Mer kök!

När vi river så ser jag att där är en ganska snygg vinkel i köket samt ett litet valv på fönster, självklart måste de vara kvar.
Renoveringsfas av kök med putsade väggar och skyddad fönsteröppning, rödgrund och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murar igen "frys" hålet och putsar det

Renovering av kök med personer som förbereder för putsning av väggar, med hink och murbruksverktyg, i rödbrun nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att putsa upp.
Här är det bara grundat med rödgrund sen Bbruk och till sist C bruk, ingen finsh här då vi visste från början vi ska ha tapet i köket samt detta bruket tål att spacklas på så behöver inte smeka dessa väggarna så mycket.
Renoveringsarbete i kök med grundade och putsade väggar samt rör och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i kök med grundade väggar och spackel, synligt konstruktionsmaterial och arbetsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torkat och putsat öppningen mot vardagsrummet

Renoveringsarbete i kök med oslipade väggar, rörmokararbete synligt och byggmaterial utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


River ner köket till så minimalt det kan vara men jag behöver fortfarande vatten för att putsa och eftervattna andra rum.
Vacker tapet bakom köksluckorna.
Köksrenovering med halvriven diskbänk och vägg med gammal blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huspappan och 2 till
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Tyvärr är synd att säga för det är bra ändå men huset är murat med fasadtegel på 70 talet.
Men när jag kröp runt uppe på vinden mellan den gamla delen och tillbyggnaden så såg jag en fin putsad list.
Det hade varit spännande att få se original putsen men man kan inte få allt, men har tänkt putsa hela fasaden när jag har tid över för att det ska komma tillbaka mer till hus det såg ut för 100 år sedan.
Eftersom det är i Skåne tänkte jag ha en vit kvastad yta men vill inte måla om så mycket så hoppar det med kalkfasad och målar med amfisilian istället.
Spännande! Jag kan hålla med om ömsom vin/vatten med fasadtegel från 70. Det är ju funktionellt och bra, men kanske inte så snyggt i och med att det är så homogent bränt. Men har huset varit putsat i original är det ju kanon, då kan du med gott samvete överväga att putsa det igen.

Kanske går det att få tag i några bilder från ditt hus från stadsarkivet? Alternativt om det kanske finns detaljer inritade på ritningar, huset är väl visserligen byggt innan man började ta in ritningar vid byggen, men om det är tillbyggt och renoverat på 50 och 70 talet kan det finnas ritningar på huset före och efter de tänkta tillbyggena?
 
K kalle55 skrev:
Spännande! Jag kan hålla med om ömsom vin/vatten med fasadtegel från 70. Det är ju funktionellt och bra, men kanske inte så snyggt i och med att det är så homogent bränt. Men har huset varit putsat i original är det ju kanon, då kan du med gott samvete överväga att putsa det igen.

Kanske går det att få tag i några bilder från ditt hus från stadsarkivet? Alternativt om det kanske finns detaljer inritade på ritningar, huset är väl visserligen byggt innan man började ta in ritningar vid byggen, men om det är tillbyggt och renoverat på 50 och 70 talet kan det finnas ritningar på huset före och efter de tänkta tillbyggena?
Jag har alla köpebrev och lagfarter sedan 1909 kanske finns något annat kul i den högen.
Googlat runt lite och hittade bild från 1973.
Äldre foto av gata med litet hus i mitten, putsad fasad och en synlig tegelbrandgavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vårt är det lilla gulliga i mitten, men precis såg ut precis som jag trodde det skulle se ut i puts dock bara en brandgavel i tegel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklas807 och 1 till
  • Laddar…
Då fortsätter vi med köket en stund till innan jag går ut och roar mig mer med min pall marksten som kom igår, dags att bli klar med den slaktade trädgården.

Sett ut såhär i nästan 1 år

Renoveringsarbete med rör och grävning intill ett hus med mörkt tegel och en träddörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där får ni en bild av fasadteglen också. Mörk och skrovlig som sväljer ljus och ser alltid smutsig ut, hade det vart en slät tegel hade jag nog inte brytt mig om att putsa upp det.

Försökte behålla 3 cmo brädorna in i det yttersta efter rivit taket, som förövrigt inte var isolerat alls.
De lagt allt krut på att isolera väggar men sen var taket i halva huset panel. tretex och vassputs.
Men det gick inte att behålla dem då det var likt andra rummet med nivåskillnader på 5 cm.
Renoveringsarbete i ett gammalt hus med öppet tak där isoleringsarbete pågår, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i kök med öppet tak, person på stege, och material staplat längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men de fungerade kanon som ved till min far dock de var så hårda att även bordssågen fick kämpa med dem.
Även takstolarna var extremt sneda, både i liggande riktning samt helt off i nivå till varandra.
Så vi löste problemet med 120 reglar.
Renoveringsarbete i kök med blottade väggar, synliga elektriska ledningar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tur att vi fick plats med både köksfläkt och den mekaniska ventilationen i samma skorsten.
Ventilationsrör i skymd del av hus, installationsarbete synligt mot gammal vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara att börja bygga rör, har ca 15 meter till andra toaletten som ska ha ventilation också.
Rördragning i tak med synliga bjälkar och tegelvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsrör och kablar installerade mellan takstolar i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här går även all El och vatten till resten av huset.
Har inga bilder på när man roar sig med att ligga där uppe och försöker få på nätisolerningen runt spirorören en varm aprildag med det vill man helst glömma.
Borrar nya hål för ventiler på varsin gavel av denna delen.
Gör en luftspalt där taket blir smalt för att kunna få in tillräckligt med isolering ( denna bilden är från badrummet men ser samma ut)
Renoveringsarbete med öppet tak och synliga takstolar, reglar och fasadtegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara att skjuta plasten i takstolarna och börja stoppa in isolering som också är kul en varmdag att stå där rakt mot råsponten. Men stöter på stenull ofta på jobbet så det känns som man är immun numera.
Vanligtvis har man bara reaktion första dagen men håller man vissa rutiner (inte klia sig i ansiktet, tvätta inte händerna förens det är klart, tvätta med kallvatten där du gnider av ett kroppsdel i taget) är det inte så farligt.

Här är det isolerat och spotligth positionerna är ute.
Körde Hide-a-ligths spotar då de ger närmast glödlampa känsla och har trevlig dimmer funktion samt de var riktbara.
Testade runt lite på olika positioner men det skulle bli lite för många eftersom man gärna vill utgå ifrån att ha bra belysning vid spisen.
Med spotlights är det noga då de syns så mycket så tog den extra tiden och gjorde ett perfekt paralleogram där den ligger med samma avstånd överallt i rummet.
Renoveringsarbete i kök med bar takstol, oskyddad isolering, stegar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att gipsa och göra inspektionslucka.
Renoveringsarbete i kök med oslipade väggar, person på stege vid fönster och infällda spotlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför kommer denna bild två gånger?
 
  • Renoveringsarbete i kök med öppna takstolar och provisorisk belysning, stegar och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Kul att det fanns originalbild, vackert och mysigt! En riktigt skånsk miljöbild, med trappstegskyrka i bakgrunden.
 
Golvet i köket var inget att hurra för och de stora balkarna hade nog inte klarat vikten av ett nytt större kök.
Fanns inte så mycket att göra än att bryta upp det, även luckan till jordkällaren var direkt hemsk.

Rivningsfas av köksgolv med synliga balkar och uppbrutet tegel, samt förberedelse för nytt golv och jordkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redan när vi beställde köket fick vi tips av han som ritade köket om att göra något med jordkällaren som att ha glas så man kunde se ner.
Iden fick fäste och styrde reglingen efter den luckan vi kunde fixa med gångbart glas.
Upplägget för nya Rågolvet blir såhär.
Två liggande reglar som ligger på ett murat skift sen stående reglar.

Renoveringsarbete i källare med uppbrutet golv och installerade träreglar, murverk och rörsystem synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men innan det är dags att fästa allt måste vi putsa upp väggarna.
Kör Hydralisk kalkputs här nere också.
Slangen som ni ser är den nya vattenservisen och vattenmätaren kommer sitta på den väggen samt kallvattendelning till kök,tvättstuga och badrum.
Oputsade murade väggar i en källare med nya vattenrör som installerats längs med väggen, och en påbörjad renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i källare med synliga murade väggar, delvis uppbrottet golv och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sen på de stående reglarna kommer ett nytt skifte med liggande reglar. Då vinkällaren inte är så hög (105 cm) så går det inte att ha dem stående också.
Renoverad källargrund med ny råspont och regelverk, synlig jordkällaröppning och pågående installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som installerar reglar på ett upptaget golv med öppning till en jordkällare, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snedskär isloeringen för den ska hålla sig klämd mellan regelverket. Om ni undrar varför jag blandar cellplast och stenull så är det för att man vill ha en upplevelse i vinkällaren utan massa stenull i håret och över ryggen.

Första brädan var väldigt viktigt att den är rak annars kommer det bli problem sen när lyckan ska på plats.
Person som arbetar på ett golvunderlag med reglar och isolering, glasluckan till en jordkällare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter vi var extra noga med första så var det bara att köra.
Renovering av köksgolv med synligt regelverk och öppning för jordkällare, färdigställande av gångbart glas och isoleringsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat golv med träplankor och en öppen kvadratisk lucka till jordkällare, med byggverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där brädgolvet slutar stod det en vägg och det var nivåskillnad mellan gamla köket och tvättstuga.

Nyinstallerad träregel och spånskivegolv med utskärning för jordkällarluckan, omgiven av kalkputsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är inget lite betong inte kan fixa.

Nyutgjuten kalkputsbaserad betonggolv och exponerade röranslutningar i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skurar jag det lätt sen vattenstålar ytan för att det ska vara så slätt som möjligt.

Nyutgjuten betonggolv i renoveringsprojekt med reglar synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventialtion till källaren kör vi genom det gamla hålet men gör en variant där vi kör 2x 70 rör som vinklas lite neråt och sen tätar resten för att det inte ska bli köldbryggor till golvet.

Renovering av golvet med synliga träreglar och isolering vid grundmurad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när man kan gå där inne passar vi på att måla tak,väggar och spackla väggen som ska ha tapet.
Renoveringsarbete i källare med nygjutet golv och spacklade väggar, elinstallation synlig, arbetsredskap och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i kök med synligt trägolv och golvbrunn, verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i köket med synlig trägolv och gipsskivor, byggmaterial och stege, pågående installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att det ska blir riktigt stumt limmar vi en spånskiva över hela golvet.
Renoverat golv med synliga installationer och öppning till jordkällare, väggar förberedda för puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nya reglar monterade i ett pågående byggprojekt för köksgolv, med synlig stenullsisolering och en del av ett murat skift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
Jag har vart sjuk och bortrest så har inte riktigt kollat in här men idag känner jag mig bättre så vi kan fortsätta med köket.

Hade lite ont om plats på höjden så vi kör med golvärmefoile (hörde även att det var bästa till en linoleumgolv)
Golv med pålagd golvvärme folie och avståndsmätare framför rullad folie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var väldigt lätt att lägga

Installation av golvärme folie i kök med person som tar mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När golvvärmen är klar så är det dags för linoleumgolvet som vi köpt från forbo, luckan ställer till det dock så vi måste passa ut den först för att hitta ett bra avslut inne under köksutrustningen.

Installation av golvvärmefolie och passande laminatgolvbitar runt en öppning på ett köksrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi hittat ett bra mått har jag köpt en lådan av ett laminatgolv på byggmax som har samma höjd som skivorna ( det blev billigare än något annat material och man förstår verkligen varför när man använder det)

Laminatgolvet läggs under köket men startar på ett exakt mått så det ska passa perfekt i luckan

Installation av golvärme under arbete i ett kök med verktyg och måttbandsanvändning på visade isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara att börja köra

Renoveringsarbete med schackrutigt golv och golvärmefolie i ett ofärdigt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla bitarna fasas runt den rostfria plåten i hålet gör att de ska vila på en plåtkant.
Bilder med glaset i

Svartvitt rutigt golv under installation med synlig golvärmefolie och hål för kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schackrutigt golv med en glasruta som visar installation av golvvärme och underarbete för köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när golvet är på plats är det dags att sätta in köket och vi har gjort det lätt för oss så vi har inte byggt väggen mot tvättstugan innan köket är klart så det ska bli bra utan massa passbitar.
Köket är från Electrolux samt alla vitvaror därifrån, Totalt kostade det 116 000 där snickerierna gick på ca 70 000.

Kök under renovering med vita skåp och skyddspapper på golvet, bredvid oavslutade elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett ofärdigt kök med vit köksinredning under installation, betongväggar och golvvärme synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen upp med gipsväggen
Omonterad gipsvägg i ett kök under renovering med synliga verktyg och köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi beställde ingen bänkskiva då vi tänkte gjuta en själv i betong och vi gjorde ett försök som blev jättevacker men tyvärr klarade den inte kraften runt spishällen och vi kunde inte gå upp över 28mm höjd för att annars skulle den bli helt för tung för att kunna lyfta in (vägde redan 120 kg på 28 mm)
Den blev skrotad pga små sprickor runt hällen men kommer bli två fina utebord istället.

Men är är en liten video hur gjutning och resultatet blev.

Gjuten i ett stycke med bemix expanderbetong (den som är mest lämpad för bänkskiva då den är mjuk och rörlig) som var färgad med svart järnoxid sen slipad av en naturstenslip och till sist behandlad med vattenglas
 
  • Installation av golvärme med provbitar av linoleum och laminatgolv på golvunderlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvärme och rutigt linoleumgolv i pågående köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Någon som vet varför det kommer dubbletter hela tiden på mina inlägg?
De finns inte med i texten alls
 
  • Gilla
estan87
  • Laddar…
Fortsatt sjuk men har åtminstonde energi att uppdatera här så nu kör vi.

Efter grundliga efterforskningar så insåg vi att det är helt för dyrt med stenbänkskiva och den var väldigt duktiga på att ta betalt för trä också.
Men lyckades hitta ett prov på en hel skiva från bygghemma så vi sågade till skivan själv istället och då blev totala kostnaden 4000:- istället för 13000 som var min bästa offert sågad och klar.

Nyinstallerad träbänkskiva och omonterad kakelvägg i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursågning för diskho och borrat för blandare.

Köksrenovering med nyinstallerad diskho, kran och träbänkskiva med kakelvägg bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hårdvaxolja i två lager.

Person installerar en skräddarsydd träbänkskiva i kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vask och häll monterad.
Renoverat kök med nyinstallerad träbänkskiva, infälld diskho och kran, mot kaklad vägg med vit lodrät list som riktlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spotlightsskivan är montera och kör även hide-a-light för samma ljus som i taket
Kök med nylagd ojämn kakelvägg, träbänkskiva och infällda spotlights utan mjukfog i skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med nyutsatt kakel, spotlight i taket och synlig arbetsritning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när skivorna är på plats är det dags att kalka och här köpte vi en dyrare kakel från höganäs som är lite ojämn i ytan.
Då jag är ganska petig med linjer så börjar vi mitt på väggen men en lodrätt list som har exakta mått till underskåpet.
Listen är även räknad så det ska så lite skärningar som möjligt.

Kök under renovering med omonterade kakelplattor och verktyg på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet delades upp så att jag fick göra de tråkiga skärningarna så skötte sambon plattsättningen.

Person som sätter vita kakelplattor på vägg med kors och trälist som guide, grovputsad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i kök som sätter upp vit kakel med nivåsystem och lodrät trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som sätter kakel på vägg med hjälp av en lodrät list och distanskors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter var det bara att ta bort listen och då har man en rak kant att förhålla sig till.

Kakelsättning i kök under arbete med delvis lagda vita kakelplattor, tångrader och murbruk på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelsättning i kök med vita kakelplattor, tanger och verktyg synliga på en skyddad bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsarbete med vit kakel på väggen och träskiva på köksbänk i process, inklusive verktyg och skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom hörnet där ovanskåpet alltid kommer att synas så blev detta den bästa skärningen men det betydde en skärning längst ner mot skivan

Nylagda vita kakelplattor på vägg i köksrenovering med synliga rörelsefogar och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då det är trä så måste man ha en lite större rörelsefog så vi gjorde sista två skiften dagen efter samtidigt så man kunde styra distansen bra.
Person sätter upp kakel på vägg med hjälp av spacers och lodrät list, renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags att foga och sätta upp fläkten
Kök med självinstallerad träbänkskiva, svart spishäll och vita kakelplattor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad köksfläkt med skyddsplast ovanpå kaklad vägg, utan färdigställd ventilation och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kökshörna med installerad rostfri fläktkåpa, vita kakelplattor på väggen och skyddspapp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen en bild på kakeln med lite dimmade spotlights men det saknas dock mjukfog i alla rörelsefogar
Köksbänk i trä med integrerad diskho och spotlights under blå skåp med kaklad vägg i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 10 till
  • Laddar…
Slutspurten på köket.

Då allt smutsjobb var klar var det dags att sätta in maskinerna, allt är från Electrolux.
Renoverat kök med vit inredning, träbänkskivor och gröna schackrutiga golvplattor, och en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med Electrolux vitvaror, vit kakelvägg, träbänkskivor och schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för tapeten från boråstapeter, jag var rädd att det skulle se lite plottrigt ut men tyckte det blev bra och gillar att det är lite vågat.

Köksrenovering med ny tapet med gröna växtmönster, skärbräda och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade till och målade stenskivorna som var i köket.

Renoverat kök med mönstrad tapet, träfönsterbrädor och schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hylla från Maze "Pythagoras" gillade den att man kunde sätta den hur man ville, den går att sätta i tre vinklar.

En moderna hylla "Pythagoras" från Maze installerad på en vägg med mönstrad tapet från Boråstapeter som visar olika gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installerat vinhyllan i vinkällaren och där är massa annat gott nere.

Vy av nyinstallerad vinhylla i vinkällare med flaskor, synliga vattenrör och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinflaskor på en hylla och en samling spritflaskor framför en vitmålad stenvägg i en vinkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu två "Färdig" bilder
Ett nyrenoverat kök med grönt växttapet, schackrutigt golv, träbänkskivor och vita skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigställt kök med grön tapet från Boråstapeter, vit skåpinredning och rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon börjar jag på Badrum och tvättstuga som har ännu mera jobb och trevliga gamla detaljer.
 
  • Modernt kök med grönt växttapet, schackrutigt golv, vita skåp, träbänkskivor och rostfria Electrolux-apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lilla frugan och 19 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Men var är knappen för att hissa upp vinkällaren - James Bond style? :D
 
  • Gilla
Lerstenstegel
  • Laddar…
A abygg skrev:
Snyggt jobbat! Men var är knappen för att hissa upp vinkällaren - James Bond style? :D
Tyvärr är den Manuell så jag måste ha en glaslyft för att öppna men har en LIFX lampa i källaren som jag kan styra via mobilen så man kan sätta stämningen i köket hur man känner för.
Fredags röd kanske passar

Köksgolv med rutigt mönster och en manuell ljusbrunn lyser rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller den lite kanske den lite mjukare gröna

Golv med rutigt mönster och en öppen, manuell glaslyft som visar ett grönt upplyst utrymme nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla färger går ju givetvis också att köra i stroboskop!


Slår ihop tvättstuga och badrummet för att de fick ganska mycket av samma behandling.

Vackert som det var från början så fanns det ingen toalett, det var lågt i tak, bara duschkabin som inte ens hade en egen brunn (delar med tvättmaskinen) och baserat på hur resten av de förra ägarnas isolerings projekt sett ut så kan ni ana vad som kommer hända.

Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare staplade, handfat, och kläder på vägghängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ostädat badrum med tvättmaskin och torktumlare staplade, handfat, rör längs väggen, och ett lågt träpanelstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där fanns också snygga utanpåliggande rör, notera det isolerade röret som är till utkastaren men inte efter den gått som en ram runt dörren.

Isolerade rör som går längs med en vit vägg, med ett rör oisolerat runt dörrramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när man rensat ut allt bråte blir badrummet ganska stort.

Renoveringsprojekt av ett rum med gul vägg, grov puts, synliga reparationsområden och utstickande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ha träpanel i ett badrum är inte optimalt samt jag har svårt för den bastukänslan någonstans förutom i just en bastu.
Antar där är en anledning varför badrummet är lägre än allt annat i tak men har inte hittat källan till det än.
Gubben har gjort rätt med sina egna takstolar men vad är det för snållösning att använda vanliga brädor med spontad fog.
Renoveringsprojekt med synliga träbjälkar, stödstolpar och rörarbeten i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationen är bakvänd där han suger ut genom väggen och tar in luft genom taket, genom samma spirorör som kondenstorktumlaren har sin utblås på.
Renoveringsprojekt där gula väggar och gröna takbjälkar syns med gammal ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i en putsvägg avslöjar ett gammalt stallfönster med sprucken gjutjärnsram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer isolering att riva, väldigt mycket röta i detta rummet
Person i renoveringsmiljö tar bort isolering från vägg vid sidan av ett fönster i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Putsen går ner i ett nafts.
När vi river så hittar vi lite häftigare detaljer likt ett valv som i köket. Redan är där iden planterad om att vi måste ha kvar valvet i slutskedet.
Murat valv och utkastarrör i ett renoveringsprojekt med vy mot en trädgård genom en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detalj två, klacken i ena hörnet var en gammal skorsten som jag river och hittar där också boven till varför taket var så lågt.

Skadad tegelvägg med en vertikal spricka och en delvis riven gammal skorsten i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På väggen mot söder hittat vi något spännande.

Murad tegelvägg med ett delvis igensatt öppet valv och sprickor som indikerar tidigare renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett valv och slarvigt murade stenar, så klart vi måste utforska det vidare.

Person i skyddsutrustning river en gammal murad vägg under en renovering, synliga tegelstenar och bråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i profil installerar eller reparerar ett gammalt svart gjutjärnsfönster i en tegelvägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där fann vi ett stallfönster men tyvärr var gjutjärnet knäckt så den kom ut i två delar.
En delvis renoverat rum med tegelväggar, öppet stallfönster och en person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Person i renoveringsprojekt bryter ner gammal putsad tegelvägg med mejsel och hammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilatz och 4 till
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Tyvärr är den Manuell så jag måste ha en glaslyft för att öppna men har en LIFX lampa i källaren som jag kan styra via mobilen så man kan sätta stämningen i köket hur man känner för.
Fredags röd kanske passar

[bild]

Eller den lite kanske den lite mjukare gröna

[bild]

Alla färger går ju givetvis också att köra i stroboskop!


Slår ihop tvättstuga och badrummet för att de fick ganska mycket av samma behandling.

Vackert som det var från början så fanns det ingen toalett, det var lågt i tak, bara duschkabin som inte ens hade en egen brunn (delar med tvättmaskinen) och baserat på hur resten av de förra ägarnas isolerings projekt sett ut så kan ni ana vad som kommer hända.

[bild] [bild]

Där fanns också snygga utanpåliggande rör, notera det isolerade röret som är till utkastaren men inte efter den gått som en ram runt dörren.

[bild]

Men när man rensat ut allt bråte blir badrummet ganska stort.

[bild]

Att ha träpanel i ett badrum är inte optimalt samt jag har svårt för den bastukänslan någonstans förutom i just en bastu.
Antar där är en anledning varför badrummet är lägre än allt annat i tak men har inte hittat källan till det än.
Gubben har gjort rätt med sina egna takstolar men vad är det för snållösning att använda vanliga brädor med spontad fog.
[bild]

Ventilationen är bakvänd där han suger ut genom väggen och tar in luft genom taket, genom samma spirorör som kondenstorktumlaren har sin utblås på.
[bild] [bild]

Mer isolering att riva, väldigt mycket röta i detta rummet
[bild]

Putsen går ner i ett nafts.
När vi river så hittar vi lite häftigare detaljer likt ett valv som i köket. Redan är där iden planterad om att vi måste ha kvar valvet i slutskedet.
[bild]

Detalj två, klacken i ena hörnet var en gammal skorsten som jag river och hittar där också boven till varför taket var så lågt.

[bild]

På väggen mot söder hittat vi något spännande.

[bild]
Ett valv och slarvigt murade stenar, så klart vi måste utforska det vidare.

[bild]
[bild]

Där fann vi ett stallfönster men tyvärr var gjutjärnet knäckt så den kom ut i två delar.
[bild]
Riktigt häftigt, vart har ni köpt glaset till golvet?
 
Fortsättning på Badrummet men struntar i tvättstugan då det blir för rörigt så vi spar den till senare.

All puts är nu borta och nu är det dags att grunda, vi har också rivit allt tak ner till råsponten som såg väldigt bra ut trots sin höga ålder. Även den gamla ingången till detta rummet hittas, troligen har detta vart en gammal tvättstuga.
Öppet tak med råspont och nya takbjälkar i ett rum under renovering med synliga murade väggar och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett gammalt rum, råspont i taket och avskalade väggar med synliga tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål till ytterligare ventilation.

Renoveringsarbete i ett gammalt rum med utsatt tegelvägg, råsponttak och synliga träbjälkar, stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rev ner hans gamla "takstolar" och gjorde nya mycket grövre. Huset var inte isolerat alls mot taket i köksdelen så det måste läckt massor av värme.
Vi sätter också upp en luftspalt/skydd så isoleringen inte nuddar råsponten.
Person monterar nya takbjälkar i ett renoveringsprojekt med exponerade stenväggar och råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med synlig råspont, nya takstolar, och grunderat väggparti i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min favorit bild under renoveringen.

Renoveringsprojekt där en gammal tegelvägg och nya takbjälkar visas i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att putsa och det är tacksamt att få köra stora ytor och ha vanligt bruk. Hade slut på list så delade går lika bra.
Renoverat rum med nyputsade väggar, skottkärra med bruk och murarverktyg framför, råspont i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett renoveringsprojekt badrum med nyputsade väggar och synliga rörledningar, bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när alla måtten är klara så kan jag lämna ritningen till arkitekten så lämnar hon bästa förslag innan vi går vidare med el/vatten och avloppsdragning.

Handritad skiss av ett rum med mått angivna i meter, eventuell planlösning för en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsarbete med synlig råspont, nya träbjälkar och rörmokartub mot tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.