Hej!
Har som säkert många andra läst mycket här men aldrig skrivit.

Håller på att dränera om, alla rör är lagda och nästan allt är återfyllt. De tidigare dräneringsrören från -67 låg 15-20 cm för högt, så jag har fått sänka nivån på dem. Nu när jag kommit så långt att jag ska korsa avloppet från huset inser jag att det blir problem, kan inte gå över det då det kommer ut ganska direkt under sulan så det måste bli under. Detta medför att anslutningen av nya rör till befintlig brunn hamnar lägre än dagvattnet ut till gatan, så det enda alternativet jag kan se är en pump.

Det står idag två brunnar där varav den ena sköter takavvattning och den andra är endast till dränering. Jag tänkte sätta en pump i den för dräneringen och pumpa över vattnet till dagvattenbrunnen men är lite osäker på om det kommer funka bra?

Mellan anslutningen där dräneringen kommer komma in och botten på brunnen är det ca 30 cm. Brunnen är 40 cm i diameter och vad jag kan räkna ut kommer det rymmas ungefär 40 liter vatten där. Är det för liten mängd för att pumpen ska må bra?
 
P
Har en liknande lösning med en pump i botten på ett 400 mm rör. Dock låter 30 cm från botten som ett problem då själva pumpen är ca 30 cm hög och dessutom står på ett par markstenar för att inte hamna nere i alla sörja som med tiden samlas i botten. Min pump har en utanpåliggande flottör men kanske en pump med inbyggd flottör kan fungera ?
 
  • Gilla
Martin3000
  • Laddar…
Jag har liknande lösningar och har försökt gräva ner brunnen så djupt att jag har cirkat 50-60cm att pumpa varje gång. Jag använder en extern styrning (inte flottören) för att få detta att vara driftsäkert.

För pumpen spelar det nog ingen större roll hur ofta den startar och stoppar, det är mer praktiskt så att stora delar av det du pumpat rinner tillbaka igen när pumpen stannar. Ett sätt att få stopp på suget tillbaka är att dra upp röret högre än till den nivå du pumpar och sedan på högsta nivå i dränbrunnen göra ett hål i slangen - då bryter du självsuget från den andra brunnen tillbaka till dränbrunnen...
 
  • Gilla
Martin3000
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Har en liknande lösning med en pump i botten på ett 400 mm rör. Dock låter 30 cm från botten som ett problem då själva pumpen är ca 30 cm hög och dessutom står på ett par markstenar för att inte hamna nere i alla sörja som med tiden samlas i botten. Min pump har en utanpåliggande flottör men kanske en pump med inbyggd flottör kan fungera ?
Ok, då är inte diametern på brunnen ett problem iaf!
Har inte ens tänkt på att den kanske behöver stå upphöjd, i så fall kanske 30 cm är lite väl lite..
Har kollat lite på den här pumpen:
http://www.al-ko.com/shop/se/drankbar-combi-universalpump-al-ko-twin-14000-premium.html
 
P
Den där borde väl funka bra. En anledning till att jag har min upphöjd är för att allt vatten från garagenedfarten också hamnar i den brunnen då det inte gick att lösa på annat sätt. Regnvatten från taken går dock direkt ut i gräsmattans stenkista.
 
  • Gilla
Martin3000
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har liknande lösningar och har försökt gräva ner brunnen så djupt att jag har cirkat 50-60cm att pumpa varje gång. Jag använder en extern styrning (inte flottören) för att få detta att vara driftsäkert.

För pumpen spelar det nog ingen större roll hur ofta den startar och stoppar, det är mer praktiskt så att stora delar av det du pumpat rinner tillbaka igen när pumpen stannar. Ett sätt att få stopp på suget tillbaka är att dra upp röret högre än till den nivå du pumpar och sedan på högsta nivå i dränbrunnen göra ett hål i slangen - då bryter du självsuget från den andra brunnen tillbaka till dränbrunnen...
Ska jag ner så pass är det till att byta brunn, men behövs det så behövs det. Tänkte se om det gick att slippa den biten. :)
 
P Peter_K skrev:
Den där borde väl funka bra. En anledning till att jag har min upphöjd är för att allt vatten från garagenedfarten också hamnar i den brunnen då det inte gick att lösa på annat sätt. Regnvatten från taken går dock direkt ut i gräsmattans stenkista.
Ah, då förstår jag att det blir lite skrot på botten! På 50 år så har det blivit 20 cm gegga i min brunn så kanske kan låta pumpen stå på botten ändå.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Martin3000 Martin3000 skrev:
Ska jag ner så pass är det till att byta brunn, men behövs det så behövs det. Tänkte se om det gick att slippa den biten. :)
Du har ju rätt lite att förlora på att testa med nuvarande upplägg.....börja som du har det!
 
  • Gilla
Martin3000
  • Laddar…
R
Här något kanske som kan vara matnyttigt för en dränbrunn och pumpen har en flotörvippa ingen som hänger på sladd , den kan ställa sig mot vägg och då startar den inte
 
  • Schematisk bild som visar en dränbrunn och dagvattenbrunn med pump, markering där ingen backventil finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin3000
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju rätt lite att förlora på att testa med nuvarande upplägg.....börja som du har det!
Det har du helt rätt i! Skopade ur den och pumpade den torr nu ikväll så ska jag ansluta dräneringen och köra den nån vecka och se hur det funkar.
 
R rävlyan skrev:
Här något kanske som kan vara matnyttigt för en dränbrunn och pumpen har en flotörvippa ingen som hänger på sladd , den kan ställa sig mot vägg och då startar den inte
Brukar pumparna vilja vandra lite när dom går eller står de hyfsat still?
 
R
Den står hyfsat still med lagom längd på slangen , tror din fråga , en vippa i ett smalt rör , den behöver ca 20 cm för att arbeta bra , har du då brunn som det brukar vara 400 mm så är det inte mycket plats för vippan , rekommenderar en med flottör , den går att ta isär och rengöra när den ev kärvar , medans en vippa om den arbetar mycket så går kabeln av , när du sätter en pump så satsa på en klokoppling som gör det lätt att lyfta och serva pumpen
Ser ut så här , lite dyr men varför inte ha riktiga grejer från start , det är samma sort som används till borrade brunnar
 
  • Klokoppling i brons för pumpinstallation i brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin3000
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Den står hyfsat still med lagom längd på slangen , tror din fråga , en vippa i ett smalt rör , den behöver ca 20 cm för att arbeta bra , har du då brunn som det brukar vara 400 mm så är det inte mycket plats för vippan , rekommenderar en med flottör , den går att ta isär och rengöra när den ev kärvar , medans en vippa om den arbetar mycket så går kabeln av , när du sätter en pump så satsa på en klokoppling som gör det lätt att lyfta och serva pumpen
Ser ut så här , lite dyr men varför inte ha riktiga grejer från start , det är samma sort som används till borrade brunnar
Det blir nog så att jag inhandlar pumpen med flottör jag länkade till högre upp i tråden. Jag har en pump med vippa som jag kör med nu för att pumpa ur vatten ur diket och liknande, tänkte ställa den i brunnen för att se hur det funkar. Sen när allt är färdigt kommer det ju inte bli att man går och tittar däri i tid och otid, då känns det bättre med flottör.
Ska kolla in kopplingen! (y)
 
R
Du kan om du är om du är lite klurig , jag drar en 16 PEMslang som är inborrad i brunnen fram till och upp på vägg 1 meter där en strömbrytare med lampa sitter , då blir det en kanalisation och brunnslocket kan stängas bra utan att kabeln klämmer , Pumpkabeln går direkt in i brytaren ( klippt stickpropp ) , dra två PEM 16 upp på vägg , så kan du senare sätta en larmvippa i brunnen , det duger med vad för skrammel som helst som larm inomhus med batteridrift , och ett elarbete du får göra
 
P
Så här ser min pump installation ut när den jobbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.