Håller på att installera en Gardena robotgräsklippare.
Från själva klipparen ska det vara en lågspänningskabel (10m) och sen en strömförsörjningsenhet med stickpropp som man alltså sätter direkt i uttaget.

Vi har 10cm mellan klipparen och uttaget och vill ha så lite grejer som möjligt.
Kan man skippa den lågspänningskabeln helt?

Alltså, fyller den någon funktion mer än förlängning?
 
F
Det är från laddstationen inte klipparen som sladden skall vara. Den kan du inte skippa då kan du inte ladda klipparen. Inte mer komplicerat än att snurra ihop sladden och dra ett buntband i runt så har du den längd du önskar.
 
Bara förlänging, Jag brukar ladda min Husqvarna utan förlängningskabeln.
 
G Gustav E skrev:
Bara förlänging, Jag brukar ladda min Husqvarna utan förlängningskabeln.
Ja den får ström iaf även om man väljer bort lågspänningskabeln.

Men det står överallt i instruktionerna att man ska ha den.
Jag har inte läst någonstans ngt i stil med att man kan exkludera den om man har nära till uttaget.
Man kan ju tycka att det borde stå?
 
  • Gilla
mbense
  • Laddar…
S specter skrev:
Kan man skippa den lågspänningskabeln helt?
I Husqvarnas instruktion står det att lågspänningskabeln inte får kortas!
Troligen är det likadant med din laddare och för eventuella garantier hade jag använt den som den är.
 
  • Gilla
mindis
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
I Husqvarnas instruktion står det att lågspänningskabeln inte får kortas!
Troligen är det likadant med din laddare och för eventuella garantier hade jag använt den som den är.
Står precis likadant i gardenas bruksanvisning, dvs att lågspänningskabeln inte får kortas.

Men korta den ska jag ju definitivt inte göra. Jag har ju medvetet placerat ett vägguttag precis vid laddstationen så att de når varandra utan att använda lågspänningskabeln alls. Min fråga är alltså om det är ok.
 
Inte ok, om du frågar mig. Jag utgår att det är meningen att denna kabel skall användas av någon anledning och inte kopplas som du tänkt göra.
Kan kanske vara att kabeln ger ett behövligt motstånd eller något annan funktion som inte skrivs ut.
 
Det här med att inte förkorta kabeln är enligt mig endast ett sätt för HQ att undvika kunder som ställer till nya problem med dåliga skarvar och avbrott på kabeln, det har inget med resistans i kabeln.

En konstruktion som skulle förlita sig på kabelresistans på delar av ohm för att fungera korrekt är inte rimlig.
Jag har aldrig sett någon konsumentprodukt som har haft en sådan lösning.

Rent krasst borde det bli mindre risk för överspänningsproblem från åska med en kortare kabel.

Möjligtvis skulle det kunna ha någon koppling till ev. störningar från nätdelen som skulle kunna påverka klipparens beteende och som man då vill minimera med längre kabel och avstånd från nätdelen. Även om längre kabel kan ge upphov till mer störningar.
 
  • Gilla
Mysman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.