BönhusReno Flintlockwood skrev:
Så här ser det ut från luckan där man klättrar upp och in mot väggen som delar vinden i två.
Isolera utvändigt!! Din vind är vacker.
 
M
När det är -24C så är det kallt hos oss med, ganska normalt faktiskt :)

Nä men att det är kallt där när det är -24 ute är ju inte konstigt eftersom det inte finns någon uppvärmning och är isolerat i golvet.
Hade vi stängt av all uppvärmning hemma när det är -24 hade vi säkert haft 12-14 grader och fallande.

Glipan kan man ju fylla upp med lite träfiberisolering och slå på en bräda, typ barkad bakved, som taklist och något annat motsvarande på andra sidan. Borde smälta in bra i miljön.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Timmer isolerar inte bra, en normal stomme motsvara ca 45mm minerallull. Det skulle ingen klassa som vettigt isolerat. Att det har stor massa är en fördel, men det kompenserar inte för taskig isolering. Med en yttre isolering får man både bra isolering och en tröghet.
 
Då ska jag alltså kollla upp om det räcker med takisolering/nytt tak? Och försöka lista ut hur det ser ut på utsidan mellan panel och timmer?
 
Tänkte sparka liv i den här tråden igen..

För nu är det på riktigt dags att inreda vinden.

Vi ska sätta in golvvärme i hela huset och måste därför riva dom befintliga tillfälliga rummen vi har och fixa nya rum, och dom ska vara på vinden.

Behöver lite mera råd,

Finns det något man kan sätta upp på väggarna och tak som inte förstör luft och fuktvandringen? Insidan alltså.

Gips är väl uteslutet så behöver alternativ. Vi har förbannat mycket masonitskivor på väggarna i resten av huset som ska bort för det är asfult, så vill gärna inte använda masonit där uppe heller.

Jag har försökt bli ok med att låta timmret synas men det är strävt och man får stickor av det, plus att mossan fastnar i hår och kläder om man råkar luta sig mot väggarna. Finns det något bra sätt att motverka stickor och mossa på kläderna?

Sen funderar jag på en sista sak, vad använder man för material för att isolera timmertak på utsidan? Antar att man inte bör använda det vanliga?


Så tacksam för svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.