från FH.
Lärkan, enplansvilla som vi förlängt med 1,20m nyckelfärdigt inkl platta exkl vp 1 326 500kr för 138,7 kvm, blir9562 kr kvm.
Domherren, också enplans som vi minskat till ca 133 kvm genom att jämna ut ena långsidan där entrén är, dvs tagit bort utsprånget samt flyttat en toa och tagit bort ryggåstaket slutar på 1 475 500 inkl platta exkl vp.
Då är det med standardlösningar, inga tillval och ändringar enl ovan.
Sen tillkommer det ju kostnad för tomt, avlopp och vatten såklart.

Inte är det för oss mer pengar än andra husföretag med motsvarande standard.
Det som väger över för oss är mängden på standard valen, tex 8 innedörrar att välja på.
Just där är det inte många andra firmor som har det utbudet som standard, vilket för oss medför att vi kan hålla oss ganska mycket inom standardutrustningen och därmed håll kostnaden nere.
 
Vi håller på förfullt att bygga vår modifierade Tranan (förlängt 1.8m, mer fönster mm) tillsammans med ett lösvirkesgarage på 77m2 med ~40m2 övervåning (förråd). Vi satte skopan i backen i början på maj, göt plattan till garaget andra veckan i maj och huset första veckan i juni. Vi påbörjade stomresningen av huset veckan efter midsommar, då garaget i princip var klart utvändigt. Nu håller vi på att isolera garaget och är klar med huset utvändigt.
När vi beställde kostade mtrlsatsen till huset 620' i grundpris men med våra tillval blev det ca 920 (inkl pannor och dörrar till grg). Vår totala budget med allt ligger på 1,9 och det ser vi ut att hålla. Räknar vi av grg, tomt och avgifter kostar huset runt 1,5 vilket skulle ge ~7500/kvm. Det är mindre än ett Älvsbyhus eller LB hus med avsevärt sämre standard. Vi tycker vi kostat på rätt mkt, det är inräknat kakelugn, trägolv i alla torra rum och klinker i alla våta, golvvärme, vattenburen på övervåningen drivet av en IVT 495 med markslang nergrävd, dyrare köksluckor än std, uppgraderade vitvaror, ryggåstak osv

Vi har naturligtvis ingen värdering klar ännu och det är fortfarande en del som kan fördyra och spräcka budget. Alla stora poster är dock redan avbetade/betalade via Fiskarheden så det borde inte vara några stora fluktrationer. Vi har inte räknat med kostander för bortfall av arbetsinkomst och tycker inte att man ska göra det.

Totalt har vi lagt ut runt 25000 på snickare (el och vvs har vi delvis entreprenad på) och kommer nog inte gå över 50000. Vi låter bygget ta tid istället och sparar 500-600000 på det. Förhoppningen är att kunna flytta in före midsommar. Se till att skaffa en bra KA som ni kan bolla lösningar och problem med. Ta hjälp vid känsliga moment som plattan, balkar och takstolar. Sedan är det bara att ringa konstruktören på FH och få instruktioner hur saker ska göras. Det är drygt att hålla på själv och vissa moment kräver att man är minst två men att kalla det svårt är fel. Jag har varit ledig 3 mån i sommar för att bygga. Hittills har det varit mkt roligt och jag skulle inte vilja göra på något annat sätt. Jag är inte hantverkare och det finns ingen i släkten heller. "Learning by doing".

För oss var det enda realistiska alternativet till FH rent lösvirke men det skulle ta alldeles för mkt tid och enligt de preliminära kalkyler vi gjorde skulle vi inte spara så mkt pengar på det. Alla andra hustillverkare låg runt 500 till 1 mille över i totalpris för mindre hus som vi inte kunde få som vi ville.

Det finns flera exempel på andra (tex BESKT_AT_WORK) som har haft en liknande filosofi som oss och lyckats bra.
 
Hur har det fungerat för er som haft all entreprenad som man kan få av Fiskarheden?

Jag vill gärna ha totalentreprenad, men undrar om det kanske kan fungera bra ändå...
 
Till Maria W
Jag och min familj har byggt ett hus av en annan tillverkare men, påminner mycket om svanen. Vi har golvvärme i två plan, kaminer, kaklade badrum dessutom inte det dyraste kaklet. Vi hamnar på en total kostnad på huset på 1,7 miljoner, men då har vi gjort allting själva förutom El och halva resningen. Till det kommer kostnaden på tomten på 700000kr. Jag tror inte att deras hus med tomt går på kostnaden 2,5 miljoner. Min gissning är att bara huset kostar minst 2,5 miljoner att bygga. Exemplevis så är det ganska tidskrävande att lägga golvvärme i träbjälklag, vilket gör att det är ganska dyrt.
martin
 
Tack Martin för ditt svar.
Jag tror personligen inte att de kom så billigt undan som de påstår. Vi byggde en enplanare, boyta ca 120 m2, så gott som helt själva och vårt hus gick på 1 690 000 inkl. tomt och allt. Vi räknar kallt med att ha tjänat minst ca. 600 000 på att göra jobbet själva.

MVH Maria W
 
VONBRAUN skrev:
Till det kommer kostnaden på tomten på 700000kr.
i dom 700´är det totalkostnad för tomt eller tillkommer mur, gångar, gräsmatta? Dessutom såg jag inget garage i din beskrivning?
 
Jag har en granne som byggt ALLT själv förutom el. Enplans putsad där plattan var 240 varav garage 40. Han hade budget på 1,8´´ och jag trodde ALDRIG han skulle fixa det. Men jag fick bita mig i tungan...
Han har slitit också, jag skulle inte b yta med honom...men nu njuter han av sitt arbete och familjen har han kvar också.... Vissa lyckas med det dom säger att dom vill göra, vi andra får anpassa oss ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.