Halloj. Ett oförklarligt slingbrott som ej lokaliserats än.. har en kabelbrottsdetektor från Biltema. Den piper på allt jag mäter på, men får ej till det ämdå. Lampan på stationen blinkar rött. Har häktat dit 20m kabel på stationen utan bekymmer så att slingan är av nånstans är ju självklart.. men borde ju inte pipa ifall den är av. Kan det vara så illa att alla skarvar gör så det blir för lite motstånd till stationen? Finns ca 20 skarvar av olika typer. Har ej ohm mätt slingan. Hur mycket ska den ge för att det ska fungera? gäller en clpper 1200. Blir väl till o dra om hela slingjävlen nästa år annars. Sååå tröttsamt. Mvh Greven
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur gör du när du mäter?
 
  • Gilla
Christer Olofsson och 1 till
  • Laddar…
Som man ska göra. Har hittat brott på detta vis imman, men nu går det inte
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Har du mätt motståndet i hela kabeln?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Har du mätt motståndet i hela kabeln?
Nä jag har ju inte det. Vet inte hur man gör riktigt.
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Du kopplar kabeländarna bort från stationen. Ta en multimeter och ställ vredet på Ohm. Börja med mätområdet 20 Ohm och anslut kabeländarna till mätingången. Om du får ett litet tal (under 2 Ohm) så kan du byta mätområdet till 2 Ohm för att få en nogrannare mätning osv. Om du bara får OL så har du avbrott.
 
  • Gilla
StevieGee och 2 till
  • Laddar…
Har ohmmätt kabeln. 055 om man tar på 2000k men det hoppar lite både uppåt o neråt. Det ska väl vara 0 på alla?
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Resistansen är avhängig längden på kabeln. Ca 5-10 ohm borde vara ett korrekt värde.
 
  • Gilla
sundh
  • Laddar…
Ok o vad innebär 055?
Den funkar ju inte i stationen iallafall..
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Inledande nolla ska du bortse från, såvida där inte sitter en decimalpunkt mellan den och efterföljande siffror.
Sätt instrumentet på ohm-mätning som tidigare har beskrivits och gör mätningen.

Innan du mäter, sätter du ihop mätpinnarna till ditt instrument och ser att du får i princip ett värde på noll (kanske 00.2 i displayen).
 
Skulle tro att du har 55kohm, gissar på att du har glapp och inte avbrott. Och att glappet då "släpper genom" sökarsignalen.
 
  • Gilla
RapidSledge och 1 till
  • Laddar…
Jo jag misstänker det också. Blir svårt att felsöka.
 
  • Gilla
RapidSledge och 1 till
  • Laddar…
Glapp är ett eländes elände, och svårt att hitta. Trösten är att det inte uppstår av sig självt i en kabel som ligger still. Din huvudmisstänkte blir då skarvarna i kabeln. Hur ser de ut? Oxid, fukt?
 
Säkerligen fukt. Men känns som något måste ha hänt?! Ska ut o skarva på lite nytt där jag misstänker fel.
 
Fukten kan t ex ha krupit in i en dåligt isolerad skarv. Det ska mycket till för att få det helt tätt. Sen finns ju alltid råttor och möss som verkar ha en utpräglad smak för PVC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.