F
R Robert-san01 skrev:
Tittar du på schemat till Huawei så är det 3st MPPT med två ingångar på var kanal. Så den kan ha 6 strängar med 3par som är olika. Ex 10+10/12+12/11+11.

De två i paret måste dock vara lika.
Ja det är två ingångar men då blir spänningen för låg och strömmen för hög.

Ta 12+12 som ett exempel och en 300W panel. Jag plockar lite data från en panel jag tänker använda.

Tomgångssåpänning 40,1V
Spänning vi nom effekt 32,6V
Ström vid nom effekt 9,21A
Kortslutn. ström 9,41A

12x2x300W= 7200W borde var ok
12x32,6V= 391V För låg spänning PV-SOLAR protesterar
9,21Ax2=18,4A För hög ström, PV-SOLAR protesterar.

Det enda jag får att fungera är 22st i serie. 22x32,60V = 717V och 22x40,1V= 882V ELLER HAR JAG HELT MISSUPPFATTAT HUR DET FUNGERAR? Som jag ser det så behöver jag paneler som leverear max 9A för att kunna bygga två parallella slingor men det blir svårt som hatten att komma upp till optimal driftspänning på 400V ????

Nu tycker jag förvisso att det är lite marginal i dom siffrorna mot märkdata i specen som säger "Full operating MPPT power 400-800V" samt "MPPT operating voltagev range 200-950V" så man borde kunna trycka in både en och två till paneler /MPPT utan problem tycker jag.

EDIT: Bild

Skärmbild av PV-SOLAR programvara som visar olika konfigurationer av solpanelssystem med invertereffektivitet och modulanpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av programvara för konfiguration av solpanelsinverter med inställningar och beräkningsresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Spänningen skall du lägga så den ligger under Uoc. Så 22st i serie ser ut att bli bra.

Du får även kolla vad Umx blir vid olika temp så Umax inte överskrids. Samma med Pmax.

Edit: Antar att du nu konstaterat att projektering av en anläggningen ärlite mer än att bara beställa lite solceller...
 
F
R Robert-san01 skrev:
Spänningen skall du lägga så den ligger under Uoc. Så 22st i serie ser ut att bli bra.

Du får även kolla vad Umx blir vid olika temp så Umax inte överskrids. Samma med Pmax.

Edit: Antar att du nu konstaterat att projektering av en anläggningen ärlite mer än att bara beställa lite solceller...
Så det jag tyckte om Huawei, att den inte går att parallellkoppla stämmer då?
 
Redigerat:
Den har 3st separata kanaler med två ingångar på var kanal.

Jag förstår inte vad du skall koppla parallel?
 
F
R Robert-san01 skrev:
Den har 3st separata kanaler med två ingångar på var kanal.

Jag förstår inte vad du skall koppla parallel?
Om jag kopplar 16 paneler i den ena ingången och 16 paneler i den andra ingången till samma kanal, är det inte parallell inkoppling då?
 
Varför skall du koppla dem på samma kanal?
 
F
R Robert-san01 skrev:
Varför skall du koppla dem på samma kanal?
R Robert-san01 skrev:
Varför skall du koppla dem på samma kanal?
Kan du inte svara på frågan istället så skall jag svara på din fråga sen?

Om jag hade kopplat in 16 paneler på ena ingången och 16 paneler på andra ingången i samma kanal. Är det då vad du kallar parallellt, dvs spänningen blir vad 16 paneler i serie blir och strömmen blir x2?
 
F
F fsn skrev:
Kan du inte svara på frågan istället så skall jag svara på din fråga sen?

Om jag hade kopplat in 16 paneler på ena ingången och 16 paneler på andra ingången i samma kanal. Är det då vad du kallar parallellt, dvs spänningen blir vad 16 paneler i serie blir och strömmen blir x2?
Liten förklaring till hur jag tänker... Jag har projekterat för 50 paneler på ett tak just nu, det kommer att ge mig 1000kWh mer än jag förbrukar idag. Vi får vår elbil i slutet av 2019-början av 2020 + att vi behöver den andra bilen ändå och det skulle förvåna mig om det inte blir en laddhybrid. Det betyder ca 3000-3500mil kortpendling och potentiell och realistisk eldrift, alltså ytterligare ca 7000kWh.

Det befintliga taket är utbyggbart till 55 paneler. Taket på andra sidan kan ledigt husera 15-18 paneler men då dom ligger i helt olika riktningar och jag vill undvika optimerare så var det ett önskemål att få in 55 paneler på två MPPTs och dom på andra sidan på en MPPT.

Och då lät det som om Huawei med sina tre MPPTs var optimal. Men med begränsningen på 18A / MPPT så ser jag inte hur det skulle var möjligt. Gör du det?
 
Då kanske du får nöja dig med 2x22p på en sida för att få en MPPT ledig för framtida utbyggnad.

Ibland går det inte att optimera anläggningen utifrån antalet paneler.

Eller så går du på ett Solar Edge system. Då kan du sätta 25p på var sin av två strängar och 1x18p i en sträng på en 25kW inverter.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Då kanske du får nöja dig med 2x22p på en sida för att få en MPPT ledig för framtida utbyggnad.

Ibland går det inte att optimera anläggningen utifrån antalet paneler.

Eller så går du på ett Solar Edge system. Då kan du sätta 25p på var sin av två strängar och 1x18p i en sträng på en 25kW inverter.
Är inte supersugen på optimerare i onödan på 2/3 av hela anläggningen, vare sig av kostnadskäl eller framtida teknikproblem. Teknik som man absolut inte behöver skruva dit går garanterat aldrig sönder.

Finns väl förvisso andra alternativ med. Jag funderar på att köpa 44st (eller 46st jag tror systemet är onödigt defensivt) vanliga paneler och trycka på med optimerade paneler på resterande 6+5 på ena taket och sen komplettera med 18st optimerade på andra sidan och köra alla optimerade på en MPPT.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att gå på en Kostal Piko 17kW istället. 10-12' dyrare än Huawei och i princip samma pris som Fronius men tre MPPTs och den fixar parallella paneler så det borde inte vara nåt problem. https://www.kostal-solar-electric.com/en-gb/products/three-phase-inverter/piko-12-20
 
Du har missat grundpoängen i projekteringen!

Man ser alltid till att lägga sig med Uoc för strängen så nära Umax som möjligt då invertern är effektivast då. Man får också lägst effektförluster i kablaget och kan ha längre kablage med högre spänning och så låg ström som möjligt vid Pmax.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Du har missat grundpoängen i projekteringen!

Man ser alltid till att lägga sig med Uoc för strängen så nära Umax som möjligt då invertern är effektivast då. Man får också lägst effektförluster i kablaget och kan ha längre kablage med högre spänning och så låg ström som möjligt vid Pmax.
Nej det har jag ansolut inte missat, det är ganska basic. Var i mitt inlägg läser du att det skulle vara låga spänningar?

Men titta i inlägg #91 på första förslaget på fronius 15kW med 2x12 + 2x13, det blir inga optimalt höga spänningar på det.

Förlusterna i kablarna är av extremt akademisk karaktär, avstånden från solceller till växelriktaren är max 12-15m. 6 kvadrat och 18-20A är väl dimensionerat.
 
4-500V är väldigt lågt om Umax är 950V?

Du glömmer att du måste ta med kablarna på taket också när du beräknar förlusterna. Så är taket 12m långt blir det närmare 60m kabel. Max 1% förlust i kablaget brukar man acceptera. För 60m, 500V, 18A får jag 10mm2. Då blir förlusterna under 1%.

Går du upp på 800V och 10A räcker det med 4mm2.
 
F
R Robert-san01 skrev:
4-500V är väldigt lågt om Umax är 950V?

Du glömmer att du måste ta med kablarna på taket också när du beräknar förlusterna. Så är taket 12m långt blir det närmare 60m kabel. Max 1% förlust i kablaget brukar man acceptera. För 60m, 500V, 18A får jag 10mm2. Då blir förlusterna under 1%.

Går du upp på 800V och 10A räcker det med 4mm2.
Men men får väl ändå räkna/seriell slinga. Ja, jag har minst 10x5m på taket totalt men det är panelens kablar och det är 4mm2 oavsett vad jag tycker och inget att göra nåt åt.

Jag har 15 m från sista panel, lite beroende på hur slingorna ligger men så som PV SOL vill lägga det i tre slingor så blir det 12m, 16m och 20m (x2 kablar då).
 
Varför tror du tillverkarna vill gå upp mot 1500V?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.