Självklart tycker jag säljaren ska betala något men en 12år gammal pump är inte värd så mycket.
Det är heller inte rimligt att få en ny.
Sedan måste man väga detta mot hur gärna man vill ha huset om säljaren är tjurig.
Backa ur o låta någon annan få huset, är det värt 10-15.000kr? Osv...
 
  • Gilla
Magnus Larsson och 1 till
  • Laddar…
J Jari Marikainen skrev:
Säljaren har skyldiget att ha huset försäkrat till tillträdesdagen. Säljaren bör väl ha varit i kontakt med försäkringsbolaget? Beroende på villkor i hemförsäkringen kan sådant täckas där. Annars låter ovan förslag på att göra rimligt åldersavdrag och reducera slutlikviden med motsvarande summa. Har den redan erlagts så bör man kunna komma överens utöver detta. Vad säger mäklaren?
Ålders avdrag ja och värdet blir då 0:-
 
  • Gilla
Richard Beiron och 6 till
  • Laddar…
Alla varianter på lösning har redan presenterats här. Men här kommer min bedömning.

En fungerande värmepump - oavsett hur gammal den här - är ändå värt en hel del mer än att den bara ska avskrivas. Som ett minimum tycker jag säljaren ska stå för installationskostnad plus någon tusenlapp för att åtgärda det besvär och den tid detta kommer att ta för köparen att få fixat. Köparen ska ju ägna timmar åt att ta in offerter och jämföra och det kan ta veckor innan en ny pump är på plats.

Tänk om det varit en spis - lika gammal - som pajat. Inte fan hade jag accepterat som köpare att "den är ju avskriven". Spis är nödvändigt för en familj i vardagen.

Alternativt betalar säljaren någon tusenlapp för pumpen och ytterligare några tusen för installation så får säljaren ombesörja allting.

Som exempel, när vi flyttade in förra året pajade tvättmaskinen som var 13 år gammal innan inträdet. Vi kom överens om att säljaren betalade drygt 1000 kr plus ombesörjde leverans och installation av en ny tvättmaskin som vi valt. Tycker jag var fair!
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Hej
Trist när det pajjar sådär.
Ansvaret att värmepumpen ska fungera vid tillträdet ligger på säljaren.
Men...... den befintliga hade sämre verkningsgrad och fungerade inte så långt ner i temperatur.
Lösningen att säljaren betalar monteringen och köparen ny värmepump låter som en pragmatisk lösning.
Annars, bara byt till en ny och nut av många problemfria billiga år framöver.
Var till och med pyttelite glad att den inte gick sönder följande julafton.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 4 till
  • Laddar…
Finns billiga lvp på jula att köpa för ca5.000kr som du kan installera själv, fast det får man inte....

bara så du vet.....
 
  • Gilla
Hedis62 och 2 till
  • Laddar…
Som jag förstod beskrivningen så användes pumpen primärt för kylning då huset i fråga har fjärrvärme.
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Försäkringsbolagen har runt 10% åldersavdrag per år på luftvärmepumpar så mycket kan du inte förvänta att kunna dra av. Antingen låter du säljare fixa en fungerande pump, vilket betyder att han lägger in nått gammalt skräp som går sönder direkt. Eller så köper du en ny och försöker få säljaren att betala så många tusen som möjligt. Jag hade inte betalat mer än 2-3K för en tolv år gammal pump om jag var säljare.
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
Rimligen så betalar ni hälften var av kostnaden för en ny pump.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Dan Hällgren Dan Hällgren skrev:
Rimligen så betalar ni hälften var av kostnaden för en ny pump.
På vilket sätt är det rimligt för säljaren?
Maskinens ålder var ingen hemligt vid försäljningen som jag förstår det....
 
  • Gilla
Richard Beiron och 8 till
  • Laddar…
Det kanske går kanske att enkelt fixa pumpen? Kanske är det avfrostningsslingan i utedelen som har överledning till jord?
 
  • Gilla
Christian Stensson och 2 till
  • Laddar…
L least skrev:
På vilket sätt är det rimligt för säljaren?
Maskinens ålder var ingen hemligt vid försäljningen som jag förstår det....
Pumpen fungerade när man skrev kontraktet. Därför är det rimligt att så är fallet när man tar över huset.
 
  • Gilla
Zewen och 1 till
  • Laddar…
Vi had en liknande grej fast med en frys när vi köpte huset, den fungerade innan försäljningen, säljarna stängde av den när dom tömt den, och sen startade den inte när vi flyttade in.

Vi orkade inte bråka om det då vi förstod att en 10 år gammal frys är "avskriven", och vi skulle behövt bråka en massa och det skulle säkert slutat på max en femhundring, vilket det inte avr värt.

Dessutom var det ju inte säljarnas "fel" heller.

Irriterande dock.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 5 till
  • Laddar…
Jag vet inte om jag hade lagt ner någon energi på en så gammal pump. Om gamla ägaren kommer dit och fixar den så att den funkar när han går så kan den ju ända paja två dagar efter. Kräv någon tusenlapp symboliskt och om han inte betalar så släpp det.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 5 till
  • Laddar…
Dan Hällgren Dan Hällgren skrev:
Rimligen så betalar ni hälften var av kostnaden för en ny pump.
Nej hälften är inte rimligt för säljaren. Pumpen är ju över ålderstrecket för livslängden .
 
  • Gilla
Jambalaya och 7 till
  • Laddar…
Dan Hällgren Dan Hällgren skrev:
Pumpen fungerade när man skrev kontraktet. Därför är det rimligt att så är fallet när man tar över huset.
Det som är rimligt är att förvänta sig att en 12 år gammal pump går sönder när som helst.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.