Hej!

Jag skulle vilja ha tips på hur man går tillväga om man vill göra reklam för en väldigt unik sjötomt med tillhörande hus som snart ska ut på auktion.

Detta objekt kommer alltså inte synas på hemnet där jag tänker mig att flest människor tittar. Men detta objekt är kanske heller av intresse för en vanlig husköpare utan mer för den som ser potential i läget *sjötomt, gränsar till park, attraktivt villaområde i Stockholm.

Kan man ta kontakt med olika byggherrar och bjuda dem till auktion? Finns det några sidor på nätet där folk aktivt letar efter sådana objekt?

Tacksam för alla tips!
 
  • Gilla
Tvapac och 1 till
  • Laddar…
Blocket?
 
  • Gilla
Jillaroo
  • Laddar…
Gå via Hemverket.
Om du skall sälja en tomt i tiomiljonersklassen borde väl 15.000 kr vara en uthärdlig kostnad?
https://www.hemverket.se/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att det är lite dumt att spara in mäklararvodet för en sådan tomt. Det låter som ett objekt i 10 + milj. klassen. Det finns i ett givet ögonblick relativt få spekulanter på den typen av objekt. Missar du en enda presumtiv köpare så kan det göra flera miljoner i en budgivning.

Å ena sidan så kommer en mäklare troligen att få ha ett visst tålamod (=högre arvode) för den här typen av "sällanköpsobjekt", å andra sidan så bör arvodesnivån vara väldigt förhandlingsbar. De mäklare som brukar sälja sådana här tomter, har kännedom om många möjliga köpare, köpare som ev. räknar med att bli kontaktade när något av intresse dyker upp, och därför inte själva är så aktiva.

Rena byggföretag som vill exploatera tomten är ofta rätt dåliga köpare. De är duktiga på att förhandla ned priset, och de säljer sedan ofta de avstyckade tomterna till rabattpris (köparna måste köpa bygget av exploatören), så avtal där du som områdesägare får del i försäljningspriset av det styckade tomterna blir bedrägliga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är nog värt att ta in minst en nätmäklare för att få in annonsen på hemnet de är ju tyvärr helt dominerande. Där får du ju även lite hjälp med formalian.
 
  • Gilla
Jillaroo
  • Laddar…
Jag skulle anlita en "överklass-mäklare", det kommer löna sig, "svårt att snåla sig till första platsen, som Churchill aldrig sa.... ;)"
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte stenkoll på det byråkratiska bakom detta men vad jag förstått så är detta inte en "försäljning" utan auktion. Det finns två delägare till tomten som inte kommer överens och då sker det en sk tvångs försäljning. Jag tror därför att man ej kan använda sig av mäklare. En god man har ursetut av Solna tingsrätt för ärendet.

Idag har jag själv ringt runt allt från byggherrar och arkitekt firmor och några visade intresse.
Blocket samt annonser i dagstidningar är nästa steg. Jag undrar då kanske om någon känner till andra sätt att nå dessa potentiella klienter.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
J Jillaroo skrev:
Det finns två delägare till tomten som inte kommer överens och då sker det en sk tvångs försäljning.
Vad jag förstått så ger tvångsförsäljningar enligt samäganderättslagen genom kronofogden i stort sett alltid lägre försäljningspris än en "vanlig" försäljning
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lägg in annonsen här så blir det lite fart, annars skicka PM till mig med mer info.
 
  • Gilla
Jillaroo
  • Laddar…
D
Har sett kronofogdens fastighetsobjekt även på Hemnet. Vet inte om de lägger upp alla fastigheter men borde de ju nog göra.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad jag förstått så ger tvångsförsäljningar enligt samäganderättslagen genom kronofogden i stort sett alltid lägre försäljningspris än en "vanlig" försäljning
Finns nog anledning att priset oftast blir lägre när fastigheter säljs genom kronofogden.
Det är en auktion så folk har inte lika bra betänketid som vanliga budgivningar.

Sedan när man läser villkoren på hemsidan "Fastigheten säljs i det skick den befinner sig i vid auktionen." så gör det väl större risk om det är något dolt fel eller något fel man missar.

"10 % av köpeskillingen (dock lägst förrättningskostnaderna) ska betalas som handpenning vid auktionen. Handpenningen ska betalas antingen kontant eller med check eller postväxel.", kan nog också göra det svårare för folk köpa även om känns otydligt om man behöver 10% eller räcker om man som lägst har förrättningskostnaden beroende på priset på fastigheten.

Sedan gör nog också känslorna att det finns en del som inte vill köpa genom kronofogden då de känner att de gör köpet på en medmänniskas missöde även om man nog kan tänka blir det bättre pris lättare lösa en situation som kan vara svår.
 
Cheesen
Har själv sålt en fastighet den vägen. Visste på förhand att vi skulle förlora ekonomiskt på den vägen men det fanns ingen annan utväg då övriga delägare satte sig på tvären för alla projekt.
Ca 15% från uppskattat värde på skogsfastigheten hamnade vi. Advokaten som tingsrätten utsett kostade 115 000:- han och köparen är dom enda vinnarna....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Håller med alla andra, det här är en dålig försäljningsväg. Objektet kommer förvisso upp på Hemnet normalt sett, men annonserna är definitivt mer byråkratiska än säljande.

Däremot går det i alla fall vid vanlig exekutiv auktion att dra tillbaka objekten med kort varsel, så ligg på den trillskande parten att sälja reguljärt istället. Men jag förstår om den båten gått redan.

Ett alternativ kanske är att ta in en mäklare ändå, på ett rent marknadsföringsuppdrag. Jag har iofs aldrig hört det göras, men nog skulle väl det kunna gå i teorin i alla fall – att en mäklare får i uppdrag att sälja in försäljningen mot fast arvode.
 
J Jillaroo skrev:
Jag har inte stenkoll på det byråkratiska bakom detta men vad jag förstått så är detta inte en "försäljning" utan auktion. Det finns två delägare till tomten som inte kommer överens och då sker det en sk tvångs försäljning. Jag tror därför att man ej kan använda sig av mäklare. En god man har ursetut av Solna tingsrätt för ärendet.

Idag har jag själv ringt runt allt från byggherrar och arkitekt firmor och några visade intresse.
Blocket samt annonser i dagstidningar är nästa steg. Jag undrar då kanske om någon känner till andra sätt att nå dessa potentiella klienter.
Den gode mannen kan antingen sköta annonsering och kontakter med spekulanter själv, eller välja att i sin tur anlita en mäklare för att göra det. För dyra objekt lär det vara lönt att göra det, men inte för billiga. Även om gode mannen fortfarande ska ha betalt för sitt jobb så blir ju det jobbet bra mycket mindre då, så kostnaden borde inte öka alltför mycket av att det blir två personer inblandade (vet inte om det beslutet tas i samråd med ägarna eller ej)

Och auktion betyder att det ska bjudas ut på allmänna marknaden och säljas till högstbjudande. Mäklares vanliga budgivningar funkar som det efter vad jag förstått. Har i vart fall sett mäklarannonser som knappt skiljer sig från vanliga försäljningar, utöver att det står info om att det är en samägandeförsäljning på uppdrag av gode mannen X.
 
Hemmakatten
Vi hade en liknande situation med en god man (advokat) som skulle sälja en fastighet. Där anlitades en mäklare och fastigheten såldes på öppna marknaden. Blev inte dyrare än om man skulle lagt en massa advokattimmar på att säljs fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.