Har installerat ett ftx system i min villa. Och kommit fram till att lift transporten när dörrar är stängda är 0.
Tex badrumsdörren låter jag den stå öppen ca 1cm så sugs dörren igen.
Måste göra någonting åt detta.
Är kapa upp i underkant av dörrar enklast eller finns det andra bra metoder?
Och vid kapning hur mycket bör man ta bort?
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…

Bästa svaret

Grattis till din nya ventilation! Vad som är bäst enligt experterna vet jag inte, men jag kan berätta om hur det ser ut här hemma.
Dörrarna till rummen (T), till badrummet (F) och till klädkammaren (F) har en glipa upptill. Den ansluter till en glipa i själva karmen, så att luften lätt kan passera. En centimeter ungefär, åt alla håll, utöver den normala springa som alla dörrar har.
Alltsedan byggnationen 1980 har huset haft mekanisk ventilation. Den här detaljen fungerar i alla väder, både när dörrarna är stängda eller öppna. Att glipan sitter upptill beror kanske på att varje frånluftsdon sitter så långt från dörren.

I en annan del av huset fungerar det inte lika bra. Det är mellan groventrén (T), gästtoaletten (F) och tvättstugan (F), 3 små utrymmen tätt intill varandra. Där finns inga glipor heller: Dörrarna är snygga men de består bara av en tunn träram och fanerade skivor: ingen chans att såga bort en remsa! Jag går fortfarande och funderar på hur jag skall kunna förbättra luftflödet. Det går alltid att ställa en dörr på glänt, men det är inte vad jag önskar mig.
 
  • En träddörr med glipa i överkanten för luftpassage vid dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Det där borde kunna gå på mina dörrar med hjälp av en multicutter;)
Tack för svar
 
Ett enkelt sätt att ordna så luften tar sig in/ut är att ta bort trösklarna.
Vi har också FTX-ventilation och inte en enda tröskel i vårt hus, byggt 2010.

Väldigt bra också den dagen som rullstols- eller rullatorberoende personer behöver kunna ta sig fram.

Fast OK, ljudisoleringen blir ju sämre, men vem bryr sig. Det går ju att stänga av hörapparaten...
 
  • Gilla
Arkadiusz och 1 till
  • Laddar…
En dörrventil - kan det vara ett alternativ?
Jag köpte ett par dörrventiler på Bauhaus igår. Monterade genast den ena. Redan nu kan jag konstatera att luftsgtrömmen snällt tar den vägen. Det är en billig grej av plast (ca 50 kronor), men den fungerar.
Med ett par dörrventiler kan jag nu förbättra luftgenomströmningen i de 2 små rummen med frånluftsventiler: tvättstugan och gästttoaletten.

Plastdörrventil monterad lågt på en gulbrun dörr för luftgenomströmning i ett hem.
 
  • Gilla
Robblund
  • Laddar…
Om man kapar dörrar i underkant, skall glipan bli 1½ centimeter.
(Det läste jag på en holländsk sejt.)
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.