Min bror hade enormt varmt i sitt 2-plans trähus nu i somras och han behöver något sätt att kyla ner det. Han har en Nibe fighter 360 P och jag funderar på om han skulle kunna byta den till en som har kyla också. Är det någon som känner till om det finns en frånluftsvärmepump med kylfunktion idag?
 
  • Gilla
Mangopäron
  • Laddar…
Jag vet att Nilan har en. Men det är egentligen en FTX med inbyggd värmepump.
Frånluftsvärmepumpen har ju ingen tilluft sådet blir lite svårare. Och kylan blåses ut genom frånluften.

Enklast och billigast är nog att sätta in en luft-luft värmepump för kyla och stödvärme.
Eller byta till en luft-vatten värmepump med kylkonvektor på strategiska platser.

Jag ska ha REC indovent klimatsystem, värmepump med FTX och inbyggd kyla via tilluften. Återstår att se hur mycket det kyler i verkligheten men denna sommar har ju varit extrem så kanske ta det lungt med stora investeringar?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Om man byter till en luftvatten, skulle man gå över till självdrag då?

Visst måste man bygga om ventilationskanalerna om man skulle gå på FTX:en du nämner med inbyggd värmepump?
 
Ja mest troligt. Antar att det är en frånluftsvärmepump med friskluftsventiler. Då får man installera kanalsystem för FTX eller sätta en separat frånluftsfläkt om man kör luft-vatten system med separata fläktkonvektorer

Kyla genom FTX ger inte lika stor effekt som en fläktkonvektor som man har t.ex. vid en luft-luft värmepump som kan köra runt inneluften i större volym en vad ventilationen ger.
Att försöka med en frånluftsvärmepump att kyla blir en bastardlösning då frånluftsvärmepump är ganska ovanligt internationellt. Jag tycker bästa iden är en luft-luft värmepump. Då kan husets normala system vara intakt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett 1,5-plans hus med förhöjt väggliv och obefintligt med träd på tomten. Vi har också FLVP. Det var olidligt på sommaren i sovrummen på övervåningen.

Steg 1 var att vi monterade markiser på huset och skaffade golvfläktar. Steg 2 var att vi installerade luftkonditionering på övervåningen i sovrummen o allrummet. Det är guld värt när det är varmt. Det är en luft/luftvärmepump med 4 innedelar med separat styrning som även går att använda för kompletterande uppvärmning.

Vad jag vet finns det inte någon enkel lösning med FLVP och integrerad kyla.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Med FLVP har man normalt sett bara kanaler för frånluften - Tilluften tas via ventiler på strategiska ställen. Om man vill kunna kyla tilluften så måste man alltså börja med att bygga ett kanalsystem för den till en central plats där kylaggregatet kan stå.

Förmodligen är det enklare med en vanlig luft/luft-värmepump på ett bra ställe.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Innan man funderar på kyla av något slag bör man försöka stänga ute den varma luften med markiser och liknande avskärmning. Billigast är nog annars att sätta in en luft/luft och köra kyla som andra har föreslagit.

Jag går själv i liknande funderingar, har idag en flvp men det blir för liten när jag nu bygger ut huset. Det jag funderar på är om jag ska installera ftx med kylbatteri i kombination med berg/jordvärme istället. Jag ska bara sätta mig och räkna på vad som är mest ekonomiskt i förhållande till komforten. Har som tur väl ett enplanshus vilket medför att det är lätt att dra nya rör för tilluft på vinden i alla fall ;)
 
  • Gilla
Stefan Tyresö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.