Thomas_Blekinge skrev:
Det låter inte OK. Förmodligen har du inte mätt upp storsäcken innan du tog ut veden? eller kan du det fortfarande?

Även längdvariationen är inte OK. Om man beställer 30 cm ved så har det en anledning (oftast sväljer spisen inte så mycket längre bitar). Seriösa vedleverantörer borde veta det.

Reklamera! Iom att du har redan klyvt begär pengar tillbaka.
Jag använder TS värden och elmonts räknare (som iofs kör 1/3-måttet som redan nämnts) och får då förväntad stjälpt volym till 1,45kbm. 3,5% fel känns ok med tanke på omständigheterna. Knappast lurad på volym iaf, men längderna är ju en annan fråga.
 
Krilleman
Eld skrev:
Jag hakar på denna tråd. Men jag tänker inte hänga ut leverantören. Inte än i alla fall...

I mitt fall beställde jag två kubikmeter själpt i en storsäck som ställdes på min infart. Det skulle vara huggen 30cm ved.

1. Även jag fick hugga mer än hälften av vedträna 1-4 gånger får att få rimlig tjocklek på dem. Det får man väl leva med, de var huggna.

2. Längden varierade från 13-46 cm är det ok när den ska vara 30cm? Snittet var säkert 30. (Jag har inte kollat.)

3. När jag travat veden i en trave i min friggebod så var traven 1,8m * 1,8m. Dvs om veden är i snitt 30cm så blir det knappt en kubikmeter travat. I min värd så betyder det att säcken bara innehöll 1,5 kubik. Är det verkligen ok?

Vad har du beställt ordagrant?

Sa du till att du ville ha spisved eller pannved? Många försäljare gör skillnad på detta!

Spisved är såklart mindre kluven, medans pannved är grövre kluven likt dina bilder.
 
Jag köper inte ved, men jag har huggit en del för eget och bekantas bruk.
Längdvariationerna borde bero på att, i det korta fallet så kastar man ju inte bort den lilla snutt som blir över i slutet av stocken.
I det långa fallet kan jag tänka mig att snutten skulle bli så liten att den riskerar att fastna i maskinen så då kör man hellre igenom en för lång bit.
Jag tycker nog att klabben på bilden ser ut som något jag själv skulle vara nöjd med (om jag inte beställt något annat förstås) men så har jag en kamin och inte vedspis.
Du har dessutom fått lite mer ved, och mindre luft än om det varit tunnt kluvet.
(det där sista med glimten i ögat).

Men det är vad jag förväntar mig om jag skulle köpa ved, om vi inte skulle avtala om något annat förstås.
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Att elda i vedspis är inte vanligt längre. Veden på bilden är främst ämnad för kamin och då spelar det inte någon roll om vissa bitar är kortare. Vill man ha finkluven ved till spis får man nog specialbeställa, det är massor med extra jobb att klyva så fint.

Jag brukar finklyva de bättre träslagen och torka och sälja dyrt, badgästerna här på västkusten köper till sina badtunnor. Sämre träslag kapar jag i längder om 45cm och grovklyver för att passa i vedpannor. Men det är nästan omöjligt att få bra betalt, speciellt om man inte kör ut. Om man tar ner gran kan man sälja stammen billigt bara för att bli av med den och elda grenarna själv, de är den bästa delen av en gran. Utmärkt kaminved, minst lika bra som björk.
 
Lite sent inlägg här då tråden egentligen är överspelad, men jag kände igen namnet på vedleverantören då jag själv har handlat från dem innan. Med tanke på hur trådens första inlägg ser ut, så kände jag bara för att kommentera att den veden jag fick var helt ok och mängden ved var i relation till vad jag hade beställt - dvs kubik stjälpt mått. Det enda jag hade att anmärka på var att en delmängd av veden var för grov för min kamin och jag fick klyva dem ytterligare, men har man en braskamin motsvarande min (Contura) så är det nästan praxis att alltid få klyva lite grövre vedklampar ytterligare oavsett vedleverantör (tillverkarens rekommendation är max 2-3 kg ved/timme).
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Har köpt ved i 15 år, I den här tråden verkar det finnas en del missförstånd och okunskap.

Skall göra ett försök att räta ut de frågetecken som jag snappat upp, och lägga till lite extra info som jag lärt mig den hårda vägen. Om alla vedköpare vore lite mer pålästa(mig själv för femton år sen inkluderat) skulle oseriösa vedleverantörer inte ha en chans.

Man kan nog säga att det är vedertagen praxis att veden, OM den är kapad och kluven säljs i löst/stjälpt mått. Det är faktiskt till fördel för kunden eftersom man enkelt kan kontrollera volymen man fått levererad genom att mäta på säljarens flak/släp container eller vad man nu fått veden levererad i.
Att sälja ved på vikt blir bara löjligt.

Köper man storleksordningen normal villaförbrukning(20+ kubik) kommer seriösa vedleverantörer se till att du får nån kubik mer än du beställt.

Kortare längder är dyrare, eftersom det tar längre tid att klyva upp. Ofta är priser för ved om inget annat anges för 50cm längder eftersom det är vanligast. Bra att veta så att man jämför på lika villkor.

Det kommer skilja en del på längderna men normalt brukar det bara bli ett par tre skottkäror med snuttar och övermått på ca 30 kubik. I alla fall så länge man beställer vedlängder som 33, 50, 75 cm eller liknande som går jämt upp på en tremetersstock.

Köper man blandved skall man fråga hur stor andel löv det är och vilken typ av löv det rör sig om så man slipper den värsta skräpveden. Mindre än 30 procent löv vill du inte ha.

Säger man inget annat kommer vedleverantören leverera ved som måste torkas och som är kluven för att eldas i vedpanna.

Man KAN ochså köpa ved på fast mått, då rör det sig oftast om stock i tremeterslängder som man får klyva upp själv.

I grova drag kan man säga att EN kubik fast blir TVÅ kubik kluven i löst mått, vilket sen krymper med en tredjedel när man staplat det.

Staplar gör man med barken neråt, luftspalt mellan raderna är bra... Ja nu börjar det bli lite OT...
 
  • Gilla
Keld och 2 till
  • Laddar…
callebergh skrev:
Kortare längder är dyrare, eftersom det tar längre tid att klyva upp. Ofta är priser för ved om inget annat anges för 50cm längder eftersom det är vanligast. Bra att veta så att man jämför på lika villkor.
Är det så? Jag brukar sälja 45cm långa bitar, någon ville ha det och ingen annan har sagt något efter det.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
D
Tyckte vedleverantören svarade proffsigt och behöll lugnet bra, trots grov provokation, så jag skall slänga iväg ett mail och se om jag inte kan få hem lite ved. Tack för tipset, sällan man får så bra insiderrekommendationer.
 
  • Gilla
Napalm
  • Laddar…
kulle
Kalle B skrev:
Är det så? Jag brukar sälja 45cm långa bitar, någon ville ha det och ingen annan har sagt något efter det.
45-47 cm bitar är ett bra mått till de flesta halvmeters pannor, snutten som blir över brukar jag samla till de kalla dagarna och man behöver slänga in lite extra för att toppa ack tankarna.
 
Jag skulle nog ha skrivit att normalpriset för ved, om inget annat anges gäller för ved AVSEDD för halvmeterspanna.
Det kan säkert vara så att det finns panntillverkare som tillverkar halvmeterspannor som har vedmagasin som ligger på 50-51 cm, det vet jag inget om. Att leverera ved på 45-47 cm är väl isåfall bara att räkna som bra service då tycker jag. Är veden för lång kommer den att "hänga" sig i vedmagasinet och det är inget bra. Lite för kort ved är alltså bättre än lite för lång.
Min egen panna, som är byggd för 33cm ved har ett vedmagasin som är 36-37 cm på ett ungefär. så jag kan köpa 33cm utan problem.
 
Redigerat:
kulle skrev:
45-47 cm bitar är ett bra mått till de flesta halvmeters pannor, snutten som blir över brukar jag samla till de kalla dagarna och man behöver slänga in lite extra för att toppa ack tankarna.
Brukar kapa 47-48!cm pga att det fungerar bäst i klyven, lite längre och dom hamnar på sniskan i klyven. Har en kisa vedkombi. Sen föredrar jag att få tre bitar på 35-40cm istället för två rätt längd och en snutt. Farsan och ha har lite olika syn på det men han kan ställa in säcken direkt i pannrummet medans jag travar in och då blir snuttarna tråkiga. Dock så brinner ju snuttarna lika bra...

Vi bar även lite olika syn på hur man lägger in i pannan, jag travar in veden medans farsan slänger in veden och tycker att längden inte är lika viktig på veden.

Jag har en ctc v35 och farsan baxi 50kw.

V35 har ett vedmagasin på 57,5cm, har aldrig problem med att ved hänger sig i den.
 
Jag köpte ved av Primaved för några veckor sedan, frågade om veden hunnit torka ännu och om den var möglig. Veden skulle inte vara helt torr då den var från i somras men den var absolut inte möglig påstod mannen på deras anläggning och det översta lagret som jag kunde se såg fin ut.

Väl hemma inser jag att veden är dygnsur, dvs badat i vatten och förvarats felaktigt vilket fått till följd att nästan all ved vad full med vitmögel och en del svartmögel.

Efter att ha travat upp veden blev jag sjuk i influensaliknande symptom som varade i ca 4 dagar.

Nu är det säkerligen så att företaget skulle betala tillbaka pengarna om jag körde tillbaka veden, men det är för mycket jobb för att det skall vara värt det för mig.

Kommer själv aldrig köpa ved från Primaved igen. Satsar hellre på en seriös handlare.
 
  • Gilla
Reqans och 2 till
  • Laddar…
harry73
D DaSo skrev:
Satsar hellre på en seriös handlare.
Nu tror jag inte att du fick influensa pga veden, även om du insinuerar det.
Jag föreslår att du tar bilder av veden, och har du en fuktmätare, kan du mäta fukthalten i veden. Sedan tar du en diskussion med säljaren (t ex över mejl). Det är mycket möjligt att han inte var medveten om problemet och vill göra rätt för sig. Därefter kan du lämna bra eller dåliga referenser.

För övrigt är det tveksamt om veden hade varit tillräcklig torr denna vintern (även med bra förvaring) och jag tror att det går bra att elda med veden nästa år i alla fall.
 
  • Gilla
Eurotester och 2 till
  • Laddar…
Han fick så klart inte influensa. Men kan mycket väl blivit sjuk av att ha andats in rikligt med mögelsporer ..
 
  • Gilla
Reqans och 2 till
  • Laddar…
R rugbyanders skrev:
Gubben hade bra & fin ved, den vi fick nu var inte lika bra känns det som. Vi har bara använt den 3 ggr än så länge & det känns som den brinner snabbare & ger inte lika mycket värme (jag vet inte vad det beror på) sen är det mycket kvistar & grenstumpar kvar på vedklamparna. mycket bös & små stumpar på mindre än 10 cm fick vi också & det är bra som tändved. självklart är inte veden lika fina som de man köper i en 10 l säck i butiken.
Känns ju som en efterkonstruktion när alla här gett Primaved "rätt". Inte coolt att hänga ut bolag utan substans tycker jag.
 
  • Gilla
Huggabuggaa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.