Hej! Vi har kapat upp för en 80 cm bred dörr ((höjd ca 1.80) i vår timrade stuga, som från början är ett häbbre. Blev tvugna att kapa hela vägen ner till timmerstocken längst ner för öppningen leder in i en annan utbyggnad vi gjort, annars hade vi fått en mega-tröskel.

Vi kommer stötta upp väggarna på båda sidorna av dörröppningen men undrar om timringen kan "glida isär" eller något sådant då timmerstocken längst ner är kapad, och måste man i såna fall försöka förankra ihop den på något sätt under tröskeln?

Tackam för svar.
 
  • Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
Detta låter lite konstigt. Nu har du ju bara 3 väggar som håller ihop huset. Utan bottenstocken är hela den väggen lös. Det kommer krävas en hel del för att det där ska hålla ihop. Kan nog funka ett tag (några år), men med tiden kommer väggen att kalva. Att stötta upp öppningen uppåt är inte problemet. Steg ett är att säkra upp sidorna i den nya öppningen med lodrätt spår i ändträt vari du monterar en planka (heter nått fint som jag glömt nu). Men problemet med bottenstocken återstår. Kan väggen säkras upp med balk tvärs genom huset till motstående vägg?
 
  • Gilla
Enterprise och 3 till
  • Laddar…
Det finns redan tre balkar som går tvärs igenom huset på ca 2 meters höjd. De är förankrade i samma vägg som vi har sågat ut dörren i, men dörren är inte rakt under någon av dessa. På dessa balkar ligger nämligen ett golv då häbbret har ett loft. Sedan går det tre balkar också från samma vägg högst uppe vid taket till väggen tvärs över, som taket vilar på. Tror du det räcker? Det finns ju många hela balkar ovanför dörren också som går från ena hörnet till det andra. Har som sagt bara sågat upp 1,80 cm från botten, sedan är de flesta balkarna hela, ovanför med undantag litet fönster på övervåningen.
 
Svärd är ordet du är ute efter, Per, men som du säger stabiliserar det bara just den biten i sidled, inte de två väggarna som hölls ihop av timmerstocken.
Det var alltså riktigt dumt att ta av den stocken, för det är den som ser till att det inte blir som Bambi på hal is.
Har tyvärr ingen aning om HUR ni kan dra ihop det, men det måste göras. Nån sorts stål runt hela huset kanske?

 
Nä det räcker inte. det är ju underkant på den söndersågade väggen som måste säkras upp, pga att du sågat av bottenstocken. Att det är säkrat på 2m höjd räcker ju inte. Så tänker jag i alla fall. Vi får väl se om några timmer speciallister kommer med mer precisa svar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Att ha balkar på två meters höjd hjälper inte Bambi... Det är klövarna som behöver sitta ihop.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Håller inte de andra stockarna som är ovanför dörren och går sen upp hela väggen ihop huset? Vi har på ena sidan ett kök som tillbyggnad så jag finner det svårt att den delen av timringen ska kunna bukta ut ditåt.

Sedan har vi byggt en hall som går längs hela väggen där vi öppnat upp dörren och (tyvärr) kapat syllen. Denna hall har en väldigt tjock regel som går längsmed nedersta timmerstocken, som vi kanske skulle kunna skruva bultar igenom till syllen som kapas....då borde den väl inte kunna glida ut på något sätt?
 
Om du byggt någon form av tillbyggnad på "utsidan" av det nya hålet, så kan det ju bli stabilare. Skicka en skiss eller bild.
 
Ja vi har byggt en hall på utsidan som går längsmed hela väggen där vi kapat upp hallen. Som sagt var går det en regel som är ca 6x20 cm under syllen på utbyggnaden, som går längsmed timret som kapats. Ännu kan man lyfta golvet och kanske skruva i flera bultar från denna regel in i timmersyllen, då känns det som om syllen skulle kunna hållas ihop, eller vad tror ni? Ska se om jag kan komma med några bra foton.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Interiör av ett renoveringsprojekt med synlig timmervägg, öppen spis och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett renoveringsprojekt med synlig timmervägg, öppen spis och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renovering av hemmet med öppen vägg som avslöjar isolering och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
såg nu att regeln jag pratade om att bulta fast i nedersta timmersyllen är lite längre ner...men än så länge går det att öppna upp och sätta något under nedersta timmerstocken som kapats....frågan är vad, och hur mkt som behövs....
 
(fönstret som syns brevid dörren kommer timras igen så det kommer inte vara kvar)
 
Det låter bättre. På sista bilden ser du ändträt på den kapade väggen. Fäll in "svärd" där innan du sätter in någon dörr eller smäller på foder. Jag skulle förstärka mer för att få de två vägghalvorna att sitta ihop i underkant. Det är oklart hur mycket tillbygget "stöttar" upp. Kanske det räcker, kanske inte.
 
  • Gilla
EELB
  • Laddar…
Väggen du kapat stabiliserar du som sagt i sidled med svärd. Det är väggen till höger och till vänster som hölls ihop av tröskelstocken. Du behöver något rejält järn som drar ihop det.
 
  • Gilla
EELB
  • Laddar…
ok....räcker det med att jag lägger en regel så långt ner jag kan på den nedersta timmerstocken och skruvar med starka skruvar på båda sidorna eller måste det vara järn?
Betyder detta att det inte är helt kört än så länge? Blev lite småstressad när jag började googla om att kapa syllar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.