L least skrev:
Och detta om något är normalt slitage, maskinen gick sönder på grund av ålder.
klart att den gick sönder pga att den är slut men det förtar inte vad som gäller en fungerande pump ingick i köpet hur säljaren fixar det är hans ensak.
finns värmepannor som är 40 år gamla som värmer hus även dessa ska funka på tillträdesdagen det är säljarens ansvar att lösa problemet. skulle jag varit säljare skulle jag köpt en på typ jula för 5-6000 och satt dit skulle jag varit köpare skulle jag däremot se om jag kunde få något av säljaren och sätta in en bättre pump.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Tvättmaskinen gick sönder i huset jag sålt vid köparens första tvätt. Då dom gett 4,7 milj för huset tänkte jag inte en sekund innan jag åkte och köpte en maskin och installerade den, även fast den gamla var 11 år.
Och vore jag säljare i detta fall hade det suttit en fungerande pump på plats vid tillträdesdagen.

Sån är jag.
 
  • Gilla
TanjaCh och 15 till
  • Laddar…
Men det är klart, ni kan välja att bråka och säljaren har då rätt att montera in en fungerande värmepump. men vilken värmepump får köparen då? Den bästa eller den billigaste?
 
H hempularen skrev:
Det har varit upp tidigare, rörande vitvaror. Jag tror att man korrekt skall tillämpa åldersavdrag med liknande tabeller som försäkringsbolagen kör med. Avdragsberäkningen varierar lite mellan bolagen, men ex. IF har 2 år utan nedskrivning, därefter 10% per år. Så 12 år innebär exakt 100% nedskrivning.
Stämmer inte riktigt.. om värdet minskar med 10% per år i 10 år är värdet 5230kr (15000*0,9^10)

Ca 5000 kr borde alltså vara en rimlig ersättning om ni tillämpar denna typ av avdragsberäkning!
 
Fast så räknar inte försäkringsbolagen... Dom drar av 10% (i det här fallet) av ursprungsvärdet varje år. Annars blir ju aldrig värdet 0.
 
  • Gilla
Buildgates och 3 till
  • Laddar…
T Tompsa skrev:
Stämmer inte riktigt.. om värdet minskar med 10% per år i 10 år är värdet 5230kr (15000*0,9^10)

Ca 5000 kr borde alltså vara en rimlig ersättning om ni tillämpar denna typ av avdragsberäkning!
Detta gäller endast vid en totalskada. Och ingen har undersökt maskinen, den kanske går att laga på ett enkelt vis? Så att den tuffar på till precis över tillträdesdagen....
 
T Tompsa skrev:
Stämmer inte riktigt.. om värdet minskar med 10% per år i 10 år är värdet 5230kr (15000*0,9^10)

Ca 5000 kr borde alltså vara en rimlig ersättning om ni tillämpar denna typ av avdragsberäkning!
Man räknar väl procenten på nypriset, inte på aktuellt värde?
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
T Tompsa skrev:
Stämmer inte riktigt.. om värdet minskar med 10% per år i 10 år är värdet 5230kr (15000*0,9^10)

Ca 5000 kr borde alltså vara en rimlig ersättning om ni tillämpar denna typ av avdragsberäkning!
Procentenheter menar han naturligtvis.
 
Jag hade ett liknade läge när jag sålde mitt hus. Diskmaskinen gick sönder två veckor innan tillträdet jag kunde visserligen sätta in en begagnad men valde att sätta in en ny det gick på 6000 och det hade förmodligen gått på 2000 att hitta en likvärdig begagnad. Nu är det klart dyrare med värmepump... Kravet man har är att det ska vara helt och kan man laga den så är det okej men för alla inblandade så är det bättre att komma överens. Du vill förmodligen inte ha en 12 år gammalvärme pump i längden.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Procentenheter menar han naturligtvis.
useless useless skrev:
Fast så räknar inte försäkringsbolagen... Dom drar av 10% (i det här fallet) av ursprungsvärdet varje år. Annars blir ju aldrig värdet 0.
Då är det ju procent av nypris som avses ja! Väldigt stor skillnad :)
 
  • Gilla
jan_martinsson och 1 till
  • Laddar…
Nu verkar ju inte TS vara dörskilt intresserad av värmepumpen. Så en demontering av den befintliga pumpen kanske kan accepteras som rimmlig kompensation.
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Drar man inte av värdet på den utbytta detaljen när det gäller reavinsten på försäljningen
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
E etompau skrev:
Som jag förstod beskrivningen så användes primärt pumpen för kylning då huset i fråga har fjärrvärme.
D Daniel 109 skrev:
Nu verkar ju inte TS vara dörskilt intresserad av värmepumpen. Så en demontering av den befintliga pumpen kanske kan accepteras som rimmlig kompensation.
Hej, TS här. Tackar för alla svar i tråden hittills.

Jag kan tillägga att intresse finns att ha en värmepump, framförallt under sommaren då det blir galet varmt.
En kompromiss jag själv funderat över är att vi som köpare bekostar inköp av ny pump(dialog kring värdeminskning kan då läggas åt sidan) samt demontering av befintlig.
Men att att säljaren står för installationskostnaden som kompensation (ca 5500-6000 sek).
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Det låter inte orimligt.
 
  • Gilla
jan_martinsson och 2 till
  • Laddar…
P PontusmedPP skrev:
Hej, TS här. Tackar för alla svar i tråden hittills.

Jag kan tillägga att intresse finns att ha en värmepump, framförallt under sommaren då det blir galet varmt.
En kompromiss jag själv funderat över är att vi som köpare bekostar inköp av ny pump(dialog kring värdeminskning kan då läggas åt sidan) samt demontering av befintlig.
Men att att säljaren står för installationskostnaden som kompensation (ca 5500-6000 sek).
Kompensation för vad? Att en gammal pump rasar?
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.