13,93 får jag det till med firmans ahlsellkonto. Men vårt bruttopris är bara 44,50, så vår rabatt är sämre. Inte ens bruttopriset är alltså lika för alla. Kanske kan man få en bruttoprislista med de bruttopris man önskar?
 
  • Gilla
Lazze och 1 till
  • Laddar…
Problemet ligger alltså i att det på fakturan står:

Rörbit 500:-
Rabatt 75%
Summa: 125 kr

Hade det stått:
Rörbit 125 kr

Så hade det varit ok?
 
  • Gilla
dajmx
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Problemet ligger alltså i att det på fakturan står:

Rörbit 500:-
Rabatt 75%
Summa: 125 kr

Hade det stått:
Rörbit 125 kr

Så hade det varit ok?
Då hade det varit ok. Då är det inte vilseledande. Det råder fri prissättning men det är inte ok att lura kunden, på samma sätt som butiker inte går ha rea till fantasipriser.
 
PNO PNO skrev:
13,93 får jag det till med firmans ahlsellkonto. Men vårt bruttopris är bara 44,50, så vår rabatt är sämre. Inte ens bruttopriset är alltså lika för alla. Kanske kan man få en bruttoprislista med de bruttopris man önskar?
20,80 kr betalar vi, handlar för mycket pengar från Ahlsell men inte så mycket VS-produkter.
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
richardtenggren
Alla som handlar för privat bruk gör sig väl egentligen skyldiga till förmånsbeskattning, då de knappast fått nyttja företagets kontot/eget konto med rabatter om de inte haft sitt jobb?

På mitt jobb har vi också möjlighet att handla via Ahlsell, men oavsett intressant , då man får förmånsbeskattas för personalparkeringen om man har otur...

Nästa följetong bör vara att klargöra om man som icke auktoriserad elektriker får utföra jobb hemma, hos sig själv eller bekanta... vems auktorisation jobbar den under då?
 
  • Gilla
Lazze och 2 till
  • Laddar…
C
H Hammarfall skrev:
Då hade det varit ok. Då är det inte vilseledande.
Nä det är inte OK, snarare ännu värre enligt Konsumentverkets resonemang i artikeln, vilket är att ordinare-priset som en rabatt baserar sig på inte får vara påhittat. Nu faller ju kanske det resonemanget till viss del på att det faktiskt finns många kunder som får betala "listpriset". Skall bli spännande att se vart detta landar.

Nu är det ju förvisso inte så en faktura ser ut, utan i verkligheten står det ju:
Rörbit 500:-
Rabatt 25%
Summa: 375 kr

Fast rörisen pröjsar 125 kr och Bauhaus tar 150 kr för samma rörbit.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Calle.p Calle.p skrev:
Kolla vad priset är på a-collektion wc stol vi har 1403:- för den vill jag minnas
1709 eller 2067 beroende på om det är dolt S-lås, dolt P-lås eller förhöjd. :D
 
Mikael_L
Redaktionen Redaktionen skrev:
Rabatter som inte baseras på verkliga priser bryter mot marknadsföringslagen.
Betyder det att hantverkaren går fri så länge h*n inte ger någon rabatt alls, dvs tar (minst) listpriset ...?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det skulle nog kunna klassas som ocker. Men det är inte falsk marknadsföring.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä det är inte OK, snarare ännu värre enligt Konsumentverkets resonemang i artikeln, vilket är att ordinare-priset som en rabatt baserar sig på inte får vara påhittat. Nu faller ju kanske det resonemanget till viss del på att det faktiskt finns många kunder som får betala "listpriset". Skall bli spännande att se vart detta landar.

Nu är det ju förvisso inte så en faktura ser ut, utan i verkligheten står det ju:
Rörbit 500:-
Rabatt 25%
Summa: 375 kr

Fast rörisen pröjsar 125 kr och Bauhaus tar 150 kr för samma rörbit.
Jo det är ok. Det är referensen till ett pris ingen betalar som är problemet. Att bara säga 125 kr är ok, man får ta betalt nästan vad man vill för en pryl.
 
  • Gilla
ollo och 2 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Jo det är ok. Det är referensen till ett pris ingen betalar som är problemet. Att bara säga 125 kr är ok, man får ta betalt nästan vad man vill för en pryl.
Självklart. Det är uppenbarligen jag som inte kan läsa ordentligt :rolleyes:
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
”Rent principiellt är det ok att ett företag sätter sitt pris mot kund i relation till en grossistlista”
:seenoevil::seenoevil::seenoevil:
:crysmile::rofl::crysmile:
 
Eftersom alla företag får förhandla om bättre rabatter så måste det naturligtvis finnas en gemensam prislista i grunden. Det man möjligen skulle kunna tycka är att bruttolistan borde ligga på en något lägre nivå och att det skulle verkligen vara priset utan rabatter.

//Patrik
 
S
E EyEr0n skrev:
Problemet ligger alltså i att det på fakturan står:

Rörbit 500:-
Rabatt 75%
Summa: 125 kr

Hade det stått:
Rörbit 125 kr

Så hade det varit ok?
Du har missuppfattat det hela.

Problemet är att hantverkaren säger till kunden, att denna skall få en viss rabatt på det pris som grossisten säljer varan för.

Sedan får kunden i själva verket betala ett mycket högre pris. Det förekommer också att hantverkare säger att kunden får hantverkarens rabatt, åsså ger hantverkaren kunden kanske 5-10% rabatt, samtidigt som hantverkaren i själva verket åtnjuter rabatter uppåt 80-90% på det så kallade "listpriset".

Det som branschen sysslar med är ingenting annat än rent bedrägeri. Man lurar konsumenten för sin egen vinnings skull. Definitionen på bedrägeri.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
S
Calle.p Calle.p skrev:
Kolla vad priset är på a-collektion wc stol vi har 1403:- för den vill jag minnas
Bruttopris 6 575,00 SEK
Rabatt -4 477,57 SEK
Summa 2 097,43 SEK

Som sagt, alla har inte samma rabatter. Mitt pris är nästan 50% högre än ditt! Jättestor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.