Patrik: Och hur gör du för att få till måttet 23.7cm på ett snabbt och smidigt sätt? :)

Mycke_nu: Har en hammare där jag har "jackat" ur i handtaget för att märka upp 25cm från toppen på huvudet till just jacket.
 
oobum skrev:
Patrik: Och hur gör du för att få till måttet 23.7cm på ett snabbt och smidigt sätt? :)
Mäter och räknar ut det. Visst det kanske tar lite längre tid, men då blir det riktigt bra också!
Sättet jag jobbar efter är det jag fick lära mig i skolan. Men detta gäller främst kuloinstallationer. Är det en kabel som ska klamras i ett förråd eller dyl. så är jag inte fullt lika noga och kör lite mer på ögonmått.

//Patrik
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
kuhlo med PVC isolering finns ingen anledning att byta, och om det är en sån som det kittlar om, då är det antingen kapacitiv koppling (ofarligt) eller så har metallhöljet kommit för nära strömförande delar nånstans i en dosa, centralen eller liknande, för att råda bot på obehagligt kittel vid kapacitiv koppling så kan man jorda metallhöljet på lämpliga ställen.
är det isolationsfel ska man givetvis åtgärda det, och är det papper/tjärisolerad kuhlo så gör man bäst i att byta den till ny EKRK
 
Mycket informativ tråd i vanlig ordning.

Vad är anledningen till att som Patrik säger självklart spika i listen och inte i väggen?. Själv vill jag gärna sätta min kommande dragning i väggen. Vid en framtida eventuell golvslipning borde det vara enkelt att ta bort trösklarna utan att riva ner kulon, eller?

Peter
 
;)
tjaboo skrev:
I en större undersökning i danmark på ~1000 fastmonterade JFB så var 7% trasiga varav 4% slog ifrån när testknappen användes men de slog inte ifrån på riktiga elfel, länk till undersökningen finns i annan tråd om jfb.
...glöm inte att bl.a. Danmark rutinmässigt haft JFB i sina installationer betydligt längre tid än Sverige och majoriteten av dessa JFB-er är av den gamla typen som nästan inte används i Sverige...så det blir lite som att jämföra röda äpplen och gröna äpplen...lika men ändå inte. Gröna är godare...
 
pursch1 skrev:
Mycket informativ tråd i vanlig ordning.

Vad är anledningen till att som Patrik säger självklart spika i listen och inte i väggen?. Själv vill jag gärna sätta min kommande dragning i väggen. Vid en framtida eventuell golvslipning borde det vara enkelt att ta bort trösklarna utan att riva ner kulon, eller?

Peter
Det sitter bättre, plus att klammerdonet är lutat uppåt så att man får en bra vinkel att slå på.

//Patrik
 
Ang. pirrande kulo.

En målare jag anlitade berättade att i en lägenhet där han målade en vägg så började plötsligt telefonen ringa utan uppehåll.

Det visade sig att han hade målat på en spik som "klamrade" teleledningen mitt i. Och det var blöt färg ända till en kulo som var dragen en bit bort.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Angående JFB i Danmark. Danmark har TT-system, vilket gör JFB till ett basskydd och inte ett tilläggsskydd som här. Man ska alltså vara lite försiktig med att direkt jämföra resultaten med Sverige

Och just det... fast förläggning av kabel är beh..*host*..örighetskrävande.
 
Angående Patriks klammerskola! :)

När jag klamrar eklk på fasad med TC, så drar jag kabeln i hörnet mellan panelbrädan och locklisten. Sätter jag spiken i den förra eller den senare?OOch är spiken/benet mellan kabel och vägg/lisy, eller är kabel mellan spik/ben och list/vägg?

Jag tror man kan sätta på 4 olika sätt, men vilket är rättast?
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Mikael_L
Av 4 dåliga alternativ väljer jag bland de minst dåliga, vilket är spiken inte emot brädan, det blir så fult brett mellanrum mellan kabel och bräda.
Sen får det bli stundens ingivelse (eller egentligen hur kabeln ska dras lämpligast när den lämnar bräda/lock-vinkeln).

Ännu bättre alternativ är att använda TKK-klammer eller letti-klammer.
 
Jag skulle alltså använt Letti?? Visste inte att de funkade utomhus...
 
Mikael_L
Färgen på dom flagnar efter ett antal år, ungefär samtidigt som plastklamren blivit sköra som kristyr utav solens påverkan. :)

Man kan ju ganska lämpligtvis måla över både kabel och klammer med fasadfärg, ger ju en del UV-skydd
 
Castor-klammer är bättre än Letti om man vill få det snyggt och minimalistiskt. Deras gipsklammer är suveräna..
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Gillar inte att måla på kabel egentligen.
 
Har man t.ex. en röd, brun eller svart fasad så finns nu även svarta LETTI-klammer. Då kan man köra dom tillsammans med svart kabel, förslagsvis NKTs N1XV.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.