Hej,
I vår nya tvättmaskin, finns det jättemånga inställningar. De flesta förklaras i manualen. Men man välja mellan 4 olika nivåer för vattnet i trumman under tvättprogrammet. Någon som vet vilken tvätteffekt, slitage på kläder mm. som de olika nivåerna har? Energi och vattenförbrukning är rätt små kostnader om man jämför med kostnaden för klädslitaget en tvätt medför. Räkna bara på 500kr skjorta, utsliten efter 25 tvättar, ger en kostnad på 20kr/tvätt i slitage för den skjortan. Kasta sedan in 10 skjortor och en tvätt kostar 200kr i klädslitage. Nu är 500kr och 25 tvättar, ett par siffror som jag saknar belägg för, men jag gissar att sanningen inte ligger allt för långt borta.

Kan man justera maskinen så att klädslitaget minimeras, kan man spara stora kostnader, även om det går åt lite mer el och vatten.
 
A
Det var ett märkligt valalternativ
Vad är det för maskin?
 
BirgitS
Det har varit normalt att 40 graders skontvätt har en högre vattennivå och tillåter hälften så mycket kläder för att kläderna t.ex. ska bli mindre skrynkliga. Kläder som ska tvättas i skontvätt har ett streck under baljan med vatten på tvättetiketten.

Jag känner inte igen mig i att skjortor bara skulle klara 25 tvättar. Sen ska man ju inte glömma att kläder slits när man använder dem, nötning i vecket på kragen beror nog i huvudsak på att tyget där viks hårt kring ett hårt mellanlägg och när man använder skjortan så rör sig tyget mot mellanlägget.
 
Det är en Miele, du kan bl.a. dra ner på max-temperaturen om du bor på höga höjder, lägga till extra sköljing, sänka volymen på pipet när maskinen är klar etc. Dessutom kan man höja normalnivån för vattnet i trumman när man tvättar. Men det är inte beskrivet i manualen varför man ska välja en viss nivå. Jag tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig.
 
BirgitS
Som sagt hög vattennivå och halv tvättmängd när man har kläder som är märkta med skontvätt, är vanligt för plagg som innehåller syntet. Se https://www.teko.se/standardisering/ginetex/tvattradssymboler/tvatt/
Ett streck under baljan anger skonsamt tvättprogram med reducerad mekanisk verkan (t.ex. ”skontvätt”). Två streck under baljan anger mycket skonsamt tvättprogram (t.ex. ullprogram).
Här skriver Miele om tvättsymboler och vad de innebär: https://www.miele.se/konsument/tvattsymboler-436.htm
De har ju också en webbsida för Kundservice.
 
A
M magnu skrev:
Det är en Miele, du kan bl.a. dra ner på max-temperaturen om du bor på höga höjder, lägga till extra sköljing, sänka volymen på pipet när maskinen är klar etc. Dessutom kan man höja normalnivån för vattnet i trumman när man tvättar. Men det är inte beskrivet i manualen varför man ska välja en viss nivå. Jag tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig.
Fortfarande märkligt då moderna maskiner automatiskt ändrar vattennivå efter valt program.
Det känns inte som om denna maskin är gjord för europa då vi inte har så höga backar att kokpunkten på vatten ändras så mycket att det spelar roll.
 
J
electroluxaren skrev:
Fortfarande märkligt då moderna maskiner automatiskt ändrar vattennivå efter valt program.
Det känns inte som om denna maskin är gjord för europa då vi inte har så höga backar att kokpunkten på vatten ändras så mycket att det spelar roll.
Precis. Annars borde man ju räkna med lägre gravitation uppe på höga berg också.
 
A
J Jocke Best skrev:
Precis. Annars borde man ju räkna med lägre gravitation uppe på höga berg också.
Jo men det kompenser man i en annan meny....
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.