Q
Hej går i tankar på byta fassad och ev tillägsisolera.
Tänkte byta till liggande panel, en granne har gjort det och blev riktigt fint.
Men då det bara är ca 120mm isolering funderar jag på om man skulle tillägsisolera när panelen ändå skall bytas.
Kan man lägga till 1dm utan att de ser fult ut?
Tänkte även passa på och byta fönster och sätter man dem efter nya fasaden borde man väl dölja ändringen ?
 
  • Hus med liggande panel och tak i tegel, möjlig tilläggsisolering diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enstaka hus med liggande panel och trädäck med utemöbler och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Går utmärkt att lägga till isolering sätt då 2X45 standardmått 45 , regla vågrätt först , för mått isolering och lägg i den , sedan regla lodrätt , i med isolrening och vindduk på det , nu kan du panela . Inga köldbryggor blir det då
Ett aber kanske , ditt takutsprång kommer att minska med samma mått som allt extra och större påslag av väta blir det på gavlarna , , detsamma med långväggarna allt kommer ut mera , mindre takutsprång
Ska du byta fönster ( alltandörr ) med så följer dom med ut
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Q
R rävlyan skrev:
Går utmärkt att lägga till isolering sätt då 2X45 standardmått 45 , regla vågrätt först , för mått isolering och lägg i den , sedan regla lodrätt , i med isolrening och vindduk på det , nu kan du panela . Inga köldbryggor blir det då
Ett aber kanske , ditt takutsprång kommer att minska med samma mått som allt extra och större påslag av väta blir det på gavlarna , , detsamma med långväggarna allt kommer ut mera , mindre takutsprång
Ska du byta fönster ( alltandörr ) med så följer dom med ut
Har läst att de finns västkustskivsn som man inte behöver regla för utan man spikar dit dem och sätter läkten på plastdistanser, är detta ett bra alternativ? Tänkte leja bort det och arbetskostnade blir en betydande del av jobbet, så kan man använda en snabbare metod så kan det va värt att lägga mer på materialet.

Alla fönster och dörrar byts nog med samband med detta, har redan pvc fönster på andra gaveln så får bli de här med.
 
R
Ingen erfarenhet av skivan tänker bara lite hur det är normalt , men kanske , tycker det verkar lite udda med plastdistannser ,
blir nog ca 2 cm luftspalt och det räcker , vilken av landet bor du
 
Västkustskiva går snabbt att sätta upp och man skruvar upp skivorna med hjälp att plastbrickor och så sätter man hylsor som läkten vilar på. Skivorna finns i några olika tjocklekar från olika tillverkare.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Q
R rävlyan skrev:
Ingen erfarenhet av skivan tänker bara lite hur det är normalt , men kanske , tycker det verkar lite udda med plastdistannser ,
blir nog ca 2 cm luftspalt och det räcker , vilken av landet bor du
Södra Halland 1 mil från kusten .

Tänkte se om man kan få några offerter så får väll fråga vad de tycker är bäst.

Det är igentligen synd att man skall behöva byta all panel, men den gamla panelen finns inte att köpa, är någon slags försänkt lockpanel Som får specialtillverkas . Den nya panelen på framsidan har de inte grundmålat och börjar spricka, bott en jäkla klåpare med massa väldigt speciella lösningar på saker. Så orkar inte hålla på och krångla med försöka reparera något som är halvdant.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Q
B basseman skrev:
Västkustskiva går snabbt att sätta upp och man skruvar upp skivorna med hjälp att plastbrickor och så sätter man hylsor som läkten vilar på. Skivorna finns i några olika tjocklekar från olika tillverkare.
Enligt reklamen så verkar den väldigt bra, slipper regla upp och behövs ingen vindpapp.
Men orkar plastklossar hålla upp en hel fassad?
 
R
För lång från skåne
Troligtvis håller det , måste var utprovad och en del andra hus har det , då ska dom vara spontade så det inte finns några glipor mellan dom , kollade distanshylsorna , dom ska tydligen gå igenom skivan in mot gamla fasaden för att hålla läkten och panelen .
Uppregling för nya fönster måste göras hur man än isolerar , där ingen skillnad
Sen det med snabbheten kan jag inte svara på , tänker mera hur jag själv skulle göra ( spikar själv ) , finns många bud om detta ,klart alla vill sälja och inget är så bra som en säljare har , mitt är bäst
Vad det blir prismässigt är svårt att säga
 
Q jope84 skrev:
Enligt reklamen så verkar den väldigt bra, slipper regla upp och behövs ingen vindpapp.
Men orkar plastklossar hålla upp en hel fassad?
Fasadskivorna (finns varianter av dom från både Isover och Paroc) fungerar bra och går relativt snabbt att sätta upp. Man slipper köldbryggor och får en styv och vindtät skiva längst ut. Nackdelen är att de är ganska dyra.

Plastdistansernas funktion är endast att trycka fast skivan eftersom skruvskallarna är för små för att hålla en skiva på plats. Som en slags bricka. Det är skruven som håller fasaden på plats.
 
Absolut kan du tilläggsisolera! Jag hade satsat på 90mm fasadskiva/västkustskiva. Flytta ut fönstren så blir det nog bra. Lägg på lite i grunden också så det inte ser konstigt ut med mycket överhäng från fasaden.
 
Q
Får ta och prata med några snickare då och se vad man får för pris och vilka metoder de vill använda.
Finns en artikel här på tillägsisolera och där går det kalaset på 100k och är likvärdigt hus de räknar på.
Dock är mitt lite större , men jag vill själv utföra lite arbeten för att få ned pris. Riva, städa, slänga och ev va hantlangare , byggandet vill jag överlåta åt proffsen.
 
R
Klart att du vill få ner kostnader , tror att du kan sätta isoleringen själv med någon till hjälp , det är inget rymdjobb som ska göras insalning av reglar till fönster ,och dörrar går utmärkt att göra för en snickare i förväg och det nog ett måste , dom gamla fönstren kan sitta kvar tills all botten för panelen är klar , sen kan snickare sätta panel och fönster
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag hade inte gjort det pga att av bilderna att döma så ser din nuvarande panel ut att vara i fint skick?

Och ännu en anledning till att avstå är att takutsprånget minskar med motsvarande som fasaden byggs på, jag tycker då personligen att det blir för litet utsprång.

MVH Jocke
 
Q
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Jag hade inte gjort det pga att av bilderna att döma så ser din nuvarande panel ut att vara i fint skick?

Och ännu en anledning till att avstå är att takutsprånget minskar med motsvarande som fasaden byggs på, jag tycker då personligen att det blir för litet utsprång.

MVH Jocke
Nja jätte bra skick är den inte, behöver byta ca 30 plankor som är dåliga, sen finns inte denna sorten att köpa. Man måste beställa att de fräser ut dem.

Panelen är 40 år gamal och det har varit asfalt runt huset så antar att det har studsat upp regn innan .
Jag kan säkert vänta med bytet i några år , men börjar planera för de lite smått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.