Jag undrar om någon kan dela med sig en lista/kalkylark som jag behöver dels för att beräkna kostnader men också för att försöka få med de viktigaste ställningstaganden/val jag måste tänka på att göra under byggets gång och hinna ligga ett par steg före snickarna som vi anlitat. Som syns på bilden gäller det en renovering av ett gammalt hus där endast skalet är kvar.
 
  • Interiör av gammalt hus under renovering med nakna träbjälkar, stolpstöd och rullar med elkabel på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att svara på din fråga utifrån den texten och bilden. Börja med att skriva upp de olika moment som ska utföras. Bryt sedan ner de olika momenten i arbetstid och materialkostnad. Prata med snickarna om vad som ska göras och i vilken ordning det måste vara färdigt.

Kanske är det läge att ta in någon form av arbetsledare/bygg ledare för att få hjälp med planeringen?
 
Men vad har ni gjort med takstolarna? Ser ut som halva är borta. Om det där inte är återställt innan det blir snö, så kommer väggarna att tryckas ut.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det är svårt att svara på din fråga utifrån den texten och bilden. Börja med att skriva upp de olika moment som ska utföras. Bryt sedan ner de olika momenten i arbetstid och materialkostnad. Prata med snickarna om vad som ska göras och i vilken ordning det måste vara färdigt.

Kanske är det läge att ta in någon form av arbetsledare/bygg ledare för att få hjälp med planeringen?
Tack för ditt svar, det hjäper mig! Det kanske låter banalt men är vad behövde just nu. Känns det inte tillräckligt tar jag hjälp så som du föreslår.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Inre struktur i ett hus under renovering med trästolpar, isolering och byggmaterial synliga.
H hempularen skrev:
Men vad har ni gjort med takstolarna? Ser ut som halva är borta. Om det där inte är återställt innan det blir snö, så kommer väggarna att tryckas ut.[/
Nä, de är kvar så som de var.
Huset har ursprungligen byggts till. Mellanbjälklaget låg på olika nivåer, det var lågt till tak och huset hade satt sig så det var en nivåskillnad på 25 cm ner mot ett hörn. Detta har utan problem nu lyfts upp. Sammantaget bedömde snickarna att det det skulle bli enklast att lägga om mellanbjälklaget. De befintliga takstolarna är kvar och bärs upp av stamp så länge. Hela takkonstruktionen kommer att förstärkas med fler takstolar.
Lösning med det nya mellanbjälklaget kändes drastisk. Nu är det nya bjälklaget lagt!
 
  • Gilla
K Widehall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.